וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם השמרנים יסירו החלודה מעל "אשת הברזל"?

16.5.2001 / 12:35

השמרנים בבריטניה שוקלים לגייס את ראש הממשלה לשעבר כ"נשק יום הדין" מול הלייבור; תא'צר, הנערצת על יו"ר המפלגה, מבטיחה להיות בסביבת הקמפיין; יועץ במטה המפלגה: אסור לשכוח את גילה

גורמים במפלגת השמרנים בבריטניה שוקלים לפנות לראש הממשלה לשעבר, מרגרט תאצ'ר, בבקשה להתגייס למערכת הבחירות מול מפלגת הלייבור. השמרנים מקווים ש"אשת הברזל", היום בת 76, תוכל לצמצם את הפער בסקרים בין שתי המפלגות, הנע בין 15 ל-20 אחוזים לטובת מפלגת השלטון. אחד ממנהלי הקמפיין השמרני אמר לכתב רויטרס על ראש הממשלה לשעבר כי "היא חומר טוב עבורנו. היא תמיד מועילה".

ברוח גל הרטרו ששוטף את המדינה בשנה האחרונה, חזרה השבוע תאצ'ר, המייצגת המובהקת ביותר של שנות ה-80 בבריטניה, אל הרחוב והוכיחה כי דבר לא השתנה. באותה חליפה כחולה, עם אותו תיק יד וכשלצווארה אותה שרשרת פנינים - היא שבה וזכתה בכבוד השמור לנשים שעשו את זה. גילויי האהדה להם זכתה "אשת הברזל" ברחוב העלו את שמה בישיבות יועצי אסטרטגיה כ"נשק יום הדין" של יו"ר האופוזיציה והמפלגה השמרנית, וויליאם הייג. היועצים חלוקים בדעותיהם בשאלה, שכן קיימת אפשרות לפיה העמדתה של תאצ'ר במרכז הקמפיין תיתפס על ידי הבוחרים כהודאה בכך שלמפלגה אין דבר חדש להציע מאז ימי השיא של תאצ'ר.

גורמים במטה השמרנים מזכירים גם שמאז שנות ה-80 "הברזל" הספיק כבר להחליד. "צריך לזכור שהיא מתקדמת (בגיל). אלה הבחירות שלנו, ואי אפשר לצפות ממנה להילחם בדרך שהיא נלחמה לפני 20 שנה", אמרו הגורמים. גם באקדמיה לא משוכנעים ששיתופה בקמפיין יהיה צעד חכם בהכרח. ד"ר פטריק דונלבי מבית הספר למדעי המדינה ב"לונדון סקול אוף אקונומיקס" אמר כי "40 אחוזים מהמדינה אהבו אותה והשאר תיעבו אותה לחלוטין, והרבה אנשים מחוץ למפלגה השמרנית חושבים שהיא קצת מוזרה - אם להתנסח בעדינות. היא עשויה להיות נשק בעל להב כפול".

באיטליה זה עבד

שלשום שיבחה תאצ'ר את מועמד השמרנים המדשדש בסקרים ואמרה כי הוא מנהיג "נהדר" למפלגה, אותה הוליכה "אשת הברזל" לשלושה ניצחונות רצופים בבחירות. כשנשאלה לגבי סיכוייו של הייג להפוך את הקערה על פיה נתקפה תאצ'ר בנוסטלגיה ובאגוצנטריות והסתפקה באמירה לקונית: "אני מעולם לא הפסדתי". בעלה, דניס תאצ'ר בן 86, היה ישיר יותר: "עסק רע וארור הסקרים האלה". "הם פשוט לא מתרוממים", הוא אמר ל"טיימס" בהתייחס לדור החדש של מפלגת השמרנים.

מלשכתה של תאצ'ר נמסר כי היא תהיה ב"סביבת הקמפיין", על אף פרסום בעיתון "פייננשל טיימס" לפיו צוותו של הייג החליט להשתמש בדמותה מעט ככל האפשר. הייג עצמו, אגב, ביטא בהזדמנויות שונות את הערצתו לראש הממשלה השמרנית לשעבר. תאצ'ר נרתמה בימים האחרונים למסע הבחירות של ראש ממשלת איטליה הנבחר, סילביו ברלוסקוני. היא טענה כי ההתקפות עליו אינן מוצדקות וקראה לאזרחי איטליה לתמוך בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully