וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגובות העולם למות ערפאת: תנחומים ותקווה לשינוי

11.11.2004 / 19:34

מצרים וירדן והליגה הערבית הכריזו על ימי אבל, ואילו סוריה ולבנון ספגו ביקורת על תגובתן המאוחרת. מנהיגים רבים מרחבי העולם שיגרו תנחומים לפלסטינים

בעקבות מות ערפאת שיגרו מנהיגים רבים תנחומים לפלסטינים, ביניהם נשיא ארה"ב. דובר הליגה הערבית: זה אובדן גדול לעולם הערבי כולו. בלייר: ערפאת היה סמל לתנועה הפלסטיניתו מלפתוח בהכנות ממשיות לטקס האשכבה של יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, עד לרגע שבו הוכרז על מותו. אך מאותו רגע, כמעט קרס משרד החוץ המצרי תחת עומס הפניות. על פי דיווחים פלסטינים, קרוב ל-40 ראשי מדינות ביקשו לנכוח בטקס.

ישיבת שני בתי הפרלמנט המצריים נפתחה היום בדקת דומייה לרגל מותו של יאסר ערפאת. חברי מועצת השורא ומועצת העם קמו על רגליהם ונענו בכך לקריאתו של נשיא מצרים, חוסני מובארק. "כולנו הכרנו את ערפאת כמגן על הזכויות הפלסטיניות, לוחם נגד הכיבוש, ושואף לשלום... ההיסטוריה תוכיח את עמדותיו האמיצות", אמר מובארק. במצרים הוכרזו היום שלושה ימי אבל. מובארק הביע תקווה שהעם הפלסטיני יתאחד אחרי מות ערפאת.

הליגה הערבית הודיעה גם היא על אבל של שבעה ימים לרגל מותו של ערפאת, ודגליה הורדו לחצי התורן. מזכ"ל הליגה, עמרו מוסא, קטע היום ביקור בספרד וחזר לקהיר כדי להשתתף בטקס האשכבה. "ערפאת היה המימוש החי והאמיתי לכאבים והתקוות של העם הפלסטיני כולו... מדובר באובדנו של הסמל הפלסטיני", נאמר בהודעת הליגה. מוסא הביע גם הוא תקווה שהעם הפלסטיני יתאחד לאחר מותו של ערפאת.

דובר הליגה הערבית, חוסאם זכי, אמר כי מדובר "באבדן גדול, לא רק לעם הפלסטיני, אלא לעולם הערבי כולו. למי שחושב שמות ערפאת יסלול את הדרך לשלום אנחנו אומרים שזהו כזב, ושמעולם לא היו התשובות מונחות אצל הפלסטינים באותה מידה שהן מונחות לפתחה של ישראל. ישראל צריכה להבין, שהיא לא מילאה את התחייבויותיה. המטרה הפלסטינית תימשך, ואף אחד מהמנהיגים לא יוכל להתפשר על הסוגיות העומדות בלב העניין: ירושלים, הפליטים, הגבולות, הכל".

הלשכה המלכותית בירדן וממשלת ירדן הביעו את צערם על מותו של ערפאת והכריזו על אבל של שלושה ימים ברחבי הממלכה, החל מהיום. "לערפאת יש היסטוריה מכובדת, מלאה בנתינה והגנה על הזכויות הפלסטיניות... ירדן בטוחה כי העם הפלסטיני מסוגל להתגבר על המשבר ולהתקדם ביציבות לעבר השגת תקוותיו, והיא תעמוד לצידו במאבקו זה", נאמר בהודעת הממשלה.

פרט לירדן ולמצרים שמיהרו להביע צער ותנחומים, מיהרו גם תוניס ואלג'יר להביע הזדהות עם העם הפלסטיני. עם זאת, מדינות רבות נמנעו עד היום בצהריים מלהביע תנחומים. במיוחד בלטו סוריה ולבנון, שם יש נוכחות פליטים גדולה, שלא היתה ברורה תגובתן. האיחור בלט עד כדי כך שרשת אל-ג'זירה ציינה זאת באתר האינטרנט שלה. "המדינות הערביות מאחרות להגיב כאילו דבר לא קרה... אפילו מדינות אירופה הגיבו לפניהן", היתה לשון הידיעה. רשת אל-ג'זירה קיימה היום גל שידורים מיוחד. במיוחד בלטו השידורים ממחנות הפליטים בסוריה ובלבנון, אירוע חריג בתקשורת הערבית.

ממשלת כוויית, שבמשך שעות לא פרסמה הודעה רשמית בתגובה למותו של ערפאת, הודיעה הערב כי שר האנרגיה שלה ישתתף בטקס האשכבה מחר בקהיר. בקול ישראל דווח כי בכווית מכנים את ערפאת בוגד, בשל תמיכתו בפלישה העיראקית לכוויית במלחמת המפרץ הראשונה.

ענאן: "מות ערפאת גרם לי צער עמוק"

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, הביע הבוקר תנחומים לעם הפלסטיני בשם העם האמריקאי. לדברי בוש, "מות ערפאת הוא רגע משמעותי בהיסטוריה הפלסטינית... אנחנו מקווים שהעתיד יביא שלום והגשמה לשאיפותיהם של הפלסטינים למדינה עצמאית ודמוקרטית, שתשכון בשלום לצד שכנותיה".

מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, אמר: "אנחנו נעשה כל שביכולתנו לתמוך ולסייע לעם הפלסטיני לנוע קדימה לעבר שלום, במהלך תקופת מעבר זו. אנחנו קוראים גם לאחרים באזור ובקהיליה הבינלאומית כולה לעשות את אותו הדבר".

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, אמר הבוקר, כי "הנשיא ערפאת הפך לסמל התנועה הלאומית הפלסטינית. הוא זכה בפרס נובל לשלום ב-1994 יחד עם יצחק רבין, על מאמציהם להביא שלום למזרח התיכון. הוא הוביל את עמו לקבלה היסטורית של הצורך בפתרון של שתי מדינות לשני עמים". בלייר הוסיף, כי למען מטרה זו יש להמשיך ולפעול ללא הרף.

מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, אמר כי מותו של יאסר ערפאת גרם לו "צער עמוק". הוא הוסיף, כי ערפאת ייזכר במיוחד כמי שהסכים וקיבל ב-1988 את הפתרון של דו קיום בשלום של שתי מדינות. לדבריו, בחתימתו על הסכם אוסלו ב-1993 עשה ערפאת עוד צעד קדימה ליישום חזון זה. בבניין האו"ם בניו יורק הורדו הדגלים לחצי התורן.

נשיא צרפת, ז'אק שיראק, ביקר בצהריים בבית החולים "פרסי" שם היה מאושפז יאסר ערפאת, ואמר כי בכך הוא מבקש לחלוק כבוד אחרון למנהיג הפלסטיני. "אני שולח לעם הפלסטיני מסר של ידידות וסולידריות", אמר שיראק, והוסיף כי צרפת תמשיך להמשיך ולפעול לקידום השלום, תוך כיבוד זכויותיהם של הישראלים והפלסטינים. בקול ישראל דווח, כי שיראק חיבק את סוהא ערפאת הבוכיה ושוחח איתה. שיראק הוסיף, כי ערפאת הוא "אישיות אמיצה שהעלתה את הבעיה הפלסטינית לסדר היום".

שר החוץ של גרמניה, יושקה פישר, אמר הבוקר כי "עידן הסתיים... הכל צריך להיעשות עכשיו כדי להשיג העברה מסודרת של הכוח ברשות. החשוב מכל הוא להקים הנהגה, שתשאב את הלגיטימיות שלה מבחירות, ותהיה מחוייבת להשגת שלום הוגן בהסכם".

נשיא דרום אפריקה, תאבו מבקי, אמר: "ערפאת נתן תקווה למליוני מקופחים, על ידי הכנסה לתודעתם כי למרות הקשיים, הם יכולים במתנת החירות בידיהם".

ר"מ אוסטרליה, ג`ון הווארד, אמר כי "ההיסטוריה תשפוט את יאסר ערפאת בחומרה על כישלונו לקבל את הצעתו של אהוד ברק להסכם שלום ב-2000".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הביע תנחומים על מותו של ערפאת. לדבריו, "הוא היה דמות משפיעה בקנה מידה בינלאומית, מדובר באבידה גדולה לעם הפלסטיני".

נשיא אפגניסטאן, חמיד קרזאי, אמר: "ערפאת היה אישיות דגולה וזכה להערכה בינלאומית על אומץ לבו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully