וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אחד ביום: אברהם לינקולן

רותם דנון

23.10.2004 / 17:40

עו"ד ופוליטיקאי שנודע ביושרו, נער עני שהפך לאחד מהמנהיגים הגדולים בהיסטוריה, והנשיא שסיים את מלחמת האזרחים ונרצח שבוע לאחר מכן, על ידי שחקן תיאטרון

"העולם לא ישים לב לדברים שאנו אומרים פה, גם לא יזכרם לזמן רב". משפט זה הוא חלק מתוך נאום גטיסברג, אותו נשא אברהם לינקולן בעיצומה של מלחמת האזרחים האמריקאית, ושהפך לאחד מהזכורים, הגדולים והמצוטטים בכל הזמנים. האיש ששלט בחצי מהאומה, למעשה, הנהיג את האומה בתקופה הקשה לה ביותר. הנשיא ה-16 של ארצות הברית היה גבר מכוער וגבוה להחריד, אך עם הומור עצמי מפותח, נער עני שבנה עצמו בשתי ידיו ובמותו הפך לאחד מהמנהיגים הגדולים בהיסטוריה.

לינקולן נולד ב-1809 בקנטקי וגדל באינדיאנה, כבן משפחה עניה, שחיה בבקתת עץ בעלת חדר אחד. הוא היה קשור לאמו, שמתה כשהיה בן 9, ואת נעוריו המוקדמים העביר בעבודת פרך עבור אביו, מה שלא סבל. ברגע שיכל, עזב את הבית לחיים עצמאיים במדינת אילינוי. הוא עבד כמוכר וכדוור, ולמד בכוחות עצמו משפטים. משרד עורכי הדין שפתח שיגשג, כשהוא צובר פופולריות רבה בזכות היותו ישר, חברותי ומספר סיפורים בחסד. הוא החל להיות פעיל במפלגה הוויגית (הטרום-רפובליקאית), נתגלה כפוליטיקאי כשרוני ונבחר לבית המחוקקים של אילינוי. בינתיים, פגש לינקולן את מרי טוד, בת למשפחה עשירה ומיוחסת. במשך שנתיים חיזר לינקולן אחריה, עד שהתחתנו. ב-1847 נבחר לקונגרס. בכהונתו הראשונה נקט לינקולן בעמדות לא-פופולריות נגד מלחמתו של הנשיא פולק במקסיקו, והפסיד אחרי כהונה אחת בלבד, שבמהלכה מרי עוזבת אותו עם הילדים, לאור סלידתה מוושינגטון, וחוזרת לגור עם הוריה. הזוג חזר לגור יחד רק לאחר שלינקולן שב לאילינוי.

התפתחויות תחיקתיות בנושא העבדות, שהיה הדבר שנגע ללבו יותר מכל, החזירו אותו מספר שנים אחרי לפוליטיקה ולקונגרס. ב-1856 שב לפעילות במפלגה הרפובליקאית החדשה. ב-1858, הפסיד במרוץ לסנאט לסטפן דאגלס, כשהוא מציג עמדות בלתי-מתפשרות בנושא העבדות. לינקולן הפסיד במרוץ, אך קנה לעצמו שם במפלגה והפך לאחד ממנהיגיה בטבעיות. בוועידה הרפובליקאית של 1860, לינקולן ניצח את המועמד המוביל וויליאם סיוורד בשל חשש מקיצוניותו, ורץ על מצע של אי-התערבות בעבדות בדרום, ופיתוח מסילות רכבת לאורך האומה (רוני מילוא, יעני). לינקולן רץ מטעם הרפובליקאים, מול הסנטור שהביס אותו שנתיים קודם לכן, דאגלס הדמוקרט, בצל פרישתו של הנשיא הכושל ביוקנן. אך הדמוקרטים התפצלו ונציגיהם בדרום ביקשו להריץ מועמד אחר. מועמד נוסף הצטרף מטעם וותיקי הוויגים, ובמרוץ הארבע-ראשי ניצח לינקולן בדוחק, כשאיום הפילוג מהדרום הופך למוחשי מיום ליום. במהלך הבחירות, קיבל לינקולן מכתב מילדה בת 11 בשם גרייס, שהציעה לו לגדל זקן. הוא נענה להצעה.

ביטל את העבדות וסיים את מלחמת האזרחים

בנאום ההשבעה, התחנן לינקולן לדרום לא לפרוש מהאיחוד, אך הוסיף איום כי יגן עליו בכל מחיר אם יחליטו לעשות כך בכל זאת. מדינות הדרום לא שעו, פרשו מהאיחוד והקימו את הקונפדרציה, כשהם מכתירים לנשיאם את ג'פרסון דייויס. המלחמה פרצה חודש לאחר השבעתו, בהתקפה הראשונה של הקונפדרציה בדרום קרוליינה. לינקולן היה חסר כל ידע או ניסיון צבאי, אך כהונתו תתעסק רובה ככולה בניהול אותה מלחמה, שבה הרגו מאות אלפי אמריקאים זה את זה. בעיצומה של המלחמה, ניסח לינקולן את הצהרת האמנסיפציה (שחרור, מתן זכויות) שלו. לינקולן השתמש בפוליטיקה ככלי לניצחון במלחמה. הוא נתן ליוליסס גרנט, מפקד צבא הצפון, לנהל אותה צבאית, וגיבה אותו ואת מפקדיו, גם כשהיו לועגים לו ומזלזלים במבוקשו (והם עשו זאת כל הזמן). הוא הבטיח חוזים ממשלתיים ומינויים בתמורה לסיוע ותמיכה במאמץ המלחמתי.

בהתקרב הניצחון, לינקולן החל במסע לפיוס הדרום הכבוש. בינתיים, מרי הותירה אותו לבד במערכה, לאחר שהתמוטטה נפשית לתקופה ארוכה עקב מות בנם הקטן ווילי ממחלה. מרי לא התאוששה מהמקרה, והייתה לא יציבה נפשית. היא ניחמה עצמה בקניות מרובות עבורה ועבוד עיצוב הבית הלבן, וספגה על כך ביקורת קשה. לאחר מכן, היא החליטה להיות מעורבת והחלה לפעול למען סיוע לשחורים. לקראת הבחירות של 1864, חשב לינקולן כי יובס. תחילת הקץ של המלחמה, עם ניצחון האיחוד באטלנטה, הביא לבחירתו מחדש כשהרפובליקאים משנים לרגע קט את שמם למפלגת "האיחוד הלאומי" (איווט, מאחוריך) וכשהמועמד מולו הוא הגנרל מקקלן, אותו הדיח באמצע המלחמה מפיקוד על כוחות הצפון בשל אי-התקדמות לקראת הכרעה בקרב וחילוקי דעות קשים. סגן הנשיא חניבעל המלין הוחלף במועמד אחר, אנדרו ג'ונסון מטנסי, בשל היותו מושל דרומי התומך באיחוד. הוא ניצח ברוב גדול, כשאחת הסיבות לכך היא מתן אפשרות לחיילים לשוב הביתה ולהצביע (מספרים כי שמעון פרס עדיין מחכה להצבעתם של מספר חיילים ממרילנד). לאחר הבחירות, לינקולן העביר את התיקון לחוקה המבטל סופית את העבדות. חודש לאחר השבעתו מחדש, נכנע בוירג'יניה מפקד צבא הדרום, רוברט לי, והמלחמה הסתיימה רשמית.

לינקולן, שרצה קצת קולטורה לדיכוי המיליטריזם ששלט בחייו, הלך שבוע לאחר מכן, ב-14 לאפריל 1865, לצפות בהצגה "בן דודנו האמריקאי". במהלכה, עולה לתאו ג'ון ווילקס בות', שחקן דרומי, שירה והרג את לינקולן, כשהוא חושב כי הוא איכשהו מסייע לדרום (הוא בדיוק ביטל את המנוי לעיתון, כנראה). בות' התגנב לתאו של לינקולן, וירה בו בראשו. לאחר מכן קפץ לבמה, תוך כדי שהוא שובר את רגלו, צעק בלטינית: "sic semper tyrannis" (כך תמיד לרודנים), ובחסות המהומה שהתפתחה נמלט מהמקום. אחר ההתנקשות נמלט בות' ותפס מסתור באסם בחווה בוירג'יניה. הוא נורה בעת שניסה להימלט על ידי חייל שירה בו בניגוד להוראות.

הרכבת שלוקחת את גופתו של לינקולן עושה מסע בן 12 ימים בדרך לביתו באילינוי, כשלעם האבל מתאפשר להיפרד ממנו בפעם האחרונה. הנשיא שנרצח, ייזכר לעד כאחד מהגדולים בתולדות האומה, אדם שראה את הנולד, ידע להתעלות מעל הזמן והנסיבות ולתפוס במדויק את הרגע. נאומיו היו יצירות מופת של מילים היודעות לפייס, לנחם ולהנהיג. האדם שידע להרחיק עצמו מהאירועים ולראות את התמונה בכללותה, הנהיג אומה מפולגת ופצועה, רק כדי להפוך אותה לבסוף למאוחדת, חזקה והומנית יותר.

טריוויה לשיחות סלון

- לינקולן היה כה מכוער, עד כי הוא היה הראשון שנעשתה עבודת "ריטוש וריכוך" על פרצופו, בתצלום הרשמי של פרסומי הבחירות ב-1860.
- הוא היה הנשיא הגבוה ביותר, והיחיד בעל עיניים בצבע אפור (יותר קו?ל מדיוויד בואי!).
- כינויו המפורסם הוא "אייב הישר". כשאתה גם עורך דין וגם פוליטיקאי, זה חייב להגיד משהו.

ספישל "טריוויה לשיחות סלון": לינקולן-קנדי

כבר שנים שאחד נושאי הטריוויה החביבים על האמריקאים, הם כל אותן ראיות הקושרות במין קארמה מוזרה את לינקולן לג'ון קנדי. קבלו:

- לינקולן נבחר לקונגרס ב-1846, קנדי ב-1946. לינקולן נבחר לנשיאות ב-1860, קנדי ב-1960.
- שמותיהם באנגלית מכילים כל אחד 7 אותיות.
- לינקולן הוביל את המאבק הגדול ביותר למען זכויות אזרח במאה ה-19. וקנדי אותו הדבר, במאה ה-20.
- לשניהם מת ילד בזמן הכהונה.
- שניהם נורו ביום שישי. שניהם נורו בראשם.
- שניהם נרצחו על ידי דרומי.
- שניהם הוחלפו על ידי דרומי.
- לשני הסגנים שמונו לנשיאים במקומם קראו ג'ונסון.
- הנשיא אנדרו ג'ונסון נולד ב-1808. הנשיא לנידון ג'ונסון נולד ב-1908.
- ג'ון ווילקס בות', רוצח לינקולן, נולד ב-1839. לי הארווי אוסוולד, רוצח קנדי, נולד ב-1939.
- שני הרוצחים היו ידועים לפי שמם המלא (כולל השם האמצעי). לשניהם 15 אותיות בשם.
- לינקולן נרצח בתיאטרון "פורד". קנדי נרצח במכונית מסוג "פורד-לינקולן".
- בות' נמלט מהאולם ונלכד במחסן. אוסוולד נמלט ממחסן ונלכד באולם.
- בות' נרצח לפני משפטו. אוסוולד נרצח גם הוא לפני משפטו.

לא מספיק? בבקשה:

- החשוד מכל: שניהם הופיעו במדור "נשיא אחד ליום" בוואלה!
- הנבואי מכל (ותודה לגולש "גולו"): למזכירתו של לינקולן קראו קנדי, והיא הזהירה אותו שלא ללכת לתיאטרון. למזכירתו של קנדי קראו לינקולן, והיא הזהירה אותו שלא לנסוע לדאלאס.
- המהמם מכל: שבוע לפני הירצחו, ביקר לינקולן בעיר מונרו, מרילנד. ושבוע לפני הירצחו, ביקר קנדי במרילין מונרו!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully