וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזית השבועית

מערכת "הארץ"

16.10.2004 / 0:04

בשבוע הבא מכבי תפסיד לאייאקס, בג"ץ יפסיד להנגבי וכולם ביחד יעשו שופינג בדיוטי פרי

ראשון: העתירה בעניין הנגבי תידחה

מחר בבוקר ידון בג"ץ, בהרכב מורחב של שבעה שופטים, בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון בעקבות חקירת צחי הנגבי בפרשת המינויים הפוליטיים. התנועה דורשת להוציא את החקירה מידי המשטרה מחשש לניגוד עניינים, או לבטל את זמניות ההשעייה של הנגבי מהמשרד לביטחון פנים, ולהוסיף לביטול תקופת צינון של חמש שנים לפחות, ללא תלות בתוצאות החקירה נגדו.

דעתו של השופט מישאל חשין, מי שעמד בראש הרכב שלושת השופטים שמונה לדיון לעתירה, ידועה: חשין הוציא צו על תנאי בדיון המקדמי, הציע לתת לניצב משה מזרחי ("אדם אחד שהתפרסם כחוקר ללא מורא") לנהל את החקירה, ואף כתב בפסק הדין, "הדבר נראה סוריאליסטי בעיני, שהנחקר יהפוך - זמן כה קצר לאחר שנחקר - ממונה על החוקרים".

ואולם, החלטתו הלא מנומקת של המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט אליהו מצא, להרחיב את הרכב השופטים לשבעה טרפה את הקלפים - והדליקה נורה אדומה אצל העותרים. הם זוכרים היטב איך הסתיימה עתירתם הקודמת בעניין הנגבי, שנדונה בהרכב מורחב: חשין נותר בדעת מיעוט (עם דורית ביניש), נגד חמישה מחבריו שדחו את העתירה.

התחזית של הפרשן המשפטי של "הארץ", הפרופ' זאב סגל: "קשה להניח ששופטי בג"ץ ירוו נחת מהעובדה שחקירת הנגבי נעשית בידי שוטרים מהמערכת הרגילה, שיכולים להיות נתונים להחלטותיו בעתיד, אם לא יוגש נגדו כתב אישום. איסור ניגוד האינטרסים הוא עיקרון מקודש בפסיקת בג"ץ ויש לקוות שהשופטים, או לפחות חלק מהם, יתגברו על רתיעתם מהתערבות שיפוטית".

הד"ר סוזי נבות, מרצה בכירה למשפט חוקתי ב"מסלול האקדמי - המכללה למינהל", מעריכה כי הרחבת ההרכב מבשרת על דחיית העתירה. "יש פה תמונת ראי של העתירה הקודמת בעניין הנגבי ולצערי, גורל העתירה הנוכחית יהיה כגורלה".

ראשון: המכללות יפתחו את השנה בשביתת אזהרה

245,075 אלף סטודנטים יסתערו השבוע על שמונה אוניברסיטאות, 23 מכללות אקדמיות, 26 מכללות להכשרת מורים ועשרות מרכזי לימוד של האוניברסיטה הפתוחה.

שנת הלימודים האקדמית תיפתח בסימן ההסכם הרב-שנתי שנחתם עם האוצר ביולי, לצד הקשיים הכלכליים המאיימים על עתיד ההשכלה הגבוהה. ההסכם עם האוצר מאפשר אמנם למערכת לנשום מעט, לאחר כמה שנות משבר, אבל הדרך לשיקום מעמדה של ההשכלה הגבוהה עוד ארוכה.

התחזית: לפי גל דאי, דובר ארגון הסטודנטים (של המכללות), זו תהיה שנה סוערת. כבר ביום הראשון ללימודים מתכוון הארגון לקיים שביתת אזהרה למשך יום אחד, במחאה על כוונת האוצר לבטל את מסקנות דו"ח ועדת וינוגרד להפחתת שכר הלימוד. "המטרה היא לאותת למקבלי ההחלטות שהסטודנטים מתחילים להתעורר ומפסיקים לשתוק".

אסף שגב, יו"ר התאחדות הסטודנטים, לא רואה טעם להשבית את הלימודים ביום הראשון, ומבטיח להילחם בהחלטת האוצר להקים ועדה חדשה - התשיעית - שתבחן את נושא שכר הלימוד. "אם יוחלט להקים ועדה, נפעל לביטולה. אם ניכשל, נקים מטה מאבק ונחזור לימים של 1998", שכללו כזכור שביתות והבערת צמיגים.

שלישי: מכבי לא תנצח את אייאקס

את מה שלא הצליחה לעשות נגד באיירן מינכן ברמת גן, ונגד יובנטוס בטורינו, תנסה מכבי תל אביב לעשות באמסטרדם, נגד אייאקס. אחרי שהפסידה לגרמנים ולאיטלקים בשלב הבתים בליגת האלופות, תיאבק הצהובה על המקום השלישי בבית. באיירן ויובנטוס כמעט שהבטיחו את מקומן בשמינית הגמר; למכבי ת"א ולאייאקס, שתיהן עם אפס נקודות, נשאר לריב על פרס הניחומים, התמודדות על המפעל השני בחשיבותו - גביע אופ"א.

התחזית: אלון עידן, "הארץ": "מכבי תפסיד שוב, רק שהפעם בהפרש גבוה יותר - 3-0 לפחות". מוטי איווניר, ששיחק בעבר ברודה ההולנדית, מעריך שאייאקס תנצח את מכבי, אבל לא תביס אותה. רן בן שמעון, שלקח חלק בניצחון של הפועל חיפה על אייאקס ב-1999, צופה שהמשחק ייגמר בתיקו. הסיבה: "לאייאקס יש יתרון טכני איכותי, ולמכבי יש הרבה רעב ומוטיבציה".

שלישי: מי יזכה בפרס בוקר לספרות

לפי דירוג סוכני ההימורים בבריטניה, המועמד המוביל השנה לזכייה בפרס בוקר היוקרתי - הפרס הספרותי החשוב ביותר בבריטניה, המוענק מ-1968 לסופרים בריטים ולסופרים מאירלנד ומחבר העמים הבריטי - הוא דייוויד מיטשל האירי על ספרו "Cloud Atlas". זה לא מבטיח כלום. ב-2001, למשל, הימרה סוכנות ההימורים על הסופרת בריל ביינברידג', שהפסידה לפיטר קארי, ובשנה שעברה על מוניקה עלי, שהפסידה לדי.בי.סי פייר ורנון.

בורסת ההימורים המשעשעת הזאת, המתחוללת כל שנה לקראת הענקת הפרס, היא חלק בלתי נפרד מ"סצינת הבוקר" המתוקשרת. הפרס הוא מקור מתמיד לשערוריות, למחלוקות ולרכילויות: מבקרים מאשימים את השופטים בהתעלמות מרומנים פופולריים לטובת יצירות אזוטריות, ובכך שהם לא קוראים את כל הרומנים המועמדים לפרס. תמיד יש איזה סופר שלא מגיע לטקס, או איזו טענה בדבר שיקולים זרים המעורבים בהענקת הפרס - כמעט כמו אצלנו, בפרס ספיר (המקביל הישראלי).

אבל הסופרים נהנים מכל רגע. סופר ששמו נכלל ברשימה הארוכה (הכוללת יותר ממאה מועמדים) ובמיוחד אם הופיע גם בקצרה (שישה מועמדים בלבד) - זוכה לתואר הרשמי "מועמד לפרס בוקר", שמודבק על ספרו המוצב בחלונות הראווה ומזניק את מכירותיו. "זוכה פרס בוקר" המאושר מתעשר ב-50 אלף פאונד (כ-400 אלף ¤), ונהפך לכוכב-על.

חמשת המועמדים הנוספים לצד מיטשל (שכבר היה מועמד לפרס) הם אלן הולינגהורסט וקולם טויבין (שנכללו ב"שורט-ליסט" בעבר), שרה הול (הצעירה מבין המועמדים, בת 28), ג'רארד וודוורד ואחמת דנגור (הדרום אפריקאי).

התחזית של שמעון אדף, עורך ספרות המקור ב"כתר": קולם טויבין האירי צריך לזכות. "על סמך הביקורות המצוינות שהספר שלו (The Master) קיבל, ועל סמך ספרים קודמים שלו שקראתי, מדובר בסופר בחסד".

שירי לב-ארי מ"הארץ" אומרת שקשה לדעת, כי יש הפתעות בפרסים מסוג זה, "אבל נראה שלדנגור סיכויים טובים לזכות, מפני שבריטניה אוהבת את סופריה הזרים, במיוחד אם הם ממוצא הודי או אפריקאי".

דב אלפון, העורך של הוצאת "כנרת זמורה ביתן", מסרב להמר על הזוכה, בעיקר משום שהשנה "אין מועמד סקסי, בעל פרופיל תקשורתי גבוה, שאפשר להמר עליו". להערכתו, "אף אחד מהספרים המועמדים לא יפרוץ לעולם כולו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

חמישי: המכולת של טומי לפיד תאשר את המינויים

בחמישי בערב תתכנס מועצת שינוי כדי לאשר (בלשון היו"ר יוסף לפיד), או לבחור (לשון המורדים בלפיד), את השרים, אילן שלגי (שישודרג למשרד לאיכות הסביבה) ומלי פולישוק-בלוך (למשרד המדע). למינוי של שלגי צפוי אישור ואילו של פולישוק-בלוך פחות בטוח. הסיבה: גורמים במועצת שינוי מתכוונים להציב מועמד לתפקיד מטעמם, במחאה על דרך ההתנהלות של לפיד.

התחזית של חנן קריסטל, קול ישראל: "בסופרמרקט יכולות להיות הפתעות, אבל בחנות מכולת קטנה כשינוי, ברגע שבעל המכולת קבע משהו - על פיו יישק דבר. זה משחק מכור. המינוי של פולישוק-בלוך יעבור, ולא משום שהיא פרלמנטרית גדולה, אלא כי היא הבאה בתור ויש סדר במפלגה. הסיכוי שיצליחו לפגוע בטומי ובמבנה - קלוש".

חוץ מזה – שכול וספורט

* מחר יצוין יום השנה ה-18 לנפילתו בשבי של רון ארד. טקס זיכרון צנוע יתקיים בטייסת בחצרים.

* זה שלושה שבועות ש-87 האריות המצוירים, שהוצבו ברחבי ירושלים, שואגים בקניון רמת אביב ובגנים שמסביב לו. ביום שלישי הם יוצאו למכירה פומבית, שהכנסותיה יועברו לילדים בעלי צרכים מיוחדים. במכירה הקודמת של האריות הירושלמיים נאספו 360 אלף דולר. הפעם המארגנים מקווים-רוצים-מצפים לגייס לפחות 500.

* אליפות ישראל בדואתלון, לזכרו של סרן ניר פורז שנהרג ב-1994 בניסיון החילוץ הכושל של נחשון וקסמן, תתקיים בשבת בבוקר, במסלול שייצא מהקאנטרי קלאב ברמת השרון לביתו של פורז בעיר. המועמדים לניצחון: דן אלתרמן (בגברים), נינה פקרמן וחלי רוזנשטיין (בנשים).

* אחרי כנס היוגה הראשון, מגיע תורה של הטנטרה - אמנות האהבה והמין, האחדות והאקסטזה. כנס הטנטרה הראשון בישראל יתקיים מיום חמישי ב"אשראם במדבר" ויאגד את מיטב מדריכי התורה בישראל. כדי לשמור על האיזון המיני, אין מכירת כרטיסים ליחידים. הירשמו בזוגות.

מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים

* הפרופ' פרנסואה הייסבורג, אסטרטג צרפתי בכיר: "אם ג'ורג' בוש ייבחר שוב - יהיה זה סוף פסוק ליחסים הטרנס-אטלנטיים ששררו בין ארה"ב ואירופה מאז מלחמת העולם השנייה" ("מעריב")

* רשות שדות התעופה: מחזור המכירות בדיוטי פרי של נתב"ג 2000 יגיע ליותר מ-500 מיליון דולר כבר ב-2005 וירשום שיא עולמי ("ידיעות אחרונות")

* "מאחר שישראל היא מדינה קטנה ורחוקה, לחוקרים מהארץ קשה לתפקד בזירה הבינלאומית, ומשום כך שום מדען ישראלי לא זכה בפרס נובל" (נשיא אוניברסיטת ת"א, הפרופ' איתמר רבינוביץ' ב-2001, רגע לפני השקת פרס דן דוד ואוניברסיטת ת"א לחוקרים מישראל ומחו"ל).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully