וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן יתרון לקרי במספר האלקטורים

2.11.2004 / 8:10

בקרב כלל המצביעים הפער לטובתו עומד בטווח הטעות הסטטיסטית. אלפי עורכי דין יפקחו היום על הבחירות

תושבי ארה"ב הולכים היום לקלפי לבחור בין כהונה נוספת לנשיא ג'ורג' בוש לבין החלפתו בסנאטור הדמוקרטי ג'ון קרי. שעות ספורות לפני פתיחת הקלפיות בארצות הברית, מסתמן יתרון במספר האלקטורים למועמד הדמוקרטי קרי. על פי סקר של אתר האינטרנט
"ELECTORAL VOTE" קרי מוביל על בוש ביתרון של 67 אלקטורים. גם סקר של ערוץ הטלוויזיה FOX נותן לקרי יתרון של 2% על בוש בקרב כלל המצביעים.

עם זאת, ברוב המדינות המתנדנדות, הפער לטובתו של קרי עומד על אחוזים בודדים. סקר של סוכנות הידיעות "רויטרס" מעניק לבוש יתרון של אחוז אחד בלבד - 48% לעומת 47% ליריבו. הערכת הפרשנים הפוליטיים, היא כי למרות התחזקות מסויימת של קרי בסקרים הארציים והמדינתיים, עדיין מצויות התוצאות במדינות המתנדנדות בתוך טווח הטעות הסטטיסטית.

כתבי "הארץ" נתן גוטמן ושמואל רוזנר, מוסיפים:

הנשיא בוש הביע את תקוותו כי הכרעה ברורה תושג כבר הלילה וציין כי אינו חפץ לראות "עולם של תביעות משפטיות אשר בולע את רצונו של הציבור". ואולם, אלפי עורכי דין - לפי ההערכות בין עשרת אלפים ל-30 אלף - גויסו על ידי שתי המפלגות, והם נערכים ליום הבחירות ולמאבק המשפטי הצפוי אחרי ההצבעה.

בכמה מדינות ישבו עורכי הדין בקלפיות, ויוכלו לערער על כל הצבעה שלא נראית להם חוקית. במדינות אחרות, יאבקו עורכי הדין בבתי המשפט על פסילת הקולות שיש ספק לגבי תקינותם.

בהקשר זה, הדמוקרטים רשמו ניצחון מתוק, כששופט פדרלי באוהיו החליט שעורכי דין לא יוכלו לשבת בקלפיות במדינה ולהיות חלק מתהליך ההצבעה, ובכך יירט מסורת ארוכת שנים. הדמוקרטים חשדו שהרפובליקאים ינצלו את נוכחותם של עורכי הדין כדי לערער כמה שיותר, לעכב את תהליך הבחירה, להאריך התורים ולגרום לאנשים לוותר על זכותם להצביע. הרפובליקאים אומרים, שנטרול עורכי הדין מתהליך ההצבעה פותח יותר מסדק שיאפשר רמאויות.

צבא עורכי הדין מורכב רובו מתושבים מקומיים ומחברי מפלגה. על אוהיו יפשטו כ-8,000 עורכי דין, ואל פלורידה יגיעו כ-5,000. כעת מסתבר, שהחוק האמריקאי החדש שתוקן בפלורידה ב-2000, רק סיבך את המצב לקראת הבחירות ב-2004, וכמעט מחייב כניסת עורכי דין לתהליך. על פי החוק, כל אזרח הרוצה להצביע, ויש ספקות או השגות על זכותו לעשות כן, יכול לבחור בהצבעה זמנית - שרק אחר כך, כשתתברר זכאותו להצביע, תיפתח ותיספר. מצב זה - אם יתברר שהתוצאות תלויות בכמה מאות קולות - הוא הזמנה לדיונים מתישים וארוכים בבתי משפט ועל כשרותו של כל קול זמני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully