וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיראק: הדחת סדאם סיכנה את העולם

17.11.2004 / 11:23

נשיא צרפת הודה, עם זאת, כי היעלמות הרודן היתה מהלך חיובי. לדבריו, סיכוייו של בלייר לשקם את יחסי אירופה וארה"ב - נמוכים. שר החוץ הצרפתי קורא לזירוז הקמת המדינה הפלסטינית

נשיא צרפת, ז'אק שיראק, מודה כי הדחת נשיא עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, היתה מהלך חיובי. שיראק, שדיבר בראיון לרשת בי.בי.סי,מ ציין, עם זאת, כי המלחמה גרמה לתגובת שרשרת שבעקבותיה העולם נעשה מסוכן יותר.

"אני לא יכול לומר שהעולם הפך בטוח יותר, אין ספק שיש עלייה בטרור", אמר שיראק. "במידה מסויימת, היעלמות סדאם חוסיין היתה דבר חיובי, אבל היא גם יצרה תגובה, כמו למשל גיוסם של גברים ונשים למען האיסלאם במספר מדינות, מה שהפך את העולם מסוכן יותר".

הראיון, שישודר במלואו הערב, נערך ערב צאתו של שיראק לפגישה עם ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, הנחשב לידידו הטוב ביותר של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש. במהלך הביקור ייפגש שיראק גם עם המלכה אליזבת ומנהיגי הקהילה העסקית המקומית, כדי לציין 100 שנה ל"הסכמה הלבבית" – הסכם שיתוף פעולה שנחתם ב-1904 בין צרפת ובריטניה, וחתם שנים של איבה.

בראיון שהעניק שיראק ביום שלישי ל"טיימס" הבריטי, פיקפק הנשיא הצרפתי ברווח שהשיגה בריטניה בתמורה לתמיכתה בבוש. לדבריו, לפני המלחמה הוא קרא לבריטניה ללחוץ על בוש לחדש את תהליך השלום במזרח התיכון, בתמורה לתמיכתה במלחמה. ואולם לטענתו, "בריטניה נתנה את תמיכתה, אבל לא ראתה הרבה בתמורה. אני לא בטוח שזה טבעם של ידידינו האמריקאים כיום להחזיר טובות באופן שיטתי".

שיראק גם המעיט בסיכוייו של בלייר לשמש גשר בין צרפת לארה"ב, ולשקם את הקשרים הטראנס-אטלנטיים שניזוקו עקב כיבוש עיראק. תמיכתו של בלייר בבוש יצרה גם קרע גדול בבריטניה עצמה. סקר שפרסם היום ה"אינדיפנדנט" הראה כי 64% מהציבור הבריטי סבור שיחסים טובים עם יבשת אירופה, חשובים יותר מקשרים הדוקים עם וושינגטון.

בוש קבע לו"ז איטי מדי למדינה פלשתינית

שר החוץ של צרפת, מישל ברנייה, אמר בראיון לעיתון "לה פיגארו", כי אי אפשר להוסיף ולדחות את הקמתה של מדינה פלסטינית. לדבריו, יש לייסד את המדינה הפלסטינית מהר ככל האפשר, תוך התחשבות בביטחונה של ישראל. "שמעתי שהנשיא בוש אמר שזה הולך לקרות לפני תום כהונתו. אני סבור שזה לא צריך לחכות ל-2009. ככלות הכל, מפת הדרכים תיכננה הקמת מדינה פלסטינית ביוני 2005".

כשנשאל לתפקידה של צרפת בסכסוך לאחר מות ערפאת, אמר ברנייה כי צרפת מעוניינת לפעול להסדרת הסכסוך, שכן הוא סכסוך מרכזי המסכן את יציבות האזור כולו. עם זאת, לדבריו "אנו רוצים לפעול כאירופאים". לדבריו, כל 25 מדינות האיחוד תמימות דעים בניתוחן את המשבר ובדבר הצעדים הדרושים לפתרונו: ייסוד מדינה פלסטינית תוך ערבויות לביטחון ישראל, נסיגה מעזה וסיום האלימות. קרא לפתוחו "דף חדש" לפעולה משותפת של הקוורטט (אירופה, ארה"ב, רוסיה והאו"ם).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully