וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש שואף למדינה פלסטינית תוך 4 שנים

13.11.2004 / 8:33

נשיא ארה"ב אמר את הדברים במסיבת עיתונאים עם ר"מ בריטניה, אולם סירב להתחייב לוועידה או לשגר שליח מיוחד. בוש הזהיר מהתגברות האלימות בעיראק לקראת הבחירות במדינה

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, אמר אתמול במסיבת עיתונאים שקיים עם ר"מ בריטניה, טוני בלייר, כי הוא מביע את תנחומיו לעם הפלסטיני על מות מנהיגו, יאסר ערפאת, אולם הוסיף כי ישנה כעת הזדמנות מצוינת להקים מדינה פלסטינית עצמאית.

בוש אמר, בתשובה לשאלה מאחד הכתבים, כי היה רוצה לראות מדינה פלסטינית עצמאית קמה במהלך כהונתו השנייה והאחרונה בבית הלבן - כלומר תוך ארבע שנים. לדבריו, הוא מאמין כי הדבר אפשרי.

"אנחנו נפעיל עליהם לחץ כדי לוודא שהדמוקרטיה תגבר", אמר בוש, בעוד שבלייר הבטיח ש"אנחנו נעבוד על זה ללא ליאות". בוש, שמלחמתו בעיראק מתחה את יחסי ארה"ב עם צרפת, גרמניה ובעלות ברית מסורתיות אחרות, אמר גם כי הוא מתכוון לבקר באירופה מיד לאחר השבעתו לכהונה שנייה ב-20 בינואר. לדבריו, הוא מקווה "להשתמש בכוחם המשותף של אמריקה ואירופה" כדי לקדם את החירות בעולם.

לדברי בלייר, "אם אנו רוצים מדינה פלסטינית בת קיימא, עלינו לוודא שהתשתית הפוליטית, הכלכלית והביטחונית של אותה מדינה מוקמת ונבנית", אמר ראש הממשלה הבריטי, והוסיף: "יש לנו הזדמנות בחודשים הבאים, עם בחירתו של נשיא פלסטיני חדש, להניח אבן פינה ראשונה".

גיסין: "ישנו פתרון של שתי מדינות"

בוש דחה את הטענות לפיהן בלייר הוא עושה דברה של וושינגטון. "הוא מסוגל ללא ספק להחליט בכוחות עצמו", בנוגע לעיראק ולנושאים אחרים. בוש הוסיף ש"כאשר המצב נעשה קשה, הוא לא נובל ודועך".

בלייר עצמו אמר כי "איננו נלחמים בטרור מפני שאנחנו בעלי ברית של ארצות הברית. אנו בעלי ברית של ארה"ב מפני שאנו מאמינים במלחמה בטרור. אנו חולקים מטרות דומות, ערכים דומים". בוש הזהיר שהאלימות בעיראק תגבר לקראת הבחירות במדינה, והוא ובלייר הדגישו שהקהילה הבינלאומית מאוחדת בנחישותה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני.

בוש סירב להתחייב לוועידה בינלאומית בנושא המזרח התיכון או לשגר שליח מיוחד לאזור – שני דברים שגורמים אירופאים מבקשים. עם זאת, בוש היה אופטימי מאד בדבריו. "אני מתכוון להשתמש בארבע השנים הבאות בהונה הדיפלומטי של ארצות הברית על הקמת מדינה שכזו", אמר. "אני סבור שזהו אינטרס של העולם כולו שתקום מדינה כזו. אני יודע שזהו האינטרס של העם הפלסטיני", הוסיף. עוד אמר בוש כי "ארצות הברית מצפה בלהיטות לעבוד עם מנהיגים פלסטינים המחויבים למלחמה בטרור ולרפורמות דמוקרטיות".

רענן גיסין, דוברו של ראש הממשלה אריאל שרון, הביע תמיכה בדבריו של נשיא ארה"ב ואמר: "ישנו פתרון של שתי מדינות, המבוסס על כך שעליהם להפסיק את הטרור לפני שתהיה מדינה. בוש מציב להנהגה הפלסטינית העתידית אתגר. הוא אומר 'זה תלוי בכם ויש לכם מצב חדש'. הוא דוחק בהם לנטוש את מורשת יאסר ערפאת".

מתאם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חווייר סולאנה, קרא לישראל לפנות כמה מחסומים בגדה כמחווה של רצון טוב כלפי ההנהגה הפלסטינית המתגבשת. "הייתי רוצה לראות את הישראלים מצפגנים את ביטחונם בהנהגה הפלסטינית החדשה. הישראלים צריכים למלא את תפקידם ולסגת מכמה מקומות, לשפר את תנאי החיים (של הפלסטינים) ולאפשר קיום בחירות. סולאנה אמר כי האיחוד יעשה כל שביכולתו לסייע לפלסטינים לערוך בחירות לתפקיד יו"ר הרשות, וכן יספק סיוע כלכלי וביטחוני.

ח"כ בנימין בן אליעזר (עבודה) אמר כי אם ישראל רוצה בהצלחת ההנהגה הפלסטינית החדשה, עליה להנהיג הקלות בשטחים וליזום מחוות כלפי הפלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully