וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן נעלם שר הביטחון?

מאת צחי בירן

9.12.2004 / 16:25

צחי בירן מנסה להבין איפה שאול מופז כשהרמטכ"ל יורק דם בניסיון להגן על כבודו של צה"ל

ימים קשים עוברים על צבא הגנה לישראל. צה"ל של סוף 2004 נראה רע מאי פעם: מווידוא ההריגה באימאן אל המס בת ה-13, דרך תא"ל שוחט שקבע ש"הפלסטינים הכולירות יכולים למות בצמא", חיילי השייטת הנחשדים בשימוש ב"נוהל שכן" שהוצא אל מחוץ לחוק ובביצוע וידוא הריגה במחבל פצוע; חיילים שתופסים פוזות לצד גופות חיילים; כנר פלסטיני שמנגן, מרצונו או שלא מרצונו, בכינור לחיילי המחסום; תא"ל זכאי המודח בבושת פנים - וזה כנראה לא הסוף.

ריבוי הסיפורים אינו נובע רק מהעובדה שבצה"ל חלה הידרדרות מוסרית, אלא אולי גם מכך שהאווירה הציבורית מעודדת חשיפות שכאלה, ואולי גם נוטה פתאום להאזין לתלונות הפלסטינים. על רקע ריבוי הפרשות הללו, מופיע הרמטכ"ל יעלון כמעט מדי יום בתקשורת בניסיון נואש להדוף את הטענות. הופעותיו התכופות מבליטות את העדרו של משהו, או יותר נכון מישהו אחר – שר הביטחון, שאול מופז, שנראה לאחרונה באולפן השירותרום וב"ארץ נהדרת".

ברור כי שר הביטחון אינו מפקד הצבא, ושאחריות זו מונחת על כתפיו הרחבות ועתירות הפלאפלים של הרמטכ"ל, ובכל זאת, אין השר פטור בשום אופן מאחריות מיניסטריאלית. שר הביטחון אמור, בין השאר, לתת גיבוי לכוחות הביטחון ולהדוף את התקפות התקשורת, גם כדי שהצבא והעומד בראשו יוכלו להתמקד במשימות הביטחוניות, ולא יאלצו להתערב שלא בטוב בענייני מדיניות ומדינה. ייתכן כי מופז אינו מבין את חשיבותה של אי התערבות זו, משום שדווקא כרמטכ"ל הקפיד הרבה פחות לנצור את לשונו. אך דווקא עכשיו, כשר הביטחון, קולו כמעט ואינו נשמע בנושאים כמו מדיניות וערכים, וכן בסוגיות כמו הוצאת חקירת אירועים חמורים מתחומי הצבא.

ובכן מה עומד מאחורי שתיקת מופז? כנראה שלא מדובר בביישנות, כיוון שידוע ששר הביטחון אינו אדם הנרתע מחומם של זרקורי התקשורת, וכאמור, גם כרמטכ"ל ידע להנפיק כותרות ראשיות במיומנות מטרידה. האם מעדיף מופז להותיר את מתן הגיבוי ללוחמי השייטת בידיו המסוקסות של גדי סוקניק? אולי הוא מחריש כיוון שהתופעה המזעזעת של תמונות קבוצתיות של חיילים עם גופת מחבלים החלה בכלל בתקופת כהונתו כרמטכ"ל?

שר הביטחון הוא מתומכיה המובהקים של תוכנית ההתנתקות, אבל האם זכור לכם עימות פומבי כלשהו שלו עם המתנחלים (בניגוד לשרון ואולמרט)? מופז הוא שר בכיר בממשלת שרון אבל האם שמעתם התבטאות ברורה בנושא ממשלת האחדות, או זיהיתם חלילה מעורבות שלו במו"מ הקואליציוני המתועב? האם חדירת המזל"ט של חיזבאללה והצוללת האלמונית לתחומי ישראל נופלת בתחום אחריותו של המשרד לאיכות הסביבה, או אולי המשרד לשיתוף פעולה אזורי?

ההסבר טמון כנראה בבחירתו של מופז להפוך ל"איש הטפלון", כנראה בהשראת בנימין נתניהו, או במלים אחרות ששום רבב לא ידבק בו, בכל מחיר. אין דרך טובה מזאת להתקדם פוליטית בקצב מהיר, להישאר פופולרי ואהוד גם על חברי הליכוד תאבי הג'ובים (שר הביטחון הרי לא יכול כמעט לבצע מינויים פוליטיים). התנהלותו של מופז כשר הביטחון וגם כחבר בכיר בליכוד משדרת כולה: "אני קיים אבל לא שם, כשנהיה מסוכן". הסבר נוסף בעייתי לא פחות, הוא כי למופז פשוט אין דעה מוצקה בנושאי מוסר בשעת לחימה והוא מתקשה להתוות את האיזון בין התנהלות מבצעית ושמירה על צלם אנוש.

בדבר אחד אתם יכולים להיות בטוחים: בפעם הבאה שצה"ל ילכוד ספינת נשק או יסכל מגה פיגוע, יופיע שר הביטחון עוטה שכפ"ץ ופאסון ויתייצב בבטחה מול התקשורת. גבר-גבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully