וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תסייע בארגון ומימון הבחירות ברשות

רויטרס

15.11.2004 / 0:05

בוש מתכנן לגייס מיליוני דולרים כדי לספק סיוע טכני וביטחוני לקיום הבחירות, ב-9 בינואר. 2 ממאבטחי אבו מאזן נהרגו מירי בעזה. דחלאן ואבו מאזן הכחישו כי מדובר בניסיון התנקשות

ממשל בוש מתכנן יחד עם מדינות האיחוד האירופי לסייע בארגון, מימון ואבטחת הבחירות לנשיאות הרשות הפלסטינית, המתוכננות להתקיים ב-9 בינואר. כך מסרו אתמול פקידים ודיפלומטים בוושינגטון. לטענתם, בעדיפות ראשונה יהיה צורך בהשגת מימון, גיוס משקיפים ומתן סיוע טכני לפלסטינים.

הנשיא האמריקאי, ג'ורג' בוש, שוקל לספק מיליוני דולרים לארגונים לא ממשלתיים כדי לסייע בארגון הבחירות, וכן כדי לממן צרכים נוספים. גורמים בקונגרס מסרו כי הממשל מייעד כיום כ-75 מיליון דולר למימון תוכניות פלסטיניות, וחלק מסכום זה עשוי לשמש לארגון הבחירות. בוש עשוי גם להסיר מגבלות מסוימות שהוטלו על הפלסטינים, ולספק להם סיוע ישיר.

לטענת גורמים בוושינגטון, ארה"ב מתכננת עוד יחד עם שותפותיה האירופיות לסייע לפלסטינים בדרכים נוספות, בין היתר באמצעות העברת סיוע כספי מקרן של הבנק העולמי או ישירות ממדינות מסוימות, במקביל ליישום הרפורמות. את המאמצים עשויי להוביל ה"קוורטט", המורכב מארה"ב, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי, שנציגיו צפויים להפגש בעוד כשבוע.

ארה"ב תדרוש מישראל לסגת מריכוזי אוכלוסיה פלסטינית

כתבי "הארץ, עמוס הראל, ארנון רגולר, גדעון אלון ואלוף בן, מוסיפים:

ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר אתמול כי הממשלה תדון בשאלה האם לאפשר לערביי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות. שרון אמר בישיבת הממשלה כי דבריו של שר החוץ, סילבן שלום, כי אין לאפשר להם להשתתף בבחירות לא נאמרו על דעתו. השרים אהוד אולמרט ואברהם פורז תמכו במתן אפשרות לערביי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות. השרים לימור לבנת וצחי הנגבי התנגדו לכך.

הממשל האמריקאי יבקש מישראל לאפשר לתושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות. הסכמי אוסלו קבעו שתושבים אלה יורשו להשתתף בבחירות למוסדות הרשות הפלסטינית, וכך נעשה ב-1996. הפלסטינים דורשים לקיים את ההסדר גם בבחירות הקרובות, ועמדתם זוכה כאמור לתמיכה בוושינגטון. בממשל האמריקאי סבורים, שישראל צריכה לעשות הכל לחיזוק הלגיטימיות של הבחירות להנהגה החדשה של הרשות, ולא להיראות כמי שהציבה מכשולים.

פקידים ישראלים בכירים, שבשבוע שעבר הביעו התנגדות נחרצת להשתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות הפלסטיניות, שינו את דעתם בסוף השבוע, בעקבות התמיכה הפומבית שהביע נשיא ארה"ב בוש בעריכת הבחירות ברשות בהקדם.

עמדתם המעודכנת של אותם פקידים היא שישראל תתקשה להתנגד להליך דמוקרטי, הנהנה מתמיכה אמריקאית ובינלאומית. לדעתם, כפי שתושבים ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית משתתפים בבחירות בארה"ב, כך יכולים גם תושבי מזרח ירושלים, אזרחי הרשות הפלסטינית, להשתתף בבחירת יו"ר הרשות וחברי המועצה המחוקקת. הם הזכירו שישראל נאלצה לוותר על דרישתה שיו"ר הרשות הקודם, יאסר ערפאת, ייקבר בעזה, והסכימה לקבורתו ברמאללה למרות הסתייגות מערכת הביטחון.

מקורות אמריקאים וישראלים בוושינגטון אמרו בסוף השבוע כי ארה"ב צפויה לבקש מישראל לפנות את כוחות צה"ל מריכוזי האוכלוסייה הפלסטינית ולהסיר מחסומים כדי לאפשר בחירות חופשיות ברשות הפלסטינית. לפי המקורות, ארה"ב מצפה מישראל להוצאה של כוחות צה"ל מהערים, אבל לא תדרוש נסיגה מלאה לקווים שבהם ישבו הכוחות לפני פרוץ האינתיפאדה. ישראל תתבקש לפנות את כוחותיה כדי לאפשר את קיום הבחירות, רק אם ארה"ב תיווכח כי בשטחים מתחילה להיווצר מנהיגות אחראית, שיכולה לקחת על עצמה אחריות ביטחונית. זאת, כדי למנוע מצב שבו השטחים שמפנה צה"ל ישמשו להכנת פיגועים נגד ישראל.

גדודי חללי אל-אקצה גינו הירי

שניים ממאבטחיו של אבו מאזן נהרגו אמש, ושישה בני אדם נפצעו בחילופי אש בפתח סוכת האבלים לזכר ערפאת בעזה. אבו מאזן ומוחמד דחלאן היו אותה שעה במקום, אך השניים לא נפגעו, ואף הכחישו את הדיווחים, כי היה זה ניסיון התנקשות ביו"ר אש"ף. אבו מאזן אף טען כי הירי באוויר נגרם עקב הצפיפות בסוכת האבלים. עם הישמע היריות מיהרו מאבטחיו של אבו מאזן להודפו לפינה, ולאחר מכן פינו אותו למפקדת המשטרה הפלסטינית ברצועה.

הירי על פמליית אבו מאזן אירע שעות אחדות לאחר שזה נבחר למועמד פתח לנשיאות הרשות הפלסטינית. הוועד המרכזי של פתח בחר באבו מאזן, מחשש שכל מועמד אחר יעורר מאבקים קשים בתוך פתח. יו"ר הרשות הזמני, רווחי פתח, הודיע היום כי הבחירות לנשיאות הרשות ייערכו ב-9 בינואר.

הזרוע הצבאית של פתח, גדודי חללי אל-אקצה, הודיעה בעקבות הירי כי היא מגנה "כל פעילות נגד יו"ר אש"ף". לפי ההערכות, היורים היו אנשי הזרוע הצבאית של פתח, או אנשיו של ראש שירותי הביטחון ברצועה, מוסא ערפאת. ואולם מוסא ערפאת היה באוהל בעת הירי, דבר המפחית את הסבירות שאנשיו מעורבים בירי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully