וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש: המצביעים העניקו לנו ניצחון היסטורי

4.11.2004 / 0:01

נשיא ארה"ב נבחר לקדנציה נוספת: "המלחמה בעיראק תימשך, נחזיר הבנים הביתה לאחר שתושלם המשימה". קרי וסגנו: הפסדנו, לא נלך למלחמות מיותרות

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, שנבחר אתמול לכהונה שניה בתפקיד, נשא אמש את נאום הניצחון, ואמר כי "המצביעים הופיעו במספרים היסטוריים ונתנו לנו ניצחון היסטורי. אמריקה אמרה את דברה, ואני מודה לכם על האמון שנתתם בי". ב-CNN דווח, כי בוש הוא המועמד הראשון לנשיאות, מאז אביו, שזכה לתמיכתם של מעל 50% מקולות המצביעים.

"אעשה את המיטב כדי למלא את חובתי בכל יום בארבע השנים הקרובות", התחייב בנאומו. בהמשך הודה לשורה ארוכה של תומכים, בהם משפחתו, צוות הקמפיין שלו, ובוחריו. "אני גאה להוביל את המדינה קדימה", אמר, והוסיף: "עשינו את העבודה הקשה, ואנו נכנסים לתקופה של תקווה".

בהתייחסו ללחימה בעיראק, אמר בוש כי "המלחמה בעיראק תימשך בעוז ובאומץ ובגיוס כל המשאבים העומדים לרשותה של ארה"ב... נמשיך במלחמה, כדי שילדי העולם יחיו בביטחון ובשלום. אנו משרתים בכך את חירותה של האנושות, והצבא מביא לנו כבוד", אמר. לדבריו, "הגברים והנשים יוכלו לשוב מעיראק אחרי שימלאו את משימתם שם".

לצד זאת, הכריז: "נמשיך את התקדמותנו הכלכלית, נביא חידושים למערכת המיסוי, לביטוח הלאומי ולבתי הספר". סגנו, דיק צ'ייני, אמר כי "הניצחון גדול וברור", והרעיף שבחים רבים על הבוס עם בחירתו לקדנציה שניה.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב, ג'ון קרי, וסגנו, ג'ון אדוארדס, נשאו לפני כן את נאום ההפסד שלהם במטה הדמוקרטים בבוסטון. קרי, המפסיד הגדול של הערב, עדכן את תומכיו על שיחתו עם בוש, בה איחל לו הצלחה על ניצחונו, ושוחח עמו על האתגרים שעומדים בפני ארה"ב. "היום", אמר קרי, "עלינו להתחיל בתהליך הריפוי". בהמשך הוסיף: "אם היה סיכוי שננצח בבחירות, היינו ממשיכים במאבק, אך מספירת הקולות עולה שאין סיכוי ולא נלך למלחמות מיותרות...הבוחרים הם שצריכים לבחור נשיא ולא בית המשפט".

אדוארדס, שהיה הראשון לדבר, אמר כי "נמשיך להילחם על כל קול, משום שכל קול נחשב". עם זאת, קרי ואדוארדס כבר הודו בתבוסתם, ונראה שמדובר באקט סמלי בלבד, שנועד לרצות את בוחריהם. "עבדנו קשה, קיוונו לתוצאות שונות... אפשר להתאכזב, אבל אסור לנטוש את המערכה", הוסיף. "הקמפיין נגמר היום, אך הקרב שלנו לאמריקה טובה יותר רק מתחיל...נמשיך לצעוד לעבר אמריקה אחת".

בשיחה שקיים לפני כן עם בוש, אמר קרי: "ברכות, אדוני הנשיא". מקורבים לשניים מסרו כי השיחה נמשכה פחות מחמש דקות. לדברי אחד המקורות, בוש כינה את קרי "מתמודד קשוח, בעל ערך ומכובד". קרי אמר לבוש כי ארה"ב מפולגת מדי, והוסיף: "אנחנו חייבים לעשות משהו בקשר לזה". על פי הדיווח, בוש הסכים, ואמר לקרי כי היה יריב ראוי, ניהל מסע בחירות קשה ועליו להיות גאה במאמץ שהשקיע.

ניצחון גורף בפלורידה, הפסד בפנסילבניה

מוקדם יותר הודיע הבית הלבן כי בוש נבחר לכהונה נוספת, וזכה ביותר מ-285 אלקטורים, לעומת 270 הדרושים לניצחון. בוש זכה בסך הכל ברוב גדול של 51% מקולות המצביעים לעומת 48% לקרי, פער של 3.5 מיליון קולות. זאת, למרות הצניחה בתמיכה במועמד העצמאי ראלף ניידר.

בוש זכה בניצחון גורף במדינת המפתח פלורידה, בפער של 5%. מנגד ניצח קרי בפנסילבניה, במינסוטה וויסקונסין. לפני ספירה סופית של הקולות מוביל בוש בניו-מקסיקו ובאיובה, שלהן 12 אלקטורים במשותף, וכן באוהיו, שלה 20 אלקטורים. לאחר ספירת הקולות באוהיו זוכה שם בוש ליתרון של 130 אלף קולות, 51% לעומת 49% לקרי.

חלק מהקולות באוהיו שנויים במחלוקת, והתוצאות הרשמיות הסופיות צפויות להגיע רק בעוד 10 ימים. ואולם נראה שמספר הקולות הנתונים במחלוקת אינו גדול דיו כדי להפוך את התוצאה. תושבת אוהיו הגישה אמש תביעה ראשונה, לאחר שלטענתה לא הורשתה להצביע. בית המשפט הפדרלי לערעורים קיבל אתמול את ערעורם של הרפובליקאים, והתיר להם להציב אלפי משקיפים בקלפיות באוהיו, שיוכלו לערער על זכות ההצבעה של מצביעים במקרים חשודים.

היתרון המסתמן לבוש בא למרות שיעור ההצבעה הגבוה - כ-58%, לעומת 51.2% בבחירות הקודמות ב-2000. פרשנים חזו שבואים לקלפיות של מצביעים חדשים מעיד על השתתפות גבוהה של צעירים שעד כה לא הצביעו, נשים, ושחורים, המצביעים באופן מסורתי לדמוקרטים. לאורך כל שעות ההצבעה דווח על תורים ארוכים ועומס רב. ואולם משהחלו תוצאות האמת להצטבר, התברר כי לא היה די בכך להבטיח ניצחון גורף לקרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully