וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אחד ביום - פרנקלין רוזוולט

רותם דנון

29.10.2004 / 16:38

גדול הנשיאים האמריקאים במאה ה-20, היחיד שנבחר ל-4 כהונות רצופות, ומי שסייע להוציא את ארה"ב מהשפל הכלכלי הגדול

אם היה עוד טיפה'לה מקום על הר ראשמור, סביר להניח שלארבעת הנשיאים המתים שם, בהם טדי רוזוולט, היה מצטרף האחיין פרנקלין דלנו רוזוולט, אולי גדול הנשיאים האמריקאים של המאה ה-20. הנשיא ה-32 של ארצות הברית היה היחיד להבחר לארבע כהונות רצופות (וגם האחרון, שכן עתה החוק מגביל זאת לשתיים), וגם היחיד שכיהן כשהוא מרותק לכסא גלגלים.

הוא נולד ב-1882 בהייד פארק, ניו-יורק, בן למשפחה אריסטוקרטית ידועה, אחיין רחוק לנשיא טדי רוזוולט. הוא גדל בסביבה מפנקת ותחת אם שתלטנית ודאגנית, שאפילו דאגה לבחור את חבריו, קיבל חינוך פרטי, נסע בקיצים לאירופה והיה שחיין מצטיין. לאחר מכן למד בהרווארד, פעל במועדון רפובליקאי למען טדי רוזוולט, וסיים את לימודיו באוניברסיטת קולומביה, כבוגר משפטים. בגיל 23, נשא לאשה בת-דוד רחוקה (אם אי פעם שאלתם את עצמכם מה לבדואים ולאריסטוקרטיה הלבנה הפרוטסטנטית) את אלינור רוזוולט, צעירה דעתנית ופעלתנית. לזוג נולדו שישה ילדים.

רוזוולט המשיך בפעילות, ואימץ הרבה מסגנונו של הדוד הנערץ עליו, אך עשה זאת במסגרת המפלגה הדמוקרטית. ב-1911 נבחר לסנאט המקומי בניו-יורק. בינתיים, הנישואים עם אלינור קיבלו תבנית של שותפות פוליטית וחברות, אך לאור סלידה מינית הדדית לכל אורך הדרך, שתלטנות מצד אמו של פרנקלין בתחילת הדך וגורמים נוספים, יחסי המין ביניהם פסקו ב-1916. באותה שנה, החל הרומן הארוך בין רוזוולט לבין מזכירתה של אלינור, לוסי מרסר. שנתיים לאחר מכן, גילתה זאת אלינור, ומייד דרשה להתגרש. כאן נכנסה לתמונה שוב אמו של רוזוולט, שהודיעה לו חד-משמעית כי אם הוא יראה את מרסר פעם אחת נוספת, לא יראה דולר אחד מהירושה המשפחתית. רוזוולט התרצה והנישואים נמשכו.

בוקר אחד גילה כי רגליו הפסיקו לזוז

לאחר סיועו לקמפיין של וודרו ווילסון, מונה רוזוולט לתת-מזכיר הצי. המטאור הפוליטי נבחר ב-1920 להיות מועמד הדמוקרטים לסגנות הנשיא (אך הפסיד, יחד עם ג'יימס קוקס, לוורן הארדינג הרפובליקאי).

ב-1921, בשהותו באחוזה המשפחתית במיין, התעורר רוזוולט בוקר אחד, וגילה כי רגליו אינן זזות. הפוליו, שיתוק הילדים שהשתולל באמריקה באותה תקופה, פגע גם בו. הוא הסתתר בביתו במשך חודשים, כשהוא נתון בדכאון עמוק, מטופל על ידי שני חברים קרובים ואלינור. כשהתאושש מעט, הוא נכנס למגזר הפרטי, כבכיר בחברת השקעות וחסכונות, וב-1923 החל ברומן ממושך עם מזכירתו בת ה-23, מיסי ליהנד. מספר שנים לאחר מכן, בג'ורג'יה הרחוקה והדרומית, הקים רוזוולט מרכז ארצי לטיפול בחולי פוליו. המקום "ילד" מחדש את רוזוולט, שהתאושש פלאים גם פיזית ובעיקר נפשית. שם, בג'ורג'יה, הפך לאדם אופטימי, אמיץ ונחוש. ושם כנראה נולדה המנטרה שלו, אותה שילב בנאום ההשבעה הראשון והמפורסם שלו שנים אחרי – "אין לנו ממה לפחד מלבד מהפחד עצמו".

ב-1928, רוזוולט עשה צעד נוסף בעקבות דודו, וכמוהו רץ למושלות מדינת ניו-יורק, כשהוא מנצח ומצהיר מראש על כוונתו לרוץ ביום מן הימים למשרה הרמה ביותר. ב-1932, כשאמריקה נמצאת בעיצומו של השפל הכלכלי הגדול שהחל ב-1929, תחת שלטונו של הרברט הובר, נכנס רוזוולט למירוץ לנשיאות. הוא התמודד בוועידה הדמוקרטית מול האיש אותו החליף כמושל, אל סמית', והיה המועמד המוביל מלכתחילה, אך לא ניצח בסיבוב הראשון, לאור התנגדות אגפים נרחבים במפלגה, שחשבו שהוא "ליברלי מדי". עם מסר אופטימי, ומצע שכלל גם את ביטול האיסור על אלכוהול, הביס רוזוולט את הובר, כשהמפלגה הדמוקרטית תופסת גם את הרוב בקונגרס ובסנאט. בקמפיין צולם רוזוולט אך ורק מהמותניים ומעלה, כאשר נושא נכותו נשאר בגדר "טאבו" בתקשורת.

ביום השבעתו ב-1933, המדינה שרתה בשפל חסר-תקדים. מיליוני מובטלים, אלפי עסקים נסגרים במהירות והבנקים פושטים רגל. כולם הסתכלו לעבר הנשיא החדש, מחפשים מנהיגות רעננה ואמיצה. רוזוולט כבש את לב האומה, עם נאום השבעה תקיף ומרגש. תכנית ה"ניו-דיל" של רוזוולט לשיקום הכלכלה יצאה לדרך. בגיבוי טוטאלי של שני בתי הנבחרים, הוא העביר בתוך שבועות הצעות חוק והחלטות מכריעות, שכללו רפורמה בבנקאות, יצירת תשתית עצומה של עבודות ציבוריות וטויית רשת בטחון לחקלאות ולענפים נוספים. בהמשך, עם ההתאוששות שהגיעה, הוא ערך רפורמות סוציאליות מרחיקות לכת, בביטוח הבריאות, בשירות התעסוקה ובביטוח הלאומי. הוא העניק מנדט נרחב לאלינור, שהפכה לאשת-הנשיא הפעילה בתולדות האומה, כשהיא מנהלת את חדר התקשורת הנשיאותי (ומכריחה מולי"ם למנות נשים לתפקידי כתבות), היא פעלה בכל הארץ למען זכויות השחורים, נסעה לכל חור נידח כדי להכיר מקרוב את המצב וכתבה טור קבוע, שהתפרסם במספר עיתונים, בשם "היום שלי". הוא היה הראשון לשאת נאומים קבועים ברדיו (מנהג שנמשך עד היום), שהדביקו בזמנו מיליוני אמריקאים למשדרים. הבית הלבן של רוזוולט היה פתוח בפני חברים ומקורבים, ונתן תחושה גדולה של שותפות, בדרך לשיקום והנהגת האומה.

רק בית המשפט העליון הפריע לרוזוולט בדרכו למימוש חזונו, וכשהנשיא איים להוסיף שופטים להרכב, הם נסוגו. ב-1936 הוא כבר היה אחד מהנשיאים האהודים בתולדות האומה, ולא היה צריך להתאמץ למען התבוסה העצומה שהנחיל לרפובליקאים. בצל מלחמת העולם השניה, שהשתוללה כבר באירופה, החליט רוזוולט בצעד תקדימי לרוץ לכהונה שלישית. ההחלטה היתה הדדית בינו לבין הציבור, שלא רצה לאבד את המנהיג הנערץ בשעת משבר. רוזוולט נמנע מלהכנס למלחמה באופן פעיל, אך היה נחוש לעשות כן במידה ויראה שהיטלר עלול להשתלט על חלקים נרחבים בעולם. אך מה שהכניס אותו למלחמה, כמובן, היתה ההפצצה היפנית על פרל הארבור, בדצמבר 1941, שלאחריה גם היטלר הצהיר מלחמה על ארה"ב. רוזוולט נשא נאום לאומה והודיע על מלחמה. "כל גבר, אשה וילד הם עתה שותפים בקביעת ההיסטוריה שלנו", אמר.

"האדם הדגול ביותר שהכרתי"

כהונתו השלישית הייתה כולה בצל המלחמה הגדולה, כשהוא מסתכן אך כורת ברית עם ברית המועצות, מוביל שותפות אמיצה עם בריטניה והופך למנהיג העולם החופשי. צ'רצ'יל התייחס אל שותפו כ"אדם הדגול ביותר שהכרתי". כשהוא נלחם בשתי חזיתות, ועם אלינור בתפקיד פעיל, הפכו הנשים לכח מכריע במלחמה, כשהן לוקחות תפקידי ייצור ושולטות בעורף.

בשלהי המלחמה, הוא נבחר לכהונה רביעית. 12 שנות נשיאות, 4 מתוכן בניהול מלחמה, נתנו אותותיהן. רוזוולט עוד הספיק להשתתף עם צ'רצ'יל וסטאלין בוועידת יאלטה, שהתכנסה לקראת סיום המלחמה לדון בעתידה של אירופה (ובה גם נולדה "המלחמה הקרה" בין ארה"ב לסובייטים). רוזוולט מת מדימום מוחי, 82 יום בתוך כהונתו הרביעית, כשהוא לא זוכה לראות את שני חלומותיו הגדולים מתגשמים – הקמת האו"ם וסיום המלחמה. נשיאה האהוב של האומה נקבר באחוזה המשפחתית, אל מול אומה אבלה שתזכור אותו לנצח כאחד ממנהיגיה הגדולים ביותר.

טריוויה לשיחות סלון

- לרווזלט היו 3 סגנים במהלך כהונתו הארוכה: ג'ון גארנר, הנרי וואלאס והארי טרומן.

- מלבד טדי רוזוולט, הוא קשור דרך דם או נישואים לעוד 10 נשיאים.

- חבר אחד העיד פעם, כי ראה אותו יורד מכסא הגלגלים, זוחל עם הגוף לאורך החדר, לוקח ספר בשיניו וחוזר בחזרה בזחילה לכסא.

- אלינור רוזוולט המשיכה להיות פעלתנית במפלגה הדמוקרטית ובנושאי זכויות אדם לאחר מות בעלה, וגם שימשה כשגרירת ארה"ב לאו"ם.

- היא ניהלה רומן בן 30 שנה עם לורנה היקוק, כתבת סוכנות הידיעות איי.פי (וואלה! עצמה עובדת עם רויטרס, אבל בלי נשנושים בביפר).

- רוזוולט היה הנשיא הראשון שהופיע בטלוויזיה.

- הוא כלא כ-100,000 יפנים-אמריקאים במחנות מעצר במהלך המלחמה.

- בחודש הראשון לכהונתו, ניסה מתנקש בשם ג'וזפה זנגרה לרצוח אותו. רוזוולט לא נפגע, אך ראש העיר שיקגו, אנטו צ'רמק, נהרג.

- ב-1933, הוא היה הנשיא הראשון למנות אישה לקבינט שלו – פרנסס פרקינס, שרת העבודה.

- כילד, פגש את הנשיא קליוולנד וסיפר לו על שאיפותיו הפוליטיות. קליוולנד אמר לו "לעולם אל תרוץ לנשיאות".

- גם לאחר שהעביר תקציבים לאומיים והבריא את כלכלת האומה, אמו עדיין לא סמכה עליו בניהול הכסף המשפחתי. לעומת זאת הוא היה הנשיא הראשון שאמו יכלה להצביע לו.

- לרוזוולט היו שני כלבים. האחד מהם לא מש ממנו לדקה, באף פגישה או ישיבה, והשני, רועה גרמני, היה ידוע בכך שנשך פוליטיקאים רבים.

- ב-1943, כשרוזוולט, יחד עם מזכיר המדינה ובכירים אחרים, היו בדרכם לוועידה מכרעת עם סטאלין וצ'רצ'יל על גבי אוניית הקרב "איווה", ירתה בטעות המשחתת האמריקאית הסמוכה אליהם, ה"פורטר", טיל טורפדו, שפספס בסנטימטרים את הספינה. עכשיו תחשבו על "מה היה קורה אם" (רמז: אנחנו אולי לא היינו פה ו'זיג-הייל' היה פה בהחלט).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully