וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים מפתחים חיסון נגד אלרגיות למזון

13.11.2004 / 23:42

חוקרים בארה"ב פיתחו חיסון שהפחית פי 100 את הרגישות למזון בקרב כלבים. למרות פריצת הדרך, הדרך לפיתוח חיסון לבני אדם עוד רחוקה. מומחית בריטית: מדובר בבשורה מצוינת לכלבים

חוקרים אמריקאים מקווים לפתח חיסון נגד אלרגיה למזון בקרב בני אדם, לאחר שניסויים שבוצעו בקרב כלבים הפחיתו פי מאה את רגישותם למזון. החיסון, שנוסה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, סיפק הגנה לשלושה חודשים. מדובר בפעם הראשונה בה נוסה חיסון נגד אלרגיה, מכל סוג שהוא, על בעלי חיים שאינם עכברים.

בבי.בי.סי דווח, כי כ-15 מיליון בני אדם באנגליה, 30% מהמבוגרים ו-40% מהילדים, מפתחים אלרגיות. שיעור הסובלים מאלרגיות באוכלוסיה גדל בהתמדה בעשרים השנים האחרונות. אלרגיות למזון, באופן מיוחד, הפכו לשכיחות יותר.

כך למשל, עד שנת 1990 נחשבה אלרגיה לבוטנים לתופעה נדירה. בשנת 1996 אחד לכל 200 ילדים סבל מאלרגיה כזו, ובשנת 2000 המספר עלה לאחד מכל 70.

במחקר השתתפו תשעה כלבים, ארבעה מהם סובלים מאלרגיה לבוטנים וחמישה סובלים מאלרגיה לחלב ולחיטה. עשרה שבועות לאחר שהכלבים חוסנו, עלתה באופן משמעותי כמות המזון שנדרשה כדי שגופם יפתח תגובה אלרגית.

יכולת הסבל של הכלבים האלרגים לבוטנים עלתה מבוטן אחד בממוצע, ל-37 בוטנים. אחד הכלבים, שגופו לא היה מסוגל לשאת יותר מחצי בוטן מבלי לפתח תגובה אלרגית, אכל לאחר שקיבל את החיסון 57 בוטנים מבלי שפיתח תגובה כזו – קרוב לפי מאה מיכולת הסיבולת הראשונית שלו. הכלבים הרגישים לחלב הפגינו ירידה של 100% בהקאות ושל 60% בשלשולים. החיסון יוצר באמצעות ערבוב החיידק ליסטריה, בקטריה שכיחה הנמצאת במזון, עם בוטנים, חלב וחיטה.

התרופה עשויה לסייע למליונים ולהציל חיים

התרופה היחידה הקיימת כיום נגד אלרגיות, מטפלת בתגובה האלרגית בלבד. מנהל המחקר, פרופסור דייל יומטסו, אמר כי לחיסון יש פוטנציאל להביא לפריצת דרך בתחום. "אלגריה למזון היא בעיה שאין לה עדיין טיפול טוב. פיתוח תרופה יסייע למיליוני בני אדם ויציל חיים. עם זאת, מסר המדען, כי פיתוח חיסון שישמש לבני אדם ייארך זמן רב.

מומחית האלרגיות הבריטית, מיוריאל סימונס, התבטאה אף היא בזהירות בתגובה למחקר. "זוהי בשורה טובה לכלבים, בייחוד אלה שמועדים לפתח אלגיות לחיטה ולחלב, אבל לא הייתי רוצה שבני אדם יפתח ציפיות גבוהות מדי", אמרה. "מחקרים בבעלי חיים לא תמיד 'מתורגמים' כל כך טוב בקרב בני אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully