וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הרוסים לקחו את חומרי הנפץ מעיראק

28.10.2004 / 11:16

לדברי בכיר בוושינגטון, הרוסים העבירו חומרי הנפץ שנעלמו מבסיס בעיראק לסוריה, לבנון או איראן, כדי לטשטש עקבות של שיתוף פעולה עם סדאם. צבא ארה"ב: לא ביצענו במקום ספירת מלאי

כוחות מיוחדים רוסיים העבירו "כמעט בוודאות" את חומרי הנפץ שנעלמו מבסיס צבאי מדרום לבגדד לפני פלישת ארה"ב לעיראק במרץ 2003, ושלחו אותם לסוריה, ללבנון ואלי גם לאיראן. כך דווח היום בעיתון היומי השמרני וושינגטון טיימס מפי פקיד בכיר בממשל האמריקאי.

"ממש לפני שהמלחמה החלה, הרוסים הכניסו סדרה שלמה של יחידות צבאיות... תפקידם העיקרי היה להשמיד כל בדל ראיה להתקשרויות החוזיות שהיו להם עם העיראקים". כך אמר ג'ון שאו, סגנו של תת שר ההגנה לענייני ביטחון טכנולוגי בינלאומי.

לדברי שאו, הוא מאמין שהכוחות הרוסיים, בשיתוף פעולה עם המודיעין העיראקי, לקחו "כמעט בוודאות" את חומר הנפץ רב העוצמה שנעלם מבסיס אל קאקעא שמדרום לבגדד.

380 הטונות של חומרי נפץ, שאת דבר היעלמם גילתה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מוקדם יותר החודש, הפכו לנושא חם במערכת הבחירות לנשיאות. הפרשה אפשרה למועמד הדמוקרטי, ג'ון קרי, להאשים שוב את הנשיא ג'ורג' בוש באוזלת יד בטיפולו בשלב שלאחר הפלישה לעיראק.

"האמריקאים גירשו את השוטרים העיראקים, ועזבו מייד"

עדיין לא ברור אם חומרי הנפץ – שיכולים לשמש במטעני חבלה רגילים אך גם כדי להפעיל פצצה גרעינית – נעלמו מן הבסיס לפני הפלישה האמריקאית לעיראק או אחריה. הטיעון שמתפרסם בוושינגטון טיימס הוא הראשון המתיימר לציין בבירור את מועד העברתם של חומרי הנפץ מן הבסיס. לטענת שאו, שהיה מופקד על רישום הנשק הקונבנציונלי שסופק לעיראק בידי גורמים זרים, הוא קיבל לאחרונה מידע אמין משני שירותי ביון אירופיים שבידיהם פרטים מדויקים על שיתוף הפעולה הרוסי-עיראקי. לדבריו, בסיסי אל קאקעא נשמר בקפידה, ולכן לא סביר שחומרי הנפץ נגנבו. "אם זה נעלם, זה היה חייב לקרות לפני שהגענו לשם"

לעומת זאת טוען היום הניו יורק טיימס – שחשף את הפרשה ביום שני – כי בוזזים פשטו על בסיסי אל קאקעא אחרי הפלישה האמריקאית. העיתון ציטט שלושה עדים שסיפרו כי חלק מן השודדים הגיעו במשאיות ולקחו עמם חומרי נפץ, ציוד מכני כבד אותו פירקו במקום וציוד משרדי. הטיימס אינו מתיימר לקבוע בוודאות מתי נעלמו חומרי הנפץ, אולם אומר כי "מה שגרם לרוב הבזיזה אם לא כולה היתה הגעתם – ועזיבתם המיידית כמעט – של הכוחות האמריקאים, שלא אבטחו את האתר לאחר שכפו על הכוחות העיראקיים לנטוש אותו".

הקולונל דייויד פרקינס, שפיקד על החטיבה שנכנסה לאל קאקעא לראשונה במרץ 2003, אומר שאנשיו ביצעו רק חיפוש שטחי באתר מפני שמשימתם העיקרית היתה להמשיך בהתקדמות לעבר בגדד. "המטרה העיקרית שלנו לא היתה לחזור לשם ולבצע ספירת מלאי מדויקת של כל הפגזים ודברים כאלה, כי זה פשוט לא היה האיום שניצב מולנו באותו שלב", אמר לכתבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully