וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון: שרון הצית את האינתיפאדה בפרובוקציה

17.5.2001 / 7:32

הנשיא לשעבר האשים גם את ערפאת על שהגיב לביקור בהר הבית; שרון בתגובה: האינתיפאדה נבעה מהחלטה אסטרטגית של יו"ר הרשות; וושינגטון: הזמנת ערפאת לבית הלבן לא תועיל לתהליך השלום

נשיא ארצות הברית לשעבר, ביל קלינטון, האשים אתמול את ראש הממשלה, אריאל שרון, כי הוא זה שהצית את האינתיפאדה הפלסטינית, בביקורו בהר הבית בחודש ספטמבר. הנשיא לשעבר אמר את הדברים בשיחה עם עיתונאים בוינה, בירת אוסטריה.

קלינטון הטיל את האשמה גם על יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, שלדבריו לא היה צריך להיענות לפרובוקציה של שרון. קלינטון הזהיר כי שרון עלול להוות סכנה לביטחון מדינת ישראל, וקרא לצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן. הנשיא לשעבר אמר את הדברים בתום הרצאה, שעל פי ההערכה קיבל עבורה שכר של כ-120 אלף דולר.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לדברים, כי "האינתיפאדה היא תולדה של החלטה אסטרטגית של ערפאת עצמו, שהתקבלה בספטמבר 2000, עוד לפני ביקור שרון בהר הבית. אפילו ראשי הרשות הפלסטינית עצמם מודים היום כי ביקורו של שרון, אז ראש האופוזיציה, בהר, היווה רק תירוץ על מנת להצדיק את פתיחת המהומות".

פאוול עשוי לפגוש את ערפאת באירופה

בממשל האמריקאי התעוררה בימים האחרונים מחלוקת בנושא יישום מסקנות ועדת מיטשל, לבדיקת הנסיבות לפריצת האינתיפאדה. "הארץ" מדווח כי נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, מתכוון לשוב ולכנס את המועצה לביטחון לאומי כדי לדון בהמלצות הוועדה. אפשר שבוש ינסה לגבש יחד עם המועצה מתווה ליוזמה אמריקנית לחידוש המשא ומתן.

בוושינגטון חלוקות הדעות לגבי הסוגיה הבעייתית ביותר - הקפאת ההתנחלויות. בדיונים עלו שתי אפשרויות: הראשונה - נוסחת פרס, לפיה הבניה בהתנחלויות תצומצם למינימום הכרחי במסגרת "הגידול הטבעי", ללא התרחבות גיאוגרפית; השניה - הכרזה על הקפאת ההתנחלויות לצמיתות, או לתקופה מוגבלת, כצעד בונה אמון מצד ישראל.

מתנגדי אימוץ נוסחת פרס טוענים כי היא תסבך את ארצות הברית, שתהפוך לבוררת ושופטת בכל מקרה קטן של בניה. תומכי הצעתו של שר החוץ טוענים כי שרון לא יהיה מוכן להקפאה מוחלטת של ההתנחלויות, ולממשל אין עניין כרגע בעימות פומבי עמו.

בממשל שוקלים גם את הפעולות להגברת המעורבות האמריקאית באזור. מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, עשוי לפגוש בעוד עשרה ימים את ערפאת, במהלך ביקורו באירופה. גורמים במשרד החוץ האמריקאי מסרו כי לוחות הזמנים של השניים נבדקים, בניסיון לתאם פגישה בינהם.

האמריקאים דחו הלילה שוב את בקשת ערפאת להיפגש עם בוש בבית הלבן. לטענת הממשל, פגישה כזו לא תועיל לתהליך השלום. יו"ר ועדת חוץ וביטחון, דן מרידור, אמר הבוקר לגלי צה"ל כי פגישת ערפאת-פאוול לא תניב תוצאות חיוביות עבור ישראל, וכי מדובר בתרגיל תעמולתי פלסטיני. "הניסיון שלנו עם הפלסטינים - ערפאת ואנשיו בחודשים האחרונים, מראה שאין פה טעות, אין פה מקרה, אין פה עניין חד פעמי. יש פה אסטרטגיה, ואם האסטרטגיה הזו תשתנה אני חושב שיהיה בכך הישג גדול לכולם, אבל אני עוד לא רואה את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully