וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מולדת ותקומה ירוצו יחד בבחירות הבאות

13.10.2004 / 19:21

כך סיכמו היום ראשי התנועות, בני אלון וצבי הנדל. ליברמן פועל להקמת מפלגת גג, שתאחד את כל הכוחות ברחוב הרוסי מימין לליכוד

תנועות הימין תקומה ומולדת החליטו לרוץ ברשימה משותפת בבחירות הבאות לכנסת. בגלי צה"ל דווח כי שתי המפלגות שותפות כבר היום ברשימת האיחוד הלאומי יחד עם תנועת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן. ראש תקומה, צבי הנדל, וראש מולדת, בני אלון, חתמו היום על הסכם עקרונות לשיתוף פעולה גם בבחירות הקרובות, כשעדיין לא ברור אם שיתוף הפעולה יכלול גם את אביגדור ליברמן.

כתבת "הארץ", לילי גלילי, מוסיפה:

יו"ר האיחוד הלאומי, אביגדור ליברמן, פועל בשבועות האחרונים להקמתה של מפלגת גג חדשה שתאחד את כל הכוחות ברחוב הרוסי, בהנהגתו. המפלגה, שמוגדרת בינתיים כ"רשימה קהילתית", אמורה להתמודד בבחירות הבאות לכנסת, והיא ככל הנראה תמצב את עצמה מימין לליכוד. על אף שלא נעשה עדיין סקר שאומד את כוחה האלקטורלי, מקורביו של ליברמן אומרים כי פוטנציאל המפלגה הוא כ-12 מנדטים, שחלקם יגיעו מהליכוד.

עד כה, ליברמן ניהל שיחות בעניין עם ח"כ מרינה סולודקין (ליכוד, בעבר ישראל בעלייה) וסופה לנדבר (בעבר חברת כנסת ממפלגת העבודה). לדברי מקורבי ליברמן, אין כוונה להקים מפלגת עולים חדשים, אלא מפלגה כלל-ישראלית, שדוברי הרוסית יהיו "המנוע" שלה והיא תטפל באינטרסים היחודיים של ציבור זה. אחד מיועציו הבכירים של ליברמן אישר, כי בכך מגיע לקצו הגוש הפוליטי שמכונה "האיחוד הלאומי", שמורכב ממפלגות ישראל ביתנו, מולדת ותקומה. עם זאת, הוא העריך כי אישים ממולדת ותקומה עתידים להצטרף להתארגנות החדשה.

נוסף על השיחות שמקיים ליברמן, בישראל ביתנו שוקדים כבר על כתיבת מצע לרשימה החדשה. הפרק המדיני במצע יהיה מבוסס על תוכניתו של ליברמן לחילופי אוכלוסין וחלוקתה של הגדה המערבית לארבעה קנטונים, שביניהם לא יהיה רצף טריטוריאלי.

ח"כ סולודקין אישרה שקיבלה הצעה ברוח זו מליברמן, אך לדבריה, התריעה באוזניו כי מפלגה שמתכוונת לשרת את האינטרסים של העולים, אינה יכולה להיות בעלת צביון רדיקלי. עם זאת, סולודקין - התומכת היחידה בישראל בעלייה בתוכנית ההתנתקות של ראש הממשלה, אריאל שרון - לא דחתה על הסף את פנייתו של ליברמן. "אני לא יודעת מי ימני יותר, ליברמן או שרנסקי שאתו הלכתי. על אף פניות אלי גם ממפלגות אחרות, אני בהחלט מעדיפה מפלגת עולים, אך שידוך עם מפלגות ימין רדיקליות אינו בא בחשבון".

גם לנדבר אומרת כי אין לה בעיה להצטרף לליברמן. לדבריה, "הרחוב הרוסי כמה לאיחוד. אם שרון יכול לשבת עם העבודה, אני יכולה לשבת עם ליברמן. הוא לא מפלצת. עשו לו לינץ' פוליטי".

הרעיון להביא לאיחוד הכוחות הפוליטים ברחוב הרוסי אינו חדש לליברמן. כבר לאחר הפעולה המשותפת עם השר נתן שרנסקי וח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד, לקראת משאל מתפקדי הליכוד בסוגיית ההתנתקות, ליברמן שתל רמז עבה בעניין זה. בערב שירה רוסית באריאל לפני כשבועיים, שבו היו נוכחים גם שרנסקי וראש העיר אריאל, רון נחמן, אמר ליברמן בדברי הברכה לנוכחים: "זה הזמן להתחברות. הסתכלו על שלושתנו - לשילוב הזה יש עתיד פוליטי".

הצטרפות שרנסקי לליברמן תלויה בעתידו בליכוד

עתידו של השילוב הפוליטי הזה תלוי במידה רבה בעתידו של שרנסקי בליכוד - אם יישאר הדבר יפגע בדימוי הכולל של איחוד הרחוב הרוסי, שאותו מבקש ליברמן לייצר. אלא שעתידו של שרנסקי בליכוד אינו מובטח. התחייבות הליכוד לאחר הבחירות להביא למיזוג מלא של ישראל בעלייה בתוך הליכוד עדיין לא מומשה. לראש הממשלה אריאל שרון אין עניין מיוחד לעבות את מרכז הליכוד במתנגדים נוספים של תוכנית ההתנתקות; ושרנסקי עדיין לא קיבל את מכסת הנציגים שמגיעה למפלגתו במרכז הליכוד.

מקורביו של שרנסקי אומרים, כי כינוס ועידת הליכוד בנובמבר הוא המועד האחרון למימוש ההבטחות. לדבריהם, אם לא ייענו תביעותיהם בוועידה, הדלת תיפתח גם להתחברות עם ליברמן.

על אף השינויים שמתחוללים בקהילת דוברי הרוסית, לחיבור ליברמן-שרנסקי יש עדיין עוצמה ופוטנציאל אלקטורלי. בכמה התבטאויות לאחרונה שיבח ליברמן את כישוריו של שרנסקי, והגדיר אותו כמועמד אידאלי לתפקיד יו"ר הסוכנות. בהתבטאויות של ליברמן ניתן לראות ביטוי לרצונו לראותו יחד עם שרנסקי באותה מסגרת פוליטית, אך יחד עם זאת, לראות את שרנסקי מחוץ לחיים הפוליטים. בכל מקרה, ליברמן ממתין עדיין לראות כיצד יתפתחו התהליכים בין שרנסקי לליכוד, כדי לתת פומבי לתוכניותיו לקראת הבחירות. להערכת ליברמן, מועד הבחירות ייקבע כבר תוך חודש-חודשיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully