וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רובינשטיין נגד הרקוביץ

יונתן גור

9.11.2004 / 17:40

ראש בית הספר לכלכלה באונ' ת"א, פרופ' צבי הרקוביץ, התפטר על רקע ויכוח סביב הקמת מכון מחקר כלכלי מכספי תרומות • פרופ' אריאל רובינשטיין (בתמונה) מרצה בכיר בחוג: "המכון היה הסתבכות מיותרת, יש מטרות ראויות יותר"

התפטר מתפקידו ראש ביה"ס לכלכלה באוניברסיטת ת"א, פרופסור צבי הרקוביץ. ההתפטרות אירעה בסוף שנת הלימודים הקודמת, על רקע ויכוח פנימי עקרוני שקשור בתרומות להקמת מכון מחקר כלכלי. בעוד פרופ' הרקוביץ הוביל את היוזמה להקמת המכון, קם מרצה בכיר בחוג וטרפד את המהלך. "דעתו לא התקבלה והוא בחר להתפטר", מספר ממלא מקומו הזמני, פרופ' יצחק זילכה.
תחילת המשבר - בשנה שעברה, על רקע היוזמה לקדם פרויקט הקמת מכון מחקר על שם עמירם סיון, מכספי קבוצת תורמים, שהבולט בהם הוא בנק הפועלים (אותו ניהל סיוון המנוח). בקרב אנשי ביה"ס עלתה קבוצה שהתנגדה למהלך, הבולט שבאנשיה הוא פרופ' אריאל רובינשטיין. פרופ' רובינשטיין יצר קשר עם גורמים הקשורים לתורמים הפוטנציאליים, וזאת במטרה להבהיר להם את דעתו - לפיה ישנן מטרות ראויות יותר לשימוש בתרומה. עוד אמר לתורמים בפוטנציה, כי הקמת מכון המחקר תעמיד בסכנה את החופש האקדמי של האוניברסיטה, כמו גם את השוויון בין הפקולטות השונות. יש לציין כי פעולות אלו של רובינשטיין התבצעו בידיעה ובאישור של נשיא האוניברסיטה.
"כרגע נשיא האוניברסיטה אמור להעביר את הכסף למטרות ראויות יותר", אומר פרופסור רובינשטיין. "גורמים רבים באוניברסיטה ובקרב התורמים הבינו שהמכון היה הסתבכות מיותרת. אני רק מקווה שהכסף לא ילך למטרות ראויות עוד פחות".
פרופ' צבי הרקוביץ, ראש החוג המתפטר, סירב להגיב על הידיעה.

רובינשטיין: "לימודי כלכלה הם בזבוז זמן"

בתוך כך, מודה פרופ' רובינשטיין כי עם או בלי קשר לפרשיית המכון מצוי החוג לכלכלה במצב קשה ביותר - "בין נואש למפורק". סגל מצומצם מדי ועייפות כללית מצטרפים לחילוקי דעות מרובים סביב דרכו של החוג, קשריו עם אוניברסיטת ת"א מצד אחד ועם הקהילה הכלכלית מצד שני, תכניות הלימוד ועוד. "לימודי B.A. בכלכלה הם בזבוז זמן מוחלט", מכריז רובינשטיין. "ישנם לחצים פנימיים ללמד את המקצוע כמדע מדויק. הלימוד כרגע הינו מתמטי וקר, ולא רק שלא מועיל למי שרוצה להיות כלכלן אלא שהוא רק מזיק לו".
מתוצאות מחקר שערך רובינשטיין באחרונה עולה, כי סטודנטים לכלכלה בתואר הראשון מייחסים חשיבות כמעט בלעדית למיקסום רווחים, גם כאשר הדבר בא על חשבון פיטורי עובדים מאסיביים ורווחת הציבור.
בעקבות הממצאים אומר רובינשטיין, כי אם הדבר היה תלוי בו, הוא היה מבטל לאלתר את המסלול החד חוגי בכלכלה, אותו הוא מכנה - "בושה וחרפה", מצמצם את הלימודים לארבעה עד חמישה קורסים ומוריד את המתמטיקה - שבעיניו מוציאה מהחומר את ההקשר האנושי". רובינשטיין: "אתה יכול לצטט אותי: אני מזמין סטודנטים טובים אליי לשיחה אישית כדי לשכנע אותם לא ללמוד כלכלה ולהציל את עצמם מבזבוז הזמן".
מי שמצטרף במפתיע לדברים שלעיל הוא פרופ' יצחק זילכה, מ"מ ראש החוג המתפטר. "אנו שמים דגש רב מדי על יעילות כלכלית ופחות מדי על חלוקה צודקת", מסכים פרופ' זילכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully