וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושגה התקדמות רבה במו"מ הקואליציוני

12.12.2004 / 8:27

הפער בין הליכוד לעבודה בנושא הכלכלי עומד על כ-200 מיליון שקלים. רמון: ניכנס לממשלה גם בלי תיקים. פרס יקבל תפקיד מיוחד בענייני ההתנתקות ובעניינים המדיניים

בפגישה הראשונה בין צוותי המשא ומתן של מפלגות הליכוד והעבודה הושגה התקדמות רבה, ולפי הדיווחים, בשיחה אמש דנו הצדדים בסוגיות של ביטחון וכלכלה וסוגיית חלוקת התיקים לא עלתה לדיון. בקול ישראל דווח, כי הפער בין הצדדים בנושאי הכלכלה עומד על כ-200 מיליון ש"ח. בפגישה סוכם, על פי דרישת העבודה, להקפיא את מימוש המלצות וועד ינאי להגדיל את שכר הלימוד לסטודנטים. דיון מחודש במסקנות יהיה לאחר שתוקם הממשלה החדשה.

כתבת "הארץ", מזל מועלם, מוסיפה:

בפגישה אמש דרשה העבודה גם להמשיך ולבצע את המלצות וועדת וינוגרד בענין שכר הלימוד של הסטודנטים ולבטל את קיצוץ קיצבאות הגימלאים. בליכוד ובעבודה מקווים להגיע להסכם עוד השבוע, וצוות העבודה מקווה להביא את ההסכם לאישור הסיעה בתוך מספר ימים, כך שראש הממשלה שרון יוכל להציג את הממשלה החדשה כבר בשבוע הבא. היום יוועד שרון עם יושב ראש ש"ס אלי ישי ובערב יתחיל המשא ומתן בין צוות הליכוד לבין הצוותים של יהדות התורה ושל ש"ס.

כפי שסוכם בין ראש הממשלה, אריאל שרון, ליו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שמעון פרס, בשיחתם שלשום, מיד לאחר אישור המו"מ בלשכת העבודה נפגשו הצוותים של הליכוד והעבודה בתל אביב. יו"ר מפלגת העבודה, שמעון פרס, העריך אמש כי ניתן יהיה להגיע להסכם בתוך כמה ימים. שרון מעוניין בהצגת ממשלתו החדשה לכנסת כבר ביום שני הבא.

פגישות צוותי המו"מ מתקיימות במשרדו של עו"ד יורם ראב"ד, ראש צוות המו"מ מטעם שרון, שריכז את המו"מ הקואליציוני גם בקיץ. השרה ציפי לבני, יו"ר הקואליציה, ח"כ גדעון סער ומזכיר הממשלה, ישראל מימון, מונו על ידי שרון לחברי צוות המו"מ מטעם הליכוד, מול צוות המו"מ של העבודה, שבו חברים יו"ר סיעת העבודה, ח"כ דליה איציק, וח"כים חיים רמון ובנימין בן אליעזר.

ראב"ד אמר בפתח הישיבה עם העבודה אמש: "קיבלנו הנחיות מראש הממשלה לסיים את המו"מ כמה שיותר מהר, ואני מקווה שהתנאים שתציב העבודה יהיו קלים ונגיע לסיכום במהרה". בפתח ישיבת המו"מ אתמול דרשה איציק כי הליכוד יקיים מו"מ קואליציוני גם עם מפלגת שינוי. יו"ר שינוי, ח"כ יוסף לפיד, אמר אתמול כי "אם מפלגת העבודה לא רוצה למצוא עצמה בערב הבחירות הבאות במצבה של מרצ, עליה להחליט כי תצטרף לממשלה אך ורק עם שינוי וללא ש"ס, כפי שהבטיח פרס".

מאבקים סמויים בליכוד

על פי הנחיית שרון לא יהיה צוות קבוע למו"מ עם כל המפלגות. בעבודה וכן בסביבת שרון משוכנעים, כי בניגוד לקיץ המו"מ הקואליציוני הפעם יימשך רק כמה ימים, וכבר בסוף השבוע יוכל מרכז מפלגת העבודה להתכנס כדי לאשר את ההסכם ואת רשימת השרים.

סוגיית השרים היא הסוגיה המעסיקה בימים אלה את בכירי הליכוד. במפלגת העבודה דורשים כתנאי לכניסה לממשלה "תיקים משפיעים". עם זאת, לדברי חבר צוות המו"מ, ח"כ רמון, העבודה עשויה להצטרף לממשלה גם בלי תיקים. "אנחנו בממשלה והשאלה היא האם אנחנו נכנסים עם תיקים או בלי תיקים. אין חיה כזאת שאנחנו לא בממשלה כי אם לא נהיה בממשלה, לא תהיה יציאה מעזה", אמר רמון.

המאבקים בנוגע לתיקים בליכוד הם סמויים. אל סביבת שרון הגיעו במהלך סוף השבוע פניות רבות מקרב שרים שחוששים לתיקיהם, או רואים עצמם כמועמדים לשדרוג. ההערכה היא כי שרון ימנה את יו"ר ועדת הכספים, אברהם הירשזון, לשר וכך גם יתפנה תפקיד עבור יהדות התורה, הדורשת את ראשות ועדת הכספים. שר התמ"ת, אהוד אולמרט, ייאלץ ככל הנראה להיפרד מאחד מתפקידיו - כנראה תיק התקשורת, שיינתן לעבודה.

בימים האחרונים גוברות השמועות במערכת הפוליטית בנוגע למינויים. אולם, במרבית המקרים מדובר בהערכות, כי עדיין לא ברור מה יהיה מפתח השרים. שרון הרחיק עצמו עד כה מהעיסוק בעניין השרים והנחה את צוות המו"מ שלא להגיע לעת עתה לסיכומים בעניין.

מלשכתו נמסר אתמול, כי "בניגוד לשמועות על תיקים כאלה ואחרים, שרון הנחה שלא להגיע להבנות בנוגע לתיקים עד שצוות המו"מ של הליכוד ייפגש עם צוותי המו"מ של שלוש המפלגות". גם עו"ד ראב"ד אמר אתמול, כי על פי הנחיית שרון, סוגיית התיקים לא תידון, עד שיקבע מפתח קואליציוני.

כולם רוצים להיות שרים

לשכת מפלגת העבודה אישרה אתמול בערב ברוב גדול את פתיחת המשא ומתן הרשמי לקראת כניסתה לממשלת אחדות. ההצעה, שהוביל ח"כ אברהם שוחט עם ח"כים נוספים בעבודה, לפיה יורחב צוות המו"מ והעבודה תצטרף לממשלה רק לזמן ביצוע "תוכנית ההתנתקות", לא התקבלה.

יו"ר המפלגה, שמעון פרס, ציין כי "מפלגת העבודה לא תוכל לקבל את כל דרישותיה וצריך להיות מודעים לכך. תארו לכם שאנחנו נביא לבחירות ויגידו שבגללנו לא נצא מעזה", אמר פרס. לדבריו, "אנחנו לא באים למו"מ כדי לטרפדו, מעניין אותנו להקים ממשלה יציבה שתבצע את תוכנית ההתנתקות".

בימים הקרובים צפוי להתלהט במפלגה הוויכוח סביב רשימת השרים שצפויים לקבל תיקים בממשלה. ככל הנראה, מרכז המפלגה שיתכנס בסוף השבוע, ייתכן שביום חמישי, יקבע את רשימת השרים. קיימת גם אפשרות כי יו"ר המפלגה, שמעון פרס, יביא רשימה מטעמו למרכז המפלגה ויבקש את אישורה.

מלבד פרס - שעל פי הסיכום בינו לבין שרון, יזכה לתפקיד שר מיוחד שיעסוק בענייני התנתקות ובעניינים המדיניים - כמעט כל ח"כי בעבודה הרואים עצמם כמועמדים לתפקיד שר מתכוננים למאבק פנימי. סוגיית חלוקת התיקים בעבודה תעסיק את בכיריה בימים הקרובים בשתי חזיתות. האחת, מול הליכוד במסגרת המו"מ והדרישה לתיקים בכירים והשנייה, בתוך המפלגה בשאלה כיצד ייבחרו השרים.

בכירים בעבודה הצהירו בימים האחרונים כי לא יצטרפו לממשלה אם יעונקו להם רק תיקים זוטרים. זאת, מכיוון שמסתמן כי שרון מתכוון להשאיר את תיקי החוץ, האוצר והביטחון בידי הליכוד. כעת מסתמן כי המאבק המרכזי יהיה על תיק הפנים, אף ששרון אמר לחברי הליכוד כי יתאמץ להשאירו בידי הליכוד. ייתכן כי תיקי התשתיות, התחבורה, השיכון והתקשורת יועברו לעבודה. תיקים נוספים שייתכן כי יועברו לעבודה יהיו תיק ביטחון הפנים ותיק המשפטים.

בתוך המפלגה, כמעט כל 19 ח"כי העבודה רואים עצמם כמועמדים לתפקיד שר, בהם הח"כים אברהם שוחט, בנימין בן אליעזר, מתן וילנאי, אפרים סנה, חיים רמון, עמרם מצנע דליה איציק, אופיר פינס, שלום שמחון, יצחק הרצוג, דני יתום ויולי תמיר - שכולם הצהירו כי הם מתכוונים לדרוש תיקים בממשלה החדשה.

לאחר שבועיים קשים של ויכוחים וחילופי האשמות הצליחו אתמול בעבודה להגיע להסכמה גם בנוגע להרכב צוות המו"מ שינהל את המגעים מול הליכוד. לפי נוסח ההחלטה, שאישרה לשכת העבודה אתמול: "בעקבות פניית ראש הממשלה החליטה לשכת מפלגת העבודה והסיעה בכנסת לאשר את פתיחת המשא ומתן לצורך הקמת ממשלת אחדות והיא מסמיכה את יו"ר המפלגה לנקוט בצעדים הנדרשים למימושה. תוצאות המשא ומתן יובאו לדיון והחלטה במרכז מפלגת העבודה".

המרכז יצביע היום על הפריימריס

היום יתכנס מרכז מפלגה העבודה כדי לאשר את הצעת הפשרה, לפיה הפריימריס לראשות המפלגה יתקיימו ב-28 ביוני 2005, זאת לאחר שיו"ר העבודה פרס, וראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, הגיעו לפשרה בעניין. המרכז צפוי להתכנס היום אחר הצהריים בתל אביב, ובניגוד לכינוס הקודם - שזכה לכינוי "ליל המיקרופונים" - צפוי הפעם הכינוס לעבור בשקט. עם זאת, העובדה שברק יהיה נוכח במקום, עלולה לעורר מתחים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

שרון ואלי ישי ייפגשו היום

היום ייפגש ראש הממשלה שרון, עם יו"ר ש"ס, אלי ישי, ויזמין אותו להצטרף לממשלה. היום צפויים להיפגש בתל אביב צוותי המו"מ של הליכוד וש"ס לפגישה ראשונה.

בראש צוות המו"מ של ש"ס עומד אלי ישי. בש"ס קיימים חילוקי דעות בעניין האפשרות של הצטרפות לממשלת שרון. לפי העמדה הרשמית - אותה מציג ישי - מנהיג ש"ס, הרב עובדיה יוסף, אינו להוט להיכנס לממשלה, ובכל מקרה בש"ס לא ינהלו מו"מ עם הליכוד על תיקים בממשלה, אלא רק על עניינים עקרוניים וערכיים. עם זאת, קיימים גורמים בש"ס שסבורים כי שרון אינו מעוניין בש"ס בתוך ממשלתו והוא הבטיח לנהל איתם מו"מ, רק כדי שבוועידה יאפשרו לו לפתוח במו"מ עם העבודה.

בהתייחס להתנגדות בש"ס לההתנתקות, במפלגה סבורים כי כיוון שהתוכנית כבר אושרה בממשלה ובכנסת, ש"ס יכולה להצטרף לממשלה.

המו"מ מול יהדות התורה אמור להיות קל יותר, כיוון שכבר בקיץ סוכם מטווה ההסכם הקואליציוני בין עם הליכוד. במרכז המו"מ שיתקיים בימים הקרובים יעמדו התפקידי: יהדות התורה תדרוש לפחות שני תפקידים בכירים: בהקשר זה הוזכרו תיק התשתיות הלאומיות, תיק העבודה והרווחה וראשות ועדת הכספים. היום צפויה להתקיים פגישה ראשונה בין צוותי המו"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully