וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמרנים בגרמניה: הרב תרבותיות נכשלה

רויטרס

3.12.2004 / 0:05

השמרנים קוראים למהגרים המוסלמים להתחייב ל'תרבות המובילה', המושתתת על ערכי החוקה. לשמאל הגרמני המושג מזכיר את האידיאולוגיה הנאצית

האופוזיציה השמרנית בגרמניה, הרואה בחברה הרב תרבותית כישלון, קראה אמש לכל המהגרים, ובעיקר למהגרים המוסלמים, לכבד את הערכים המקודשים בחוקה.

בדיון סוער, תחת הכותרת "נלחמים באסלאם הפוליטי, תומכים במוסלמים נאמנים לחוקה" בפרלמנט, מפלגת השלטון הסוציאל דמוקרטית האשימה את הימין בכישלון להבין את הבעיות שזרים נאלצים להתמודד עימן, בניסיונם להיטמע בחברה הגרמנית. כל המפלגות האיצו במהגרים ללמוד גרמנית ולקחת חלק באופן מלא בחברה הגרמנית, אולם השמרנים חידשו את קריאותיהם למהגרים לכבד את מה שהם מכנים 'תרבות מובילה' או 'תרבות שלטת' (Leitkultur), משמע עקרונות מנחים, המבוססים על ערכי החוקה הגרמנית.

המונח 'תרבות מובילה' כבר עלה בעבר במסגרת תעמולה של הימין הקיצוני בנושא הזהות הלאומית, וספג ביקורת חריפה מצד השמאל הגרמני, בטענה שהוא מעלה זכרונות מן האידיאולוגיה הנאצית.

הדיון בפרלמנט ניזום בעקבות רצח במאי הולנדי על רקע עמדותיו האנטי מוסלמיות לפני כחודש, וגילוי של תא אסלאם רדיקלי בהולנד. בזמן שהרעיונות השמרניים מופנים לכאורה כלפי כלל המהגרים, הדגש הוא על המוסלמים, אשר מונים כשלושה מיליון בני אדם בגרמניה, רובם ממוצא טורקי.

ארגונים מוסלמיים אומרים, שהם נחרדים מן הההאשמות, כי הם מקימים 'גטאות' מתוך בוז לגרמנים ומגנים את קבלת הפנים הבעייתית לה זכו בחברה הגרמנית. המוסלמים גם מציינים את מאמציהם לגנות את הקיצונים המוסלמים, כדוגמת צעדת מחאה גדולה בחודש שעבר, אליה הגיעו מעל 20,000 איש.

"החברה הרב תרבותית אינה מודל לעתיד, היא נכשלה" – כך טען בפני הפרלמנט וולפגנג בוסבאך, ממנהיגי המפלגה הנוצרית דמוקרטית בפרלמנט. "אם אנו מעוניינים בדו-קיום שליו בין אנשים מלאומים, צבעים ודתות שונים, אנו זקוקים לקונצנזוס חברתי, המבוסס על ערכים משותפים". בתמורה לאזרחות, מהגרים צריכים להתחייב לקיומם של ערכי החוקה, אמר בוסבאך.

אזרחי גרמניה הזדעזעו מן הגילוי, כי שלושה מתוך ארבעת החשודים בתכנון פיגועי האחד עשר בספטמבר, חיו בגרמניה. מאז התקיימו בגרמניה כמה משפטים של קיצונים מוסלמיים. מנהיג המפלגה הסוציאל דמוקרטית, פראנץ מואנטפרינג, האשים את השמרנים בניסיון לקשור "בין סוגיית האינטגרציה לסוגיית הקיצונים המוסלמים או אפילו לבין סוגיית הטרור הבינלאומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully