וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה תבקש מהאו"ם לגנות סירוב ישראל למו"מ

25.11.2004 / 10:43

שר ההסברה הסורי אמר כי סוריה תחזור למו"מ מהמקום בו הופסק. הדברים מנוגדים לדברי הנשיא אסד, לפיהם אין תנאים מוקדמים לחידוש המו"מ. בישראל הגיבו בביטול

גורמים בישראל אמרו היום כי סוריה תגיש למועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה המגנה את סירובה של ישראל לפתוח עמה במו"מ לשלום. כך דווח בגלי צה"ל.

במקביל, נשמעים מסרים סותרים בסוריה לגבי חידוש המו"מ עם ישראל. אתמול אמר שליח האו"ם למזרח התיכון, טריה לארסן, כי אסד מוכן לפתוח במו"מ ללא תנאים מוקדמים, ואולם הבוקר דווח בקול ישראל, כי שר ההסברה הסורי, מהדי דחאלאלה, אומר שסוריה לא שינתה את עמדותיה המקוריות ותהיה מוכנה לחזור למו"מ מהמקום בו הופסק.

מנגד, אומרים פרשנים סורים המקורבים לשלטון, סוריה אינה רואה במקום בו הופסק המו"מ תנאי מוקדם לחידושו, ואולם דמשק אינה רוצה שהמו"מ שנוהל יהיה לחינם.

אתמול, כאמור, אמר הנשיא הסורי אמר לנציג האו"ם כי הוא מוכן להושיט יד למנהיגי ישראל והוא מוכן לבוא לשולחן המשא ומתן בלא תנאים.

"זה מעודד מאוד, משום שהאו"ם מאמין שניתן יהיה להגיע לשלום באזור רק אם יהיה זה שלום כולל", אמר לארסן. "עלינו לדאוג שכל ערוצי המו"מ יהיו פעילים", אמר.

בקול ישראל דווח, כי לארסן התבקש לפרש את הדברים של נשיא סוריה ואמר כי אין הוא יכול לדבר בשם הנשיא, אלא רק להעביר את המסר הזה. הוא הוסיף, כי זאת עמדתו של אסד זה זמן רב והוא חזר עליה בפגישתם הבוקר. כתבים ציינו, כי מהמסר של אסד לא ברור אם הוא נטש את עמדתו ארוכת הימים, לפיה כל משא ומתן צריך להתחיל מהנקודה בה הופסקו הדיונים לפני ארבע שנים.

ב"הארץ" דווח, כי סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה, סאנ"א, דיווחה על הפגישה, אך בחרה שלא לציין את דברי לארסן, ומסרה דיווח כללי לפיו השיחות עסקו בתהליך השלום במזרח התיכון ובצורך "לאכוף את ההחלטות הבינלאומיות".

בירושלים הגיבו בביטול לדבריו של אסד. משרד החוץ פירסם הודעה בה נכתב: "הבעיה עם סוריה היא לא הצהרותיה, אלא מעשיה בשטח. אינך יכול לומר שאתה מעוניין בשיחות שלום, ובה בעת להמשיך בשותפות עם חיזבאללה". גורמים בכירים מסרו לקול ישראל, כי בדברי אסד אין כל חדש. לדבריהם, סוריה אינה יכולה להעמיד פנים כי ידיה נקיות. "כמה וכמה ארגוני מחבלים פעילים בתחומה, ודרכה עוברים כספים והנחיות לפיגועים", אמרו. הגורמים ציינו עוד, כי אם סוריה רצינית בכוונותיה, עליה לסלק תחילה את כל ארגוני הטרור משטחה.

שלום וא-שרע ישתתפו יחד בכינוס בהאג

כתבי "הארץ" אלוף בן ויואב שטרן מוסיפים:

בשיחתו השבוע עם שר החוץ של ארה"ב, קולין פאוול, אמר ראש הממשלה שרון, שחשוב להמשיך בלחץ על סוריה. פאוול הבטיח לו, שארה"ב תבהיר לסורים ולאיראנים כי המשך תמיכתם בחיזבאללה "יוצר מכשול לשלום, ולא נקבל זאת". פאוול פגש השבוע את שר החוץ הסורי, פארוק א-שרע, בוועידת שארם א-שייח.

בשבוע הבא ישתתף א-שרע יחד עם שר החוץ, סילבן שלום, בכינוס בהאג של "תהליך ברצלונה" לשיתוף פעולה אירופי-ים תיכוני. בעבר נהגו הסורים לצאת מהאולם באירועים כאלה, בעת נאומו של שר החוץ הישראלי.

יו"ר יחד, יוסי ביילין, וח"כ יולי תמיר (עבודה), מתחו ביקורת על שרון, בגלל התעלמותו מהצעות אסד, ואמרו שעליו לחדש את השיחות עם סוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully