וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתיד המשמר הלאומי העיראקי ייקבע בפלוג'ה

רויטרס

9.11.2004 / 13:39

חיילי הכוח העיראקי מודעים לכך שהצלחה או כישלון בפלוג'ה יכריעו בקרב שהם מנהלים על לגיטימציה וייצוב המדינה. מצויידים בסכינים, הם מצפים למפגש עם גרונו של זרקאווי

כניסתם של כוחות המשמר הלאומי העיראקי לפלוג'ה עשויה להשליך על הלגיטימציה שיקבלו בעתיד במדינה. לדברי חיילים במשמר הלאומי, מתקפה מוצלחת תיתן להם את התמיכה שהם כה זקוקים לה. "זו הזדמנות בשבילנו להוכיח לעם העיראקי שאנחנו יכולים לספק ביטחון", אמר החייל עלי ג'ידאיב, בן 25.

החיילים מודעים לכך שאנשי מוסעב א-זרקאווי, שלאחרונה הואשמו בטבח 49 מחבריהם למשמר הלאומי, ימתינו להם בסמטאות פלוג'ה ועל גגותיה. מהצד השני צפויים חיילי המשמר הלאומי להיתקל בנאמני סדאם חוסיין, שצבא ארה"ב מאמין כי הם פועלים בפלוג'ה, העיר בה נמצאים המורדים הרבים ביותר בעיראק.

צבא ארה"ב מנסה לפגוע במחבואיהם של המורדים בפלוג'ה, הממוקמת כ-50 ק"מ ממערב לבירה בגדד, בתקווה שחיילי המשמר הלאומי יוכלו לגבור עליהם בקרבות פנים אל פנים ברחובות. לדברי קצין המארינס, ג'ון מוריס, הנלחם בפלוג'ה, ניצחון על המורדים בעיר הוא אתגר לא קל.

חששם של הכוחות המתקיפים את פלוג'ה הוא, שהמורדים והחמושים בעיר מלכדו בניינים שלמים, שיקרסו על כוחות שיבצעו חיפושי נשק או מצוד אחר לוחמים המתחבאים בהם. גם רחובות מספר מולכדו לכל אורכם, במטרה למנוע את התקדמות כוחות ארה"ב והמשמר הלאומי. הכוחות הפולשים צופים גם, כי מחבלים מתאבדים במכוניות ממולכדות ינסו לפגוע בהם.

כיבוש פלוג'ה יחייב את הלוחמים להיות נחושים ביותר, מרכיב שהיה חסר ללוחמי המשמר הלאומי בחודשים האחרונים. במתקפה המשולבת של כוחות ארה"ב והמשמר הלאומי בסמארה בחודש שעבר, למשל, נטשו חיילים עיראקים רבים – המגוייסים לעיתים תמורת סכומי כסף גבוהים יחסית - את הכוח, רגעים לפני שהחלה הלחימה עצמה. התופעה העלתה פקפוקים ביכולות המשמר הלאומי.

אבל החיילים בפלוג'ה – הן העיראקים והן האמריקאים – מתבדחים ומדברים בקשיחות על קרבות קשים שיימשכו חמישה ימים, עד לכיבושה הסופי של העיר. "כולנו הבאנו סכינים, כדי שנוכל לערוף את ראשו של זרקאווי, כמו שהוא עושה לאנשים שהוא חטף", אמר איש המשמר הלאומי עמורי חאמד, בן 30, בעוד שהוא שולף להמחשה שבאריה גדולה מהאפוד.

זה זמן הנקמה

חאמד הוא בן העדה השיעית, כמו 49 טירוני המשמר הלאומי שנורו בעורפם בתחילת החודש בכביש נידח מצפון-מערב לבגדד. האירוע, שיוחס כאמור לאנשי זרקאווי, גרם לטלטלה רבה במשמר הלאומי. לדברי חאמד, זה הזמן לנקמה בפלוג'ה.

חלק גדול מהחיילים אינם יודעים אם זרקאווי נמצא בעיר, שרוב תושביה נמלטו. חלקם רואים בכיבוש העיר הזדמנות לנקמה קשה במורדים הנאמנים לסדאם חוסיין, נגדו הם טוענים שרצח את בני משפחותיהם והחזיק חיילים בעוני כבד.

אבל בעוד צבא ארה"ב מפציץ מהאוויר מטרות מורדים בפלוג'ה, במטרה לפנות את הדרך ללוחמים העיראקים, מסכימים רוב אנשי המשמר הלאומי שיותר מהכל, תקבע המתקפה על פלוג'ה את הסיכויים של המשמר הלאומי להפוך לכוח משמעותי בעיראק.

"אם נצליח בפלוג'ה, נוכל לייצב את המדינה. אם לא – החיים בעיראק לא ישתנו", אומר אבו חסאן, שכמו רבים מהחיילים אינו מוכן למסור את שמו המלא מחשש לאיום על חייו.

למרות שיתוף הפעולה עם האמריקאים, מצויידים עדיין החיילים העיראקים בנשק בסיסי למדי, רחוק מאוד מכלי הנשק של האמריקאים המהווים תמיד את המילה האחרונה. "האמריקאים חוששים שאם נקבל כלי נשק מתקדמים, נפנה אותם לכיוונם", מסביר אחד החיילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully