וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמריקה אונליין - 29/10

רחביה ברמן

30.10.2004 / 0:20

כל ההתפתחויות בקמפיין ב-24 השעות האחרונות: ג'וליאני מלכלך על הצבא, סיפור חומרי הנפץ מתחמם, הרפובליקאים מזייפים תמונות, גורלו של קרי קשור לרד סוקס - ובוש עולה בסקרים

הסיפור החם אתמול בקמפיין הוא פליטת הפה האומללה של רודי ג'וליאני, לשעבר ראש עיריית ניו יורק והכוכב העולה של הרפובליקאים. רודי רואיין בתוכנית הבוקר הפופולרית "טודיי" ובהתייחסו לפרשת חומרי הנפץ שנעלמו מבסיס אל קאקעא אמר "לא משנה איך תנסו להאשים את הנשיא, האחריות האמיתית מוטלת על החיילים שהיו שם. האם הם חיפשו בקפדנות מספקת? אולי הם לא חיפשו מספיק?".

האמת, כמובן, היא שהבעיה לא היתה מציאת התחמושת אלא שמירתה ואבטחתה, ושהדבר לא נעשה כי החיילים שהיו במקום קיבלו פקודות מפורשות להמשיך לבגדד. הדמוקרטים שיגרו תגובה נזעמת לדבריו התמוהים של ג'וליאני עוד בטרם הסתיימה התוכנית, ולא שכחו לציין שהרפובליקאים הם אלה שאוהבים לזעוק חמס על כך שהדמוקרטים "מכפישים את כוחותינו" בביקורתם על המלחמה בעיראק.

עוד בענייני חומרי הנפץ החסרים: הוושינגטון פוסט מסביר שההתעקשות על כ-400 טון חומרי נפץ היא קצת תלושה, שכן מתוך 700 אלף טונות של חומרי נפץ שצבא ארה"ב ומומחים שונים מעריכים שהיו בעיראק ערב הפלישה, נמצאו עד כה רק כ-400 אלף. העניין הוא שכאן מדובר על רשלנות מתועדת, של חומרי נפץ שכבר נמצאו ואז הופקרו.

המגזין "סלון" מביא את סיפורו של דייויד דה-באטו, שהיה בגדוד מילואים של המודיעין הצבאי בבסיס אנקונדה. לדבריו, הוא ואחרים דיווחו שוב ושוב על מצבור נשק גדול נוסף סמוך לבסיסו, אולם דבר לא נעשה והמצבור פורק בשיטתיות על ידי בוזזים, שגנבו די חומרי נפץ כדי להספיק למטעני צד למשך שנים. עיתונים אחרים מביאים גם הם סיפורים על מפקדים המעידים שלא אבטחו מצבורי נשק כי לא היה להם כוח האדם הדרוש.

אבל הסקופ הגדול של אתמול בפרשת אל קאקעא הוא תחנת בת של איי.בי.סי במינסוטה. מסתבר, שהטענה שהתחמושת החסרה נעלמה מהבסיס עוד בטרם הגיעו לשם הכוחות האמריקאים שבקה חיים רשמית, לאחר שהתחנה הציגה קלטת וידאו של חיילים אמריקאים עם ארגזי התחמושת, שעל חילקם עדיין נראים בבירור החותמות של פקחי האו"ם.

ולסיום הפרק העיראקי של היום, מחקר חדש טוען כי מאז המלחמה גברו סיכוייו של העיראקי הממוצע למות מוות אלים, יחסית לתקופה שלפני הפלישה, וכי מאז תחילת המלחמה מתו 100 אלף עיראקים. המחקר טוען שהסיכויים למות מוות אלים בעיראק גברו פי 2.5 מאז הפלישה, ופי 1.5 אפילו אחרי שמוציאים מהמשוואה את אזור פאלוג'ה, שהוא המטרה העיקרית להפצצות האמריקאיות. הפצצות הן גורם המוות העיקרי.

הגרפיקאים של בוש שכפלו חיילים

ובענייני קמפיין שוטפים, עוד פשלה של הרפובליקאים: בתשדיר שנקרא: "כל מה שדרוש" מתיימרים הרפובליקאים להציג קהל של חיילים המקשיבים ככל הנראה לנאום. אבל במקום למצוא תמונה אמיתית כזו - ולא חסר - החליטו משום מה עובדי הגרפיקה של הקמפיין פשוט לשכפל את אותם חיילים שוב ושוב כדי ליצור מראית עין של קבוצת חיילים גדולה. המטה של בוש-צ'ייני הודה, והאשים כצפוי את החברה שעשתה להם את הגרפיקה.

במסגרת המגמה "רפובליקאים שנמאס להם מבוש" החליט אדם בשם ג'וד וואנינסקי, לשעבר יועצו הכלכלי של הנשיא רייגן והאיש שטבע את המונח "כלכלת צד ההיצע" (Supply Side Economics - תיאוריה הגורסת שאם נקצץ במסים לעשירים אז הם יוציאו כסף שיחלחל גם כלפי מטה) להצהיר בצורה שאינה משתמעת לשני פנים על תמיכתו בג'ון קרי לנשיאות.

וואנינסקי אמר שהוא תומך בקרי בעיקר בגלל שהוא מייצג שיתוף פעולה בינלאומי, בעוד שבוש מייצג גישה אימפריאליסטית. הוא תקף את ממשל בוש על שורת מחדלים ביחסי חוץ ואמר שיש לו אמון נלהב ביכולתו של קרי, וכי לא יהסס להצביע עבור מועמד דמוקרטי לנשיאות לראשונה מאז הצביע עבור לינדון ג'ונסון ב-1964.

ובצומת הדרכים שבין ספורט לפוליטיקה, קרי ואנשיו חולבים כל טיפת תועלת אפשרית מניצחונם המסחרר של הבוסטון רד סוקס באליפות הבייסבול - ניצחון ששם קץ לבצורת של 86 שנה. מטה קרי הפיץ סיפור, לפיו בחורף שעבר הצהיר מאזין שהתקשר לתוכנית רדיו ש"ג'ון קרי יהיה נשיא רק כשהרד סוקס יזכו באליפות" (אמירה שעד השבוע פירושה היה באמריקאית מדוברת "כשיבוא המשיח"). מצד שני מבטל פרשן הפוטבול הנפלא והשנון גרג איסטרברוק מאתר ה-NFL את כל התיאוריות הללו, ומצביע על אינדיקטור ודאי לבחירות בהן מתמודד נשיא מהכהן לכהונה נוספת: אם הוושינגטון רדסקינס מנצחים במשחקם האחרון לפני הבחירות, אומר איסטרברוק, הנשיא ייבחר. אם לא, יריבו ינצח. אדומי העור של וושינגטון מתמודדים מחרתיים מול הגרין ביי פאקרס. האם ג'ון קרי ינטוש בעקבות זאת את קבוצתו המקומית, האלופה ניו אינגלנד פטריוטס, ויהפוך לתומך נלהב של הפאקרס?

התקפות הטרור של ה-11 בנובמבר?

עוד חדשות בגזרת הסנאטור המבולבל מקנזס, ג'ים באנינג: מודעה חדשה של המועמד הדמוקרט מונגיארדו מראה אותו אומר שאינו צופה בחדשות ואינו קורא עיתונים, ושואלת אם זו הסיבה שהוא מודה שאינו יודע שלעשרות אלפי אזרחים בקנזס אין ביטוח רפואי? עוד נקלט באנינג מגנה את "התקפות הטרור של ה-11 בנובמבר". תומכי באנינג ממשיכים לשחק על הקלף ההומואי, וחברת הסנאט של קנזס אמרה בעצרת בחירות ש"אני לא בטוחה אם אפשר בכלל לקרוא למונגיארדו גבר". לאחר מכן השתפנה הגברת אליבת טורי ואמרה ש"יש לזה כל מיני משמעויות, לא?" העיתון של בירת המדינה לקסינגטון שם את היציאה המגונה הזו בעמוד הראשי שלו, ואפילו בקנזס העוינת להומואים סביר להניח שהדיבורים הללו ייקלטו כסימן של חולשה.

מושל פלורידה, ג'ב בוש, הצהיר על תמיכתו בגיוסם של מאות פעילים רפובליקאים כדי לערער על זכותם של נרשמים חדשים – בעיקר בני מיעוטים – להצביע בבחירות. בפלורידה הבחירות כבר בעיצומן, בין השאר עקב נזקי ההוריקנים שהביאו לפתיחת הצבעה מוקדמת, והמגמה של הצבעה מוקדמת תופסת תאוצה גם במדינות אחרות. יש הערכות כי עד 20% מהמצביעים ברחבי ארה"ב יצביעו השנה לפני המועד הרשמי, והדבר משנה את היערכות המועמדים ואת הזמן שהם מקצים לביקורים במקומות שונים.

הרפובליקאים החליטו שנושא המחסור בחיסוני שפעת פוגע בהם, והם החליטו לתקוף את הנושא חזיתית. מודעות חדשות של "מועדון הצמיחה" ושאר ארגונים שמתנגדים למדיניות רווחה ולמסים מצהירים כי המחסור בחיסונים הוא אשמת הדמוקרטים, ובעיקר "פרקליטי נזיקין ידועים לשמצה" כמו כמועמד לסגנות הנשיאות ג'ון אדוארדס. הטענה היא שבגלל תביעות נזיקין, מפחדים יצרני תרופות לייצר חיסונים בארה"ב. הניו יורק טיימס מפרסם היום בעמוד הראשי כתבה המסבירה שחיסונים הם עסק מאד רווחי דווקא.

בוויסקונסין הצליחו הרפובליקאים להביא להפסקתה של יוזמה המשתפת ילדי בית ספר בהליך הדמוקרטי. ארגון של הורים, שארגון הגג שלו הצהיר על תמיכה בקרי, יזם מבצע בהתנדבות וטעון אישור הורים – בהם מבלים ילדי בית ספר מספר קטן של שעות לימוד בהליכה מבית לבית בשכונות בהן נרשם באופן היסטורי שיעור הצבעה נמוך ומעודדים אותם להצביע. הילדים לא דיברו על המועמדים ולא רמזו אפילו למי צריך רק להצביע, רק ללכת לקלפי. אבל בגלל שליוזמה היה קשר עקיף לארגון מזוהה פוליטית, ובגלל שהיוזמה התמקדה בשכונות מיעוטים (שם, מה לעשות, יש שיעור הצבעה נמוך), קמה זעקה ומנהל החינוך המחוזי עצר את היוזמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

האסטרונאוט ניגן בגיטרה של ספרינגסטין

מה שאי אפשר היה לעצור בוויסקונסין, מדינת מפתח צמודה ביותר, היה הופעת אורח של ברוס ספריגנסטין, שבא לתמוך בקרי ובמועמדים הדמוקרטים למשרות השונות, ביניהם האסטרונאוט לשעבר ג'ון גלן, כיום חברת בית הנבחרים, שאפילו פרט קצת על גיטרה עם הבוס. ברוס שר רק שני שירים: "The Promised Land" ו"No Surrender", אבל זה לא הפריע לכ-35 אלף איש לנהור לאיצטדיון במדיסון ולצאת מרוצים ביותר, על פי כל הדיווחים.

האתר הסנסציוני דראדג' ריפורט, שהתפרסם בחשיפת פרשת מוניקה לווינסקי ונפל על האף לפני כעשרה חודשים עם הרומן שלא היה לג'ון קרי עם מתמחה, מביא את אזהרתו של "עזאם האמריקאי" חבוש הכאפיה. בקלטת, ששודרה על ידי איי.בי.סי אמש, מזהיר "עזאם" כי "התקפת טרור יכולה לבוא בכל רגע" וכי "רחובות ארה"ב יאדימו מדם". דראדג' טוען שהרשת עיכבה את שידור הקלטת מחשש שהדבר יפגע בקרי, אבל הרשת אומרת שהיא חיכתה לאימות של הקלטת מהאף.בי.איי. בכל מקרה, דראדג' מנסה לגרום לזה להישמע שהאיום הוא בעונש על בחירה מחודשת של בוש, אבל עזאם עצמו אינו אומר זאת.

עוד בנושא טרוריסטים: ניתוח מודיעיני שהובא מוקדם יותר השבוע בוושינגטון פוסט טוען שארגוני הטרור השונים חלוקים למעשה בהעדפותיהם לגבי הבחירות בארה"ב, בניגוד לטענת קמפיין בוש שכולם רוצים שקרי ייבחר. על פי הניתוח, המורדים בעיראק אכן מקווים שקרי ייבחר, בתקווה ששאיפותיו לגבי עיראק מתונות יותר משל בוש. אל קאעדה וארגונים המסונפים לו, לעומת זאת, מעדיפים דווקא את בוש, שכן המדיניות שלו תורמת להקצנה ברחוב המוסלמי ובכך מקלה על גיוסם של מחבלים חדשים.

ובנושא טרוריסטים שכביכול חזרו למוטב: ראנדה פאהמי הודום, לוביסטית בשירות השלטון הלובי ועד תחילת שנה זו בכירה במשרד האנרגיה בממשל בוש, ארגנה בחופזה מסיבת עיתונאים מטעם "ערבים-אמריקאים למען בוש". ארגוני הערבים האמריקאים המוכרים דווקא לא מתים על הנשיא, וקרובי משפחה של חללי הפיגוע בלוקרבי, שם הופל מטוס פאן-אם, מוחים על שיתוף הפעולה הפוליטי של הממשל עם משטר קדאפי.

הפתעה בגרמניה: "הבילד", העיתון הנפוץ במדינה ובאירופה, תומך בנשיא בוש לכהונה נוספת. הסיבות: יש לו סדר עדיפויות ברור, הוא מבין את הרצחנות של הקיצונים המוסלמים, ובהנהגתו תמשיך ארה"ב לשאת בנטל הכלכלי והאנושי של המלחמה בטרור ולא תבקש סיוע מגרמניה. כמו כן מאמין העיתון שבוש למד שארה"ב זקוקה לבעלות ברית כדי להבטיח את השלום, ולכן תתאפיין כהונתו השנייה בשיתוף הפעולה הבינלאומי שחסר כל-כך בראשונה.

נציבות מס ההכנסה הפדרלית חוקרת אם יש מקום לשלול מה-NAACP, הארגון לקידום מעמד השחורים, את מעמדו כעמותה פטורה ממס בעקבות התבטאויות יו"ר הארגון נגד בוש.

ולסיום, האף.בי.איי חוקר חשדות טריים נגד האליבורטון, ענקית הנפט בה שימש סגן הנשיא צ'ייני כמנכ"ל לפני בחירתו לתפקידו הנוכחי. על פי החשד, עקפו רשויות הצבא, בצורה הנוגדת את הנהלים, קצינים שערערו על החוזים הלא תקינים עם האלבורטון. אחד הקצינים המרואיינים בכתבת הניו יורק טיימס בנושא מספר כי הוא אמר לממונים עליו שהוא מסרב לקנות דלק במחיר יקר יותר מהדרוש, ובתגובה עקפו אותו ועשו את זה בכל זאת.

הסקרים

בסקרים: שלושה סקרים חדשים נותנים יתרונות לבוש ברמה הארצית. אחד נותן הפרש של 46%-43%, אחד של 48%-46%, ואחד מדבר על 49%-47%. במדינות המפתח, סקר חדש ממשיך את מגמת השליטה של קרי באוהיו, עם יתרון של 3%, לאחר הל.א. טיימס שדיבר על 6% לקרי. מכון הסקרים ראסמוסן דווקא נותן את אוהיו לבוש עם 4%.

בפלורידה ממשיך בוש להוביל. אחרי הל.א. טיימס, שנתן לו אתמול 8% יתרון, ממשיך גאלופ באותה מגמה ומדבר על 9%. שני סקרים אחרים, של זוגבי וקוויניפאק, מדברים על 2% ו-3%. בפנסילבניה שומר קרי על יתרון 3% בסקר של גאלופ (49-46), אבל קוויניפאק מוצא יתרון 49%-47% לבוש. באיווה מוביל קרי 48%-47% בסקר של גאלופ, ובניו ג'רזי מצטמק יתרונו לכדי אחוז בודד (45-44).

אגב סקרים, כתבה של הוושינגטון פוסט מספרת שהסוקרים מתקשים יותר ויותר לבצע את תפקידיהם. לעתים רק אחד מכל חמישה נשאלים משלים ראיון, ורוב אלה שעונים בכלל לטלפון טורקים אותו למשמע המשפט "תהיה מוכן לענות על כמה שאלות...?" כותב שורות אלה סבור שיהיה נפלא אם ענף הסקרים יפשוט רגל (זה לא אישי, גברת צמח) ושפוליטיקאים יצטרכו לסמוך רק על תחושות הבטן שלהם.

במעקב האלקטורים, מחלוקת. האתר אלקטורל דוט.קום, שסומך על סקרים שנותנים את מינסוטה לבוש ותיקו בפנסילבניה, מעניק לבוש ניצחון 281-236. המגזין סלייט, שהולך עם סקרים שנותנים את מינסוטה, את פנסילבניה ואת וויסקונסין לקרי, מעניק לו ניצחון 272-266. עוד ארבעה ימים למנאייק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully