וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיפים בינ"ל: הבחירות באוקראינה אינן דמוקרטיות

רויטרס

22.11.2004 / 15:30

במדגם הקלפיות הוביל המועמד לנשיאות הפרו-מערבי ויקטור יושצ'נקו ב-11%, אך היום התהפכה התוצאה לטובתו של ראש הממשלה המכהן, ינוקוביץ', הנתמך על ידי נשיא רוסיה פוטין

הבחירות לנשיאות באוקראינה אינן עומדות בסטנדרטים בינלאומיים של דמוקרטיה - כך קבעו היום משקיפי הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (או.אס.סי.אי), שפיקחו על הסיבוב השני של הבחירות, שנערך אתמול. בבחירות ניצח ראש הממשלה ויקטור ינוקביץ', הנתמך על ידי רוסיה, שגבר על מועמד האופוזיציה הפרו-מערבי, ויקטור יושצ'נקו.

ראש משלחת הארגון לאוקראינה, ברוס ג'ורג', הוסיף כי הרשויות האוקראיניות לא נענו לבקשה לתקן את הליקויים שהתגלו עוד בסיבוב הראשון של הבחירות ב-31 באוקטובר.

גם יושצ'נקו עצמו האשים היום את הממשלה בשיבוש הליכי הבחירות, וקרא לתומכיו לקיים פעילות מחאה שקטה. עשרות אלפים מתומכיו של יושצ'נקו נענו לקריאתו ויצאו לרחובות הבירה קייב. כוחות הצבא והמשטרה בעיר תוגברו והם נמצאים בכוננות גבוהה.

ניצחונו של ינוקביץ' נקבע סופית לאחר שבעקבות ספירת 99.14% מהקולות, הוביל עם 49.42% מהקולות, לעומת 46.69% ליושצ'נקו. זאת, למרות שלפי מדגמים ראשונים נרשם ניצחון של 54% ליושצ'נקו לעומת 43% בלבד לינוקוביץ'.

"אני מאמין בניצחוני אך הממשלה ביצעה הונאה מוחלטת של הבחירות באזורי דונטסק ולוגנסק", אמר יושצ'נקו, "אינני בוטח בוועדת הבחירות המרכזית". יו"ר ועדת הבחירות, סרגיי קיוואלוב, קרא לפוליטיקאים "להירגע". "הוועדה תפעל תוך הקפדה מוחלטת על החוק", אמר קיוואלוב. בניין הוועדה נמצא תחת אבטחה כבדה.

תוצאות הבחירות באוקראינה עשויות להכריע לאיזה כיוון תלך אוקראינה, 13 שנים לאחר שזכתה בעצמאות עם התפרקות בית המועצות – אם ייבחר יושצ'נקו, תתקרב אוקראינה למערב, בעוד שינוקוביץ' בן ה-54, שזוכה לתמיכם של של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ושל נשיא אוקראינה היוצא, ליאוניד קוצ'מה, צפוי לשמור לשכנה הגדולה ממזרח אמונים.

יושצ'נקו, בן 50, נשוי לאזרחית אמריקאית. במערכת הבחירות הוא הציג מצע התומך ברפורמות כלכליות, בשוק החופשי, בניסיון להצטרף לאיחוד האירופי ולברית נאט"ו, ובביעור השחיתות ואכיפת שלטון החוק במדינה. מנגד, קרא ינוקוביץ' להעלאת דמי האבטלה, לסיוע כלכלי למפעלים כושלים, ולחיזוק מערכות הרווחה. הוא טרח להזכיר למצביעים את ההעלאות בפנסיות ובמשכורות במגזר הציבורי שיזם באחרונה. גם שגשוג הכלכלה נזקף לזכות שלטונו: נתונים שפורסמו בשבוע שעבר העלו שינוקוביץ' צפוי בהחלט להגיע השנה ליעד הצמיחה שלו, של 12.4% בתמ"ג. אך למרות ההישגים, המצב הכלכלי באוקראינה עדיין רעוע - רבים מ-47 מיליון תושביה חיים ממשכורות של כ-60 דולר לחודש או פחות.

בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות, ב-31 באוקטובר, דחק יושצ'נקו את ינוקוביץ' למקום השני, כאשר זכה ליתרון של חצי אחוז על פניו - 39.87% מול 39.32%. גם אז הוצפה המערכת הפוליטית בטענות על שחיתות, זיופים והטיות, ושמות של יותר ממיליון מצביעים נמחקו מהרשימות.

בעקבות הסיבוב הראשון של הבחירות נמתחה במערב ביקורת על כך שגישתו של יושצ'נקו לערוצי הטלוויזיה המרכזיים נחסמה ביוזמת הממשלה. במהלך המירוץ נדבק גם יושצ'נקו במחלה קשה שעיוותה את פניו, וטען שסוכני הממשלה הרעילו אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully