וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מדריד בוערת"

14.5.2001 / 10:24

כך קראו תומכי המפלגה הלאומית בחבל הבאסקים, שחגגו את ניצחונה בבחירות האזוריות בחבל; מפלה לראש הממשלה הספרדית, שהזהיר כי תמיכה במפלגה הלאומית פירושה תמיכה במחתרת הבאסקית

המפלגת הלאומית המתונה בחבל הבאסקים זכתה בבחירות האזוריות אתמול, והנחיתה מכת מוות על תקוות איחוד המפלגות הספרדיות, שביקשו להדיח מהשלטון את המפלגה, השולטת בחבל הבעייתי מאז הוענקה לו אוטונומיה ב-1980. המצביעים דחו את אזהרותיה של ממשלת ספרד לפיהן ניצחון של המפלגה הלאומית יתפרש כתמיכה במחתרת הבאסקית, לה מיוחסים פיגועים שגרמו למותם של 800 אנשים בשלושת העשורים האחרונים.

לאחר סגירת הקלפיות וספירת כל הקולות, המפלגה הלאומית המתונה זכתה ב-42.7 אחוזים מקולות המצביעים, שיקנו לה 33 מתוך 75 המושבים בפרלמנט האזורי בויטוריה. סך הכל קיבלו הכוחות הפוליטיים הלאומיים, המבקשים לפעול למען עצמאות מלאה לחבל, ל-52 אחוזים מהקולות. התוצאות אינן מעניקות להמפלגה הלאומית המתונה רוב מוחלט, אך מועמד המפלגה, חואן חוזה איברטחה, יוכל לעמוד בראש הממשלה האזורית עם תמיכה ממפלגת איחוד שמאל הקומוניסטית, שזכתה בשלושה מושבים בפרלמנט.

נשיא המפלגה הלאומית הבאסקית, חווייר ארזלוז, אמר אתמול לאחר היוודע התוצאות כי המפלגה הצליחה "לנצח את כל המדינה". דבריו, שזכו לקול תרועות תומכי המפלגה שהתאספו בבילבאו לחגוג את הניצחון, התייחסו לקואליציה שהקימו המפלגות הספרדיות, במגמה לחסום את מפלגת השלטון הבאסקית. אוהדי המפלגה הניפו את דגל הבאסקים, צעקו "מדריד בוערת" וקראו קריאות בזכות עצמאות לחבל.

מערכת הבחירות הסוערת ביותר בשנים האחרונות

1.8 מיליון בעלי זכות בחירה נקראו אתמול להגיע לקלפיות בחבל הבאסקים. ליום ההצבעה קדמה מערכת בחירות הסוערת שידע האזור בשנים האחרונות. במהלכה, הואשמה המחתרת הבאסקית באחריות לשתי התקפות בשבוע שעבר, שהביאו לרציחתו של אדם אחד ולפציעתם של 14 אנשים.

מול המפלגה הלאומית המתונה הוקם גוש של מפלגות שבסיסן במדריד. המפלגה העממית של ראש הממשלה הספרדי, חוזה מריה אזנר, והאופוזיציה הסוציאליסטית חתמו על הסכם הליכה משותפת בבחירות - במטרה לסלק את המפלגה הלאומנית הבסקית מכס השלטון.

סקרי דעת קהל מורים על כך שהבוחרים באזור הצפוני העשיר לא מעניקים ניצחון גורף לאף אחת מהמפלגות. דומה שאף אחד מהגושים לא יצליח לגבש רוב מוחלט בפרלמנט, וכי לא יהיה מנוס מהקמת קואליציה חוצת מחנות. לפיכך, אפשר שהמחתרת הבאסקית או מפלגת איחוד שמאל הקומוניסטית ישתתפו בממשלה שתוקם לאחר הבחירות. בספרד רואים בבחירות מבחן כוח למדיניות הבלתי מתפשרת במלחמה בטרור של ראש הממשלה אזנר.

הפיגוע האחרון של המחתרת הבאסקית בוצע בחצות הלילה שבין יום שישי לשבת, לקראת סיום מסע הבחירות. מכונית תופת שהתפוצצה במרכז מדריד פצעה 14 אנשים, אחד מהם באורח קשה. זמן קצר לאחר הפיצוץ לקח דובר מטעם המחתרת אחריות על האירוע. בתחילת השבוע שעבר נהרג סנטור ספרדי בכיר בסרגוסה, בדרכו למשחק כדורגל עם בנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully