וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מסכימה לתגבור הכוחות המצריים בסיני

22.10.2004 / 11:45

750 שוטרים ינסו להילחם בהברחות הנשק לעזה. מצרים הציעה לשנות את הסעיף בחוזה השלום המגביל את מספר השוטרים, אך ישראל סירבה והשינוי יתבצע באמצעות החלפת מכתבים

ישראל מסכימה לתגבור של הכוחות המצריים בסיני, כדי להיאבק בהברחות הנשק לעזה. כך סיפר מקור ביטחוני לסוכנות הידיעות הצרפתית. בגלי צה"ל דווח כי המקור ציין שלא ישונה הסכם השלום בין המדינות, המגביל את מספר השוטרים המצרים בסיני. ההסכמה על הוספת 750 שוטרים תבוא לידי ביטוי באמצעות חילופי מכתבים בין קהיר לירושלים.

כתב "הארץ" אלוף בן מוסיף:

מצרים מציעה לפרוש לאורך הגבול עם ישראל בסיני שני גדודי משמר גבול, שיפעלו למניעת הברחות. הגדודים המצריים ימנו 750 חיילים, מצוידים בשריוניות וחמושים בנשק אישי ויחידתי, אך לא בטילים נגד טנקים (נ"ט) או מרגמות. לפי ההצעה המצרית, הם יתפרשו בשטח ב-1 בינואר 2005, בכפוף להסכמת ישראל.

ההצעה המצרית נמסרה במפגש האחרון של הוועדה הביטחונית המיוחדת, שהתקיים ב-5 באוקטובר ברפיח המצרית. בראש המשלחת הישראלית עמד ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, עמוס גלעד.

המצרים הציעו לתקן את הנספח הצבאי של הסכם השלום בין שתי המדינות, כדי להרחיב את היקף הכוחות שהם רשאים להציב באזור "סי", הצמוד לגבול, שבו פועלת כיום רק משטרה מצרית אזרחית. ישראל, כאמור, מתנגדת לפתיחת הסכם השלום, ולכן הוסכם על חילופי אגרות בין שתי הממשלות, שבהן יפורטו השינויים בסידורי הביטחון.

פרטי ההסכם הביטחוני יידונו בביקורם של שר המודיעין המצרי, עומר סולימן, ושר החוץ המצרי, אחמד אבו ריט, בישראל ב-11 בנובמבר. השרים המצרים ייפגשו עם ראש הממשלה, אריאל שרון, שר החוץ, סילבן שלום, וראשי מערכת הביטחון.

סולימן, שנחשב ל"מספר שתיים" בצמרת המצרית, ואבו ריט, ידונו גם בקידום ההסכם להקמת "אזורי תעשייה מיוחדים" (QIZ) במצרים. לפי התוכנית, באזורי התעשייה יוקמו מפעלים ביוזמה מצרית וישראלית, והם יוכלו לייצא לארה"ב ללא מכס. הסכם דומה נחתם בין ישראל לירדן לפני חמש שנים, והביא לגידול עצום בייצוא הירדני לארה"ב - מ-13 מיליון דולרים בשנה לפני חתימתו, ל-600 מיליון דולרים בשנה שעברה.

מצרים וישראל סיכמו בחודש שעבר את טיוטת ההבנה ביניהן, ולפיה 11.7% מתשומות המוצרים שייוצרו באזורי התעשייה המיוחדים, יבואו מישראל. ואולם, ארה"ב דחתה את התביעה המצרית להקים שבעה אזורי תעשייה, שהוצגה כתנאי לחתימת ההסכם. האמריקאים מוכנים לאזור תעשייה אחד או שניים.

שר החוץ, סילבן שלום, נפגש השבוע עם נציב הסחר האמריקאי, רוברט זוליק, שביקר בירושלים, והציע לו שההסכם יתפתח בהדרגה: בתחילה יוקמו אזור תעשייה או שניים, וייקבע לוח זמנים להקמת אתרים נוספים. המצרים מעוניינים מאוד בקידום ההסכם, וסולימן העמיד את העניין במרכז שיחותיו בארה"ב לפני כשבועיים.

השרים המצרים ידונו בישראל גם בהשלמת עסקת הגז בין שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully