וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תשקול בקשה לצאת מערי הגדה

21.11.2004 / 11:12

שר החוץ האמריקאי היוצא, קולין פאוול, צפוי לבקש זאת לקראת הבחירות ברשות. מקורות מדיניים: בקשה כזו תישקל וסביר שתיענה

שר החוץ של ארה"ב, קולין פאוול, יבוא הערב ל"ביקור פרידה" בישראל וברשות הפלסטינית. מחר ייוועד פאוול בירושלים עם ראש הממשלה, אריאל שרון, ועם שר החוץ, סילבן שלום, וייצא לפגוש את הצמרת הפלסטינית ברמאללה ולהשתתף בכינוס "הקוורטט" בשארם א-שייח.

מקורות מדיניים בירושלים אמרו אתמול, כי השיחות עם פאוול יתמקדו בהכנות לבחירות ברשות הפלסטינית, המתוכננות ל-9 בינואר. לדברי המקורות, פאוול יבקש שישראל לא תפריע לעריכת הבחירות, ולשם כך תסיר מחסומים והגבלות תנועה, תסיג את צה"ל מהערים הפלסטיניות ותרסן את הפעילות הצבאית בתקופת הבחירות. המקורות המדיניים העריכו, שישראל תיענה לבקשות האמריקאיות. שרון הסכים כבר שהתושבים הפלסטינים במזרח ירושלים יוכלו להשתתף בבחירות.

מקור מדיני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס: "אם תהיה בקשה רשמית, נטפל בה. היא תובא לקבינט, שייוועץ בגורמי הביטחון".

אתמול נועד ראש הממשלה הפלסטיני, אבו עלא, ברמאללה עם הקונסול האמריקאי במזרח ירושלים, דייוויד פירס, לפגישת עבודה שהוגדרה כפגישת הכנה לקראת ביקורו של פאוול ברמאללה מחר. אבו עלא אמר אתמול, כי בכוונתו לדרוש מפאוול התחייבות אמריקאית להקמת מדינה פלסטינית, לפי התאריך המקורי שננקב במפת הדרכים - עד סוף שנת 2005.

אבו עלא הסתייג מהכרזותיו האחרונות של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, מהן השתמע שבוש מתכוון לפעול להקמת מדינה פלסטינית עד סיום כהונתו השנייה ב-2008. הפלסטינים רואים בהצהרה זו דחייה ניכרת של שאיפתם לעצמאות, לעומת לוח הזמנים של מפת הדרכים, שדיבר על מדינה עד סוף 2005.

"נדרוש מהאמריקאים התחייבות ברורה לגבי לוחות הזמנים המקוריים של מפת הדרכים וכן לגבי הקשר שבין תוכנית ההתנתקות והשלמת ביצוע מפת הדרכים כך שהמדינה תוקם בשנה הבאה", אמר אבו עלא והוסיף כי "הדיבורים על הקמת המדינה תוך ארבע שנים יאפשרו לישראל להרחיב את הבנייה בהתנחלויות ולבלוע עוד אדמה פלסטינית באופן שיפגע בתהליך השלום".

בכירי הרשות הפלסטינית אמרו לממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, חאווייר סולאנה, שביקר אצלם בסוף השבוע שעבר, שהצלחת הבחירות תלויה בהשגת אחדות לאומית והיעדר אלימות בצד הפלסטיני, וגם בנכונות ישראלית להסרת הסגרים, לשיפור תנאי החיים בשטחים, ולהפסקת פעולות המנע וההתנקשויות. הפלסטינים העריכו, שאפשר להגיע במהירות להבנה פנימית על הפסקת אש, וישראל תגיב בהפסקת פעולות המנע. לדעתם, במצב הנוכחי קשה לדרוש מהפלגים השונים להניח את נשקם.

ארה"ב שוקלת לשלוח נציגים לבחירות

בתוך כך, גורמים בכירים בממשל אמרו בשבוע שעבר, במהלך שיחות עם ראש תנועת "יחד", יוסי ביילין כי ארה"ב שוקלת לשלוח נציגים מטעמה כדי לפקח על יישום תוכנית ההתנתקות ומפת הדרכים, במתכונת דומה לזו שהיתה נהוגה לפני כשנה. במהלך תקופת שלטונו של אבו מאזן ברשות הפלסטינית שיגרה ארה"ב לישראל קבוצה של פקחים בראשותו של הדיפלומט האמריקאי, ג'ון וולף. משלחת זו, שפעלה מתוך שגרירות ארה"ב בתל אביב היתה אמורה לפקח על פעילותם של שני הצדדים ליישום מפת הדרכים. כעת שוקלת ארה"ב לחדש את עבודת הפקחים כדי לסייע בביצוע ההתנתקות, לקיום הבחירות ברשות הפלסטינית ובהתקדמות בהתאם למפת הדרכים.

בשיחותיו של ביילין בוושינגטון הדגישו גורמים אמריקאים, הן בממשל והן בקונגרס, כי הנשיא בוש מעוניין כעת לפעול בהקדם לקידום תהליך השלום וכי הוא סבור שנוצרה הזדמנות חד-פעמית אחרי מותו של ערפאת, ולקראת ביצוע תוכנית ההתנתקות. הממשל סבור, כי ישראל עומדת בנדרש ממנה בשלב זה וממתינה להתקדמות מעשית בתוכנית ההתנתקות.

אבו עלא התייחס אתמול לדברי שרון, שהציג ביום חמישי האחרון שתי דרישות ל"בחינת הרצינות" של ההנהגה הפלסטינית החדשה: הפסקת ההסתה בכלי התקשורת, ושינוי תוכניות הלימוד העוינות לישראל במערכת החינוך. אבו עלא אמר בתגובה כי "אנו דוחים הצבת תנאים מוקדמים לחידוש המו"מ. ישראל עצמה משתמשת באמצעים חמורים מהסתה כשהיא ממשיכה במעשי ההרג, ההתנקשויות והכניסה לשטחים הפלסטיניים. היא צריכה להפסיק את הסגנון הזה ורק אז אנו מוכנים למלא את כל התחייבויותינו וליצור אווירה מתאימה לחידוש תהליך השלום".

גם אבו מאזן התייחס לדרישותיו של שרון כשאמר כי "נושא ההסתה הוא עניין הדדי בין שני הצדדים ונידון בעבר יותר מפעם אחת. יכול להיות שיש אצלנו דברים כאלה אבל הם נפוצים יותר בישראל". חרף דברי הבכירים הפלסטיניים הרי שבפועל כבר החלו מגעים ישירים בין לשכת שרון ובין הרשות הפלסטינית בעניינים שוטפים.

מקורות מדיניים אמרו כי שרון הציג את הצעתו לקראת ביקוריהם של פאוול ועמיתיו מרוסיה ובריטניה השבוע. לדבריהם, בדרך זו יתמקדו השיחות במה שיוכלו לעשות הפלסטינים, ולא בתביעות מישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully