וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ: המעוניינים בבחירות לא יפילו אותי

6.12.2004 / 13:21

שרון קרא לחברי סיעת הליכוד להצביע בעד צירוף העבודה לממשלה. עומרי שרון: אם העבודה תצטרף, זו תהיה ממשלה רחבה בראשות הליכוד ובהשתתפות העבודה, ולא אחדות. ש"ס הסירה האי אמון

ראש הממשלה, אריאל שרון האיץ היום בחברי סיעת הליכוד בכנסת, לתמוך בהרחבת הממשלה כדי למנוע הליכה לבחירות חדשות. עםזאת שרון חזר והבהיר לחברי הכנסת כי הוא אינו חושש מבחירות והוא מתכוון להתמודד בהן ולנצח. רה"מ התייחס לגל השמועות והלחצים לגבי מינוי שרים מקרב הליכוד למשרות שהתפנו עקב פיטורי שרי שינוי והודיע כי לא יעסוק בכך בשלב זה.

"בנסיבות שנוצרו חשוב להקים ממשלה רחבה ויציבה ככל האפשר. מי שרוצה בחירות עכשיו רוצה בהן כי הוא חושב שיוכל להפיל אותי, אבל אני מתכוון להתמודד ואני מתכוון לנצח, כמו שניצחתי בחמש מערכות הבחירותה הפנימיות מ-1999. רוב גדול של מצביעי הליכוד רוצה התנתקות ואינו רוצה בחירות מוקדמות. מה הליכוד יציע לבוחרים? הציבור יעניש את מי שפועל נגד רצונו", אמר שרון.

שרון פנה לחברי מרכז הליכוד ואמר: "מי שרוצה בטובת הליכוד צריך לפעול להרחבת הממשלה. חשוב שכולכם תתמכו במהלך. אין חלוקת תפקידים היום, לא עוסקים בזה בכלל. צריך לעסוק רק בהבאת האנשים להצבעה".

ח"כ עומרי שרון, בנו של ראש הממשלה, הבהיר כי אם העבודה תצטרף
לממשלה "זאת לא תהיה ממשלת 'אחדות'. למה אומרים שזו ממשלת אחדות? זו ממשלה רחבה בראשות הליכוד ובהשתתפות העבודה. אין פריטטיות (שיוויניות). זה סיפור אחר לגמרי ממה שהיה באמצע שנות השמונים. שתי המפלגות גם לא בדיוק באותו גודל".

הדברים ששרון הבן אומר, כמה ימים לפני ההצבעה המכרעת בוועידת הליכוד, מכוונים לאוזני חברי הוועידה. עומרי שרון יודע שהאחריות לכישלון בוועידת הליכוד ביום חמישי תיפול עליו. עליו יאמרו ששוב לא סיפק את הסחורה, שוב הוא כשל בדרבון המצביעים, שוב הוא שימש כמקדם שלילי לאביו. לכן, הוא מתכוון לנצח הפעם. הוא לא יכול להרשות לעצמו להפסיד. "מי שתומך בראש הממשלה חייב להצביע בעד", הוא אומר, "מי שרוצה שהליכוד יהיה בשלטון עד סוף 2006 חייב להצביע בעד. מי שרוצה שלמדינה יהיה תקציב, חייב להצביע בעד. תוצאה הפוכה תביא לבחירות, מהר מאוד".

כתב "הארץ", יוסי ורטר מוסיף:

שרון הבן מבין את נפש חברי הוועידה, אבל הוא יודע יפה מאוד שהאידיאולוגיה בקרבם מפנה לעתים מקום לעניינים ארציים יותר - כמו תיק הפנים, שנפרד שלשום בלילה מאברהם פורז, איש שינוי. "ראש הממשלה יעשה כל מאמץ אפשרי להשאיר את תיק הפנים בידי הליכוד", הוא מדגיש, "זה תיק מרכזי. חשוב. זה תיק שמצריך מידה רבה של רגישות לצרכים של אנשים, בוחרים, רגישות שלשינוי, מה לעשות, אין".

גם המסר הבא של עומרי, שמכשיר את ש"ס כשותפה בממשלה, תואם את רצונם של חברי הוועידה. "אנחנו נלך על המבנה הכי יציב, הכי רחב של ממשלה, שתאפשר לנו להחזיק בשלטון עד 2006," הוא מדגיש, "לגבי ש"ס, כל מה שנרצה ממנה זה התחייבות לפעול על פי החלטות הממשלה ולהצביע בכנסת על פיהן. מה יהיה בממשלה (בהצבעה הצפויה על ביצוע ההתנתקות)? שיצביעו כפי שהם מאמינים".

ישי: אמליץ לרב עובדיה יוסף שש"ס לא תיכנס לממשלה

יו"ר ש"ס, אלי ישי, החליט להסיר את הצעת אי האמון שתכננה מפלגתו להגיש אחר הצהריים בעניין המדיניות הכלכלית של הממשלה. בקול ישראל דווח, כי ש"ס נוכחה לדעת שלא תוכל להשיג רוב בהצבעה. בגלי צה"ל דווח, עם זאת, כי ש"ס ביצעה את המהלך כמחווה אישית לשר החוץ, סילבן שלום.

ח"כ נסים דהן מש"ס אמר הבוקר לקול ישראל, כי בסיעה שוקלים להסיר את ההצעה. "אם יש גישושים לשינויים במדיניות הממשלתית שהובילה לקטסטרופה האחרונה החברתית, יש מקום כמחווה של רצון טוב לחשוב על ביטול האי אמון", אמר דהן. "ההתלבטות שלנו היא האם כל מה שקורה מסביבנו היום זה רק עד יום חמישי, כדי שוועידת הליכוד תעבור בשלום, או שזה משהו אמיתי, ובאמת רוצים את תנועת ש"ס".

כתבת "הארץ", מזל מועלם, מוסיפה:

שר החוץ סילבן שלום נפגש אתמול עם יו"ר ש"ס, אלי ישי, בשליחותו של ראש הממשלה אריאל שרון, במטרה לבדוק את אפשרות צירופה של ש"ס לקואליציה. בתום הפגישה אמר ישי כי ימליץ לפני מנהיג ש"ס, הרב עובדיה יוסף, שלא להיכנס לממשלה. לדבריו, הוא פסימי ביחס למשא ומתן. ישי ציין כי הגיע לפגישה למרות פרסומים שלפיהם שרון אינו מעוניין בש"ס. מלשכת שרון נמסר, כי ביקש מהשר שלום להיפגש עם יו"ר ש"ס מתוך רצון אמיתי לצרף את ש"ס לקואליציה וכי הוא רואה בש"ס חיזוק לקואליציה העתידית.

שלום ניסה לשכנע את ישי שסיעת ש"ס תסיר את הצעת האי אמון בממשלה שתובא להצבעה היום בכנסת. ח"כ נסים דהן מש"ס מסר הבוקר לקול ישראל, כי בסיעה שוקלים להסיר את ההצעה וכי הרב יוסף יחליט על כך לפני ההצבעה. לדבריו, "אם יש גישושים לשינויים במדיניות הממשלתית שהובילה לקטסטרופה האחרונה החברתית, יש מקום כמחווה של רצון טוב לחשוב על ביטול האי אמון... ההתלבטות שלנו היא האם כל מה שקורה מסביבנו היום זה רק עד יום חמישי, כדי שוועידת הליכוד תעבור בשלום, או שזה משהו אמיתי שבאמת רוצים את תנועת ש"ס".

"לאחר עזיבתן של סיעות המפד"ל ושינוי, נשארה ממשלת הליכוד ללא רוב קואליציוני. מצב זה אינו יכול להימשך. בלי קואליציה אי אפשר לנהל את המדינה: להעביר תקציב, לחוקק, לעשות רפורמות חיוניות. בכל יום יכול רוב מקרי להפיל את הממשלה" - כך כתב שרון במכתב אישי ששלח אתמול ל-3,000 צירי הוועידה, כחלק מפעילויותיו לגייס רוב לצירוף מפלגת העבודה בקרב צירי ועידת הליכוד בהצבעה ביום חמישי.

גם הצעת ההחלטה מטעמו של שרון שתובא להצבעת הצירים, נוסחה באופן שיבטיח רוב והיא כוללת באופן מפורש את הכוונה לפתוח במשא ומתן, לצד מפלגת העבודה, גם עם ש"ס ויהדות התורה, שכן ההנחה היא שניהול משא ומתן עם ש"ס יגביר את סיכויו של שרון להשיג רוב.

שרון כינס אתמול את שרי הליכוד לאחר ישיבת הממשלה לצורך התייעצות וקביעת הנוסח שיובא להצבעה לפני הצירים. שלא כבפעמים קודמות שיתף שרון את השרים במלאכת הניסוח במטרה לגייס אותם לצדו בהבאת הצירים להצבעה. שרון קיבל את בקשת שלום, לפיה יש לכלול את ש"ס באופן מפורש בהצעת ההחלטה ולא להסתפק באמירה כללית "הסיעות הדתיות".

נוסח הצעת ההחלטה שיביא שרון להצבעה ביום חמישי, עליו הסכימו שרי הליכוד: "הואיל וכיום מכהנת ממשלת מיעוט המורכבת מסיעת הליכוד בלבד ונדרשת הרכבת ממשלה רחבה ויציבה על מנת למנוע הידרדרות אפשרית לבחירות, תומכת ועידת הליכוד בהרחבת הקואליציה באופן המשלב את סיעת הליכוד, סיעת העבודה וסיעות דתיות. בסמוך לאחר אישור הוועידה ייפתח משא ומתן עם סיעת העבודה, סיעת ש"ס וסיעת יהדות התורה מתוך מגמה לצרפן לקואליציה".

שרון ואנשיו גם יוזמים שיחות טלפון ומפגשים עם פעילי ליכוד מרכזיים. המטרה - אחוז הצבעה גבוה שיגביר את סיכויי שרון לנצח.

מתנגדי שרון בליכוד: פרס ירסק את הליכוד

מלשכת שרון נמסר עוד, כי המשא ומתן הרשמי עם העבודה, ש"ס ויהדות התורה יחל רק ביום שישי לאחר שוועידת הליכוד תאשר את פתיחת המשא ומתן. אולם המורדים ומתנגדי ההתנתקות אינם מתכוונים להפקיר את זירת ההצבעה לשרון. מנהיג המורדים, ח"כ עוזי לנדאו, פנה לשר החקלאות ישראל כץ, נשיא ועידת הליכוד, בבקשה לקיים דיון לצד ההצבעה וכן לאפשר הגשת הצעת החלטה נוספת לצד ההצעה של שרון.

היום יתכנסו המורדים לישיבתם השבועית בלשכתו של השר לנדאו בכנסת כדי לדון בנוסח ההחלטה הסופי שיגישו מול הצעת שרון. הצעת המורדים תציג קואליציה אלטרנטיבית ללא מפלגת העבודה הכוללת את ש"ס, יהדות התורה, המפד"ל והליכוד. לטענת המורדים, מסרבים אנשי ראש הממשלה לאפשר להם להגיש הצעה משלהם.

לנדאו אמר על הצעת ההחלטה של שרון, כי זהו מצג שווא ואין זה נכון שאין עוד אלטרנטיבות לפני ההליכה לבחירות או צירוף העבודה. קמפיין מתנגדי האחדות כולל את הסיסמה: "פרס מרסק את הליכוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully