וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערפאת אושפז בבית חולים סמוך לפריס

30.10.2004 / 0:01

נציגת אש"ף: מחלתו חמורה, אך מצבו טוב. מקור ביטחוני בישראל: שרון אישר חזרתו של ערפאת מתוך הנחה שמצבו בלתי הפיך והאפשרות הזאת כלל לא תעלה

יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, אושפז אתמול בצהריים בבית חולים צבאי בפרבר הסמוך לפריס. ערפאת הועבר לשם במסוק משדה תעופה צבאי סמוך, בו נחת בשעות הצהריים. בית החולים בו מאושפז ערפאת חדיש ביותר ומתמחה בין היתר בהפרעות במערכת הדם. קבוצה קטנה של תומכים המתינה מחוץ לבית החולים והניפה זרי פרחים ודגלים פלסטינים.

נציגת אש"ף בצרפת, לילה שאהיד, אמרה לאחר אשפוזו בבית החולים כי אבחון מדויק באשר למצבו של ערפאת יתקבל רק בעוד ימים אחדים. "ערפאת סבל משפעת במעיים בשלושת השבועות האחרונים, אך ברור שמדובר במשהו חמור יותר", אמרה, והוסיפה כי היו"ר נחת בצרפת כשהוא בהכרה ובמצב טוב.

שני מטוסים נוספים בהם פקידים פלסטינים הגיעו אף הם לצרפת. לבקשת ערפאת הצטרף אליו בנסיעתו השר לשעבר, מוחמד דחלאן. לפי הדיווחים, ישראל הודיעה לרשות, שערפאת יורשה לשוב לשטחים לאחר הטיפול. נשיא צרפת, ז'אק שיראק, הנמצא ברומא, אמר כי "המסורת הצרפתית לשמש ארץ מקלט היא שהביאה להחלטה להסכים לאשפוזו של ערפאת בצרפת".

דוברו של ערפאת: לא ימונה לו ממלא מקום

כתבי "הארץ" עמוס הראל ועמירה הס מוסיפים:

מקור ביטחוני בישראל אמר אתמול לסוכנות הידיעות "רויטרס", שבירושלים מעריכים כי "מצבו של ערפאת הוא בלתי הפיך, ויוביל להעלמותו מהזירה הפוליטית". לדברי המקור, "ההערכה הזאת הובילה את שרון לאפשר את שובו של ערפאת, מתוך הנחה שהאפשרות הזאת כלל לא תעלה".

דוברו של ערפאת הודיע שלשום, כי לא ימונה לו ממלא מקום. ואולם בכל ההתייעצויות הלא רשמיות ברשות הוזכר שמו של אבו מאזן, כמי שימלא את החלל בהעדרו של ערפאת. הגדרתו הרשמית עדיין לא נקבעה, ולא תיקבע לפני שיתברר אם ערפאת מתאושש, מת או נותר חולה לתקופה ארוכה. אבו מאזן ואבו עלא מנסים להוביל מהלך להעברה רשמית של תפקיד יו"ר הרשות לאבו מאזן, ואולם התוכנית מחייבת שינוי חקיקה, ונתקלת בהתנגדות מצד תומכי ערפאת. אבו מאזן ואבו עלא לא הצליחו להחתים את ערפאת על צו נשיאותי, המעביר את כל סמכויותיו לאבו מאזן.

חבר במועצת הפתח מסר, כי אבו מאזן יכנס היום ברמאללה במוקטעה את הוועד הפועל של אש"ף, שבראשו הוא עומד. מינוי אבו מאזן מתבקש גם לנוכח היותו מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, שמבחינה חוקית מאציל את הסמכות לרשות ונמצא מעליה בהיררכייה. נטייתו של אבו מאזן לפעול בגוף קולקטיבי מבטיחה כי לא תהיה תחרות בינו לבין אבו עלא.

קרובים של צרפתים שנפגעו בפיגועי החמאס בישראל הודיעו שיפנו לשופט הראשי המופקד על המאבק בטרור בצרפת, ז'אן-לואי ברוז'ייר, לחקור את ערפאת בעת שהותו בצרפת, ברגע שמצבו הבריאותי יאפשר זאת. עם ייענה השופט לבקשה, תיגרם לצרפת מבוכה דיפלומטית, לנוכח הסכמתה לארח את ערפאת.

עדויות שונות שהתקבלו בימים האחרונים על בריאותו של היו"ר מעלות, כי מצבו "קריטי" וספק רב אם יצליח להתאושש. אופיה המדויק של מחלתו אינו ברור. ככל הנראה, מדובר בבעיות במערכת הדם ובמערכת העיכול. קיימת סבירות שמדובר בסוג כלשהו של סרטן. הבדיקות האחרונות שנערכו לערפאת מצביעות על ספירת דם נמוכה ועל חשד כי מנגנון קרישת הדם בגופו אינו פועל כהלכה.

מקורות פלסטיניים אמרו, כי ערפאת ירד במשקלו בשבועיים האחרונים, הוא ממעט לאכול וסובל מהקאות. הטיפול התרופתי שקיבל עד כה לא הצליח לייצב את מצבו. מתברר, כי הרופאים המליצו לו לעבור בדיקות מתקדמות (סי.טי ואם.אר.איי) כבר לפני ימים אחדים, אך היו"ר סירב להצעותיהם. לטענת בכירים ברשות, ערפאת הסכים לצאת מהשטחים לאחר שהשתכנע שעליו לעבור טיפולים שאינו יכול לקבל ברמאללה.

ערפאת היה שלשום בהכרה במשך רוב שעות היום, ואולם הרבה לישון. הוא התקשה לעמוד על רגליו וכשירד ממיטתו הוסע בכיסא גלגלים. עם זאת, נראה שתודעתו היתה פחות מעורפלת מאשר בימים הקודמים, והסובבים אותו הצליחו לתקשר עמו.

בצה"ל ובשב"כ עוקבים בדריכות אחר המתרחש במוקטעה, ואולם אין ריכוז כוחות סביב רמאללה. הצבא גורס, כי יש לצמצם ככל האפשר את החיכוך עם הפלסטינים בעיר, לנוכח המתח סביב גורלו של ערפאת.

בהכנת הידיעה השתתפו: אלוף בן, יוסי מלמן וארנון רגולר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully