וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים דתיים במכתב ליעלון: לא נסרב לפנות

17.10.2004 / 20:17

החיילים מוחים על קריאת הרבנים לסרב פקודה לפנות יישובים יהודיים. אחד היוזמים: אני מתנגד להתנתקות, אך אמלא כל פקודה

קבוצת חיילים וקצינים דתיים שלחו מכתב לרמטכ"ל, בו הם מוחים על קריאת הרבנים לסרב פקודה לפינוי יישובים יהודיים. אחד מיוזמי המכתב, יאיר אורבך, אמר לערוץ 10 כי למרות שבאופן אישי הוא מתנגד לתוכנית ההתנתקות, הוא יציית לפקודת פינוי התנחלויות – אם תינתן.

"הכי חשוב זה לצאת ולהגיד שיש חברים שחושבים אחרת", אמר אורבך. "נמלא כל פקודה מתוקף הצו המוסרי אליו אנו מחויבים". אורבך סיפר כי עמדותיהם האישיות של חותמי המכתב בנוגע לתוכנית ההתנתקות, מגוונות.

כתב "הארץ", נדב שרגאי, מוסיף:

60 מרבני הציונות הדתית הצטרפו שלשום לקריאתו של הרב אברהם שפירא, הרב הראשי לשעבר וראש ישיבת מרכז הרב, לסרב פקודה במהלך פינוי יישובים. בין החתומים - רבה של קרית ארבע וראש ועד רבני יש"ע, הרב דב ליאור, ראש ישיבת בית אל, הרב זלמן מלמד, רבה של אלון מורה, הרב אליקים לבנון, הרב משה לוינגר מחברון, הרב נחום רבינוביץ, ראש הישיבה במעלה אדומים, הרב יעקב יוסף (בנו של מנהיג ש"ס, הרב עובדיה יוסף), הרב דוד דודקביץ מיצהר, הרב אביגדור נבנצאל, רב העיר העתיקה בירושלים, רבני חב"ד, רבני ערים ויישובים, ורבני עמותת "פיקוח נפש".

60 הרבנים חתמו, למעשה, על שלושה גילויי דעת שפורסמו במהלך העשור האחרון, וכעת הם אישררו אותם מחדש בגילוי הדעת הנוכחי. גילוי הדעת הראשון הוא גילוי דעת שפורסם לפני כעשר שנים על ידי הרב שפירא עצמו, ועל ידי הרבנים שאול ישראלי ומשה צבי נריה, שאינם עוד בין החיים. גילוי הדעת השני, פורסם על ידי הרב שלמה גורן, כאשר עמדה על הפרק אפשרות של פינוי חלק מהיישוב היהודי בחברון, וגילוי הדעת השלישי פורסם על ידי ראש ועד רבני יש"ע, הרב דב ליאור, לפני כמה שנים.

"החיילים צריכים לסרב לפקודות הסותרות את מצוות התורה"

בגילויי הדעת, שעליהם חתמו כעת מחדש 60 רבנים, נכתב בין השאר: "ברור כי לפי ההלכה חייל שמקבל פקודה הנוגדת את חוקי התורה, עליו לקיים את ההלכה של תורה, ולא את הפקודה החילונית, והרי ברור שמצוות יישוב ארץ ישראל היא חמורה מפני שהיא שקולה כנגד כל המצוות שבתורה (...) ברור איפוא שפקודה מהצבא המפירה את המצווה החמורה הזאת, אין לה תוקף (...) אי לזאת, ברור שהחיילים צריכים לסרב לפקודות לפנות יישובים יהודיים בארץ ישראל, הסותרות את מצוות התורה".

עוד נכתב בגילוי, כי: "אסור לשום יהודי להשתתף או לסייע בכל צורה שהיא בפירוק התיישבות או אחיזה בארץ ישראל, ארץ חיינו נחלת אבותינו האלוקית לכל מרחביה. איסור תורה זה קיים בכל תוקפו כפי שקיבלנוהו מפי הגבורה במעמד הר סיני".

הרב אליקים לבנון מאלון מורה, החתום על גילוי הדעת המחודש, אמר ביום שישי כי קריאת הרבנים לחיילים לסרב פקודה היא על פי ערכים תורניים. "כשיוסי שריד קרא לסרב פקודה לטרנספר של ערבים, כולם הבינו אותו. אני שמח להימצא בחברתו ולקרוא לסירוב פקודה, כאשר מדובר בטרנספר של יהודים".

הרב זלמן מלמד, ראש ישיבת בית אל, פירסם שלשום מאמר בעיתון "בשבע", שבו כתב כי פקודת פינוי היישובים "מנוגדת לערכים". מלמד כתב כי "במדינה הדוגלת בחופש הפרט ובחופש דעות, יש זכות לכל אדם לסרב לפקודה הנוגדת ערכים יסודיים של אמונתו והשקפתו".

מנגד, אמר ח"כ שאול יהלום (המפדל) כי מי שתומך בציונות דתית חייב להתנגד לסירוב פקודה. "הדמוקרטיה היא אחד הערכים העליונים של הציונות הדתית ששומר עלינו כמדינה אחת. אם אנחנו נסרב, גם השמאל יסרב, ולא תהיה לנו מדינה אחת ונחזור לגלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully