וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא ארה"ב: הנשק בפלוג'ה היה מספיק לכיבוש עיראק

רויטרס

24.11.2004 / 22:11

בצבא ארה"ב טוענים כי בעיר נמצאה כמות מפתיעה של כלי נשק - מבקבוקי תבערה ועד טילי נ"ט. המפלגה הסונית מוכנה להשתתף בהליך הפוליטי, אולם מבקשת לדחות את הבחירות עד לסיום האלימות

החמושים ששלטו בפלוג'ה לפני המתקפה האמריקאית בעיר החזיקו בכמות נשק שיכולה היתה להספיק להשתלטות על המדינה כולה. כך אמר היום דן וילסון, קצין בכיר בצבא האמריקאי, במסיבת עיתונאים שהתקיימה סמוך לעיר. וילסון ציין, כי חיילי הנחתים שעברו מבית לבית הופתעו מכמות כלי הנשק והגיוון שלהם, החל מבקבוקי תבערה ועד לטילי נ"ט. מטרת המתקפה האמריקאית על העיר היתה לשבור את בסיסם של החמושים המוסלמים הזרים ונאמניו של סדאם חוסיין, שהתרכזו בפלוג'ה, ולייצב בה את המצב לקראת הבחירות הקרובות.

קצין מודיעין אמריקאי, ג'ים ווסט, אמר כי קשה לקבוע אם הטרוריסט הירדני, אבו מוסעב אל-זרקאווי, היה בפלוג'ה במהלך המתקפה, אך ציין כי הנחתים יודעים שהוא נהג להיכנס ולצאת מהעיר. ווסט הציג צילומי כרזה של תומכי הטרוריסט, בה נראתה מעבדה כימית. לדברי ווסט, אין הוכחה לכך שהמעבדה שימשה להכנת נשק כימי, אולם העדויות מראות כי אנשיו של זרקאווי הכינו חומרי נשק וקיימו שיעורים להכנת פצצות בפלוג'ה. בנוסף נמצאו בעיר מספר מפעלים להכנת מטעני צד.

הנחתים מתכוונים להישאר בעיר, עד שכוחות הביטחון העיראקים יהיו מסוגלים להחזיק בה בעצמם. בתשובה לשאלה כיצד יבטיחו האמריקאים שהחמושים לא ישובו לפלוג'ה, אמר ווילסון: "הכוחות העיראקים משתפרים יותר ויותר".

ווילסון ציין כי חוליות קטנות של החמושים המוסלמים עדיין מאיימות על הנחתים בעיר, ופותחות עליהם באש במהלך החיפושים שהם מבצעים מבית לבית. הוא הוסיף, כי הלוחמים הזרים בעיר הגיעו מכשמונה מדינות, אולם קשה לקבוע זאת בוודאות כיוון שלרבים מהם היו מסמכים עיראקיים מזוייפים. בעיר נמצאו גם מספר בניינים, בהם ככל הנראה הוחזקו בני ערובה זרים והוצאו להורג.

סגן מושל מוסול ניצל מניסיון התנקשות

במוסול שבצפון עיראק ניצל היום מניסיון התנקשות סגן מושל העיר. לדבריו, אחד משומרי ראשו נהרג באירוע, ושניים נפצעו, ביניהם גם אחיו.

בתוך כך הודיעה היום המפלגה הסונית המרכזית בעיראק כי היא מעוניינת ליטול חלק בתהליך הפוליטי במדינה, אולם ביקשה לדחות את הבחירות על רקע האלימות בערים הסוניות מצפון וממערב לבגדד. המפלגה הסונית, "המפלגה האיסלאמית העיראקית", ושבעה ארגונים קטנים יותר המייצגים בעיקר את האוכלוסיה הסונית, ביקשו לדחות את הבחירות עד שייושבו המחלוקות עם הכורדים והשיעים, ועד שיוסרו חוקי החירום. המפלגות הסוניות לא איימו להחרים את הבחירות, המתוכננות ל-30 בינואר, אם דרישותיהם לא יענו.

הסונים, המהווים כ20% מ-26 מיליון אזרחי עיראק, היוו את בסיס כוחו של הנשיא הקודם סדאם חוסיין, ונדחקו לשוליים מאז כיבוש המדינה בידי האמריקאים. הבחירות עשויות להעניק כוח רב לרוב השיעי, המהווה כ-60% מאוכלוסיית המדינה. לנוכח האוטונומיה שמנהלים הכורדים בצפון עיראק, חוששים הסונים כי כוחם במדינה ילך ויצטמצם. ב-9 בנובמבר פרשה הפלגה הסונית מהממשלה הזמנית, במחאה על התקיפה בפלוג'ה. המפלגות הסוניות חוששות כי האלימות באזורים סונים רבים תפגע בתהליך הבחירות התקין, ותעניק יתרון למפלגות השיעיות.

זרקאווי לאנשי הדת המוסלמים: הפקרתם אותנו

בקלטת שמע שפורסמה היום באתר אינטרנט איסלאמי יצא הטרוריסט זרקאווי נגד אנשי הדת המוסלמים על שאינם נאבקים בפעולות ארה"ב בעיראק ובאפגניסטן. זרקאווי פנה בקלטת לאנשי הדת וקבע: "אכזבתם אותנו במהלך הנסיבות החשוכות ומסרתם אותנו לאויב". עוד אמר זרקאווי: "מאות אלפים מבני האומה נטבחים בידי הכופרים, בגלל שתיקתכם".

לדברי הטרוריסט, "עשיתם שלום עם הרודנות, ומסרתם את הארצות ואת העמים לידי היהודים והנוצרים.... - כשאתם שותקים לנוכח פשעיהם, כשאתם מסרבים לאחוז בדגל הג'יהאד, וכשאתם מונעים מבני הנוער לצאת לשדות הקרב כדי להגן על הדת. במקום ליישם את מצוות האל, בחרתם בבטחון שלכם, בכסף ובבנים שלכם. השארתם את המוג'האדין להתמודד מול הכוח החזק ביותר בעולם".

אמינותה של הקלטת עדיין לא אומתה. גורם בכיר במודיעין האמריקאי מסר לרשת אן.בי.סי כי אין מדובר בקלטת חדשה, אלא בקלטת ישנה שהופנתה במקור לאנשי הדת הסעודים. לדבריו, אנשי המודיעין אינם יודעים בוודעות מה היתה מטרת פרסומה הנוכחי של הקלטת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully