וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון לתומכי ההתנתקות: מעתה אתם הליכוד

13.10.2004 / 0:01

כינס את הליכוד בלשכתו - בלי המורדים. 7 מ-9 נציגי הקואליציה התנגדו להצעה להעביר 5 מיליון שקל לוועדה המכינה את חוק הפיצויים

ראש הממשלה, אריאל שרון, כינס אמש בלשכתו בירושלים את כל השרים וחברי הכנסת מסיעת הליכוד שתמכו בו בהצבעה אמש. בערוץ 2 דווח כי שרון אמר לתומכי ההתנתקות במפלגתו: "מעתה אתם סיעת הליכוד - עלינו לפעול נגד הסיעה היריבה". הכינוס עורר זעם בקרב "המורדים" במפלגה, שטענו כי שרון מפלג את הסיעה במקום לאחדה.

בגלי צה"ל דווח כי שרון תקף בכינוס את חברי מפלגתו שהצביעו אמש נגד הודעתו המדינית. "לא ניתן להשלים עם ההתנהלות שבאה לידי ביטוי אתמול בהצבעה" אמר שרון. בפגישה הוחלט לקיים דיון מורחב בסיעת הליכוד באשר לעתיד הקואליציה. בקול ישראל דווח כי השרים מאיר שטרית, סילבן שלום וישראל כץ לא באו לכינוס תומכי שרון.

כתבי "הארץ" צבי זרחיה ומזל מועלם מוסיפים:

מלשכת שרון הובהר, שהמהלך לא נועד להוביל לפילוג בליכוד, אלא להעמיד את המורדים במקומם, וכי הדיון הבא יתקיים בפורום של כלל חברי הסיעה. שרון תקף בחריפות את המורדים, הבהיר כי לא יאפשר השנות מקרים דומים, ולא שלל הפעלת סנקציות על מי שיחרוג מהמשעת הקואליציונית, כפי שהציעו לו חלק מהנוכחים. שרון כינה את הפלת הודעתו המדינית בכנסת "דבר חמור", ואמר שהוא "מזועזע מהלחצים המופעלים על חברי הסיעה התומכים בהתנתקות, לחצים שלא באים רק מעזה ויש"ע, אלא גם מתוך הסיעה".

כל זאת קורה כיוון שיממה לאחר שהחלטת הכנסת שלא לאשר את הודעתו המדינית של ראש הממשלה, אריאל שרון, נחלה אתמול הממשלה מפלה נוספת. משרד האוצר נאלץ למשוך מוועדת הכספים את בקשתו להקצות 5 מיליון שקל למימון פעילות הוועדה המכינה את הצעת החוק והפיצויים שיינתנו למפוני רצועת עזה, שבראשה עומד מנכ"ל משרד המשפטים, אהרון אברמוביץ.

לאחר יותר מחודש וחצי שהפנייה התקציבית ממתינה לדיון, היא נדונה שלשום לראשונה בוועדה. ואולם מתנגדי ההתנתקות בליכוד ובימין גייסו שורה של חברי כנסת, שהודיעו כי יצביעו נגד הבקשה. לקראת ההצבעה התברר שלממשלה אין רוב, שכן שבעה מבין תשעת נציגי הקואליציה בוועדה מתכוונים להצביע נגדה. עקב כך זכתה ההצעה לחמישה תומכים בלבד, מול 11 מתנגדים. כדי למנוע מפלה נוספת לממשלה בכנסת, החליט האוצר למשוך את הבקשה.

חברי הקואליציה שהתנגדו לבקשה הם דניאל בנלולו, יחיאל חזן, איוב קרא, חיים כץ, גלעד ארדן, ומיכאל גורלובסקי (כולם ליכוד), וניסן סלומיאנסקי (מפד"ל). אליהם הצטרפו נציגי האיחוד הלאומי, יהדות התורה וש"ס. בעד ההצעה הצביעו ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) וח"כ רוני בריזון (שינוי) מהקואליציה, ושני העבודה ויחד. ח"כ ניסן סלומיאנסקי (מפדל) הביע סיפוק מהתוצאה, ואמר שהגיע הזמן ששרון "יפסיק לכפות עלינו את ההתנתקות".

בקול ישראל דווח כי השרים לשעבר אפי איתם ויצחק לוי (מפדל) מאיימים לפלג את סיעתם אם זו לא תפרוש מהקואליציה בתוך שבועיים.

שרון: בחירות לא ישנו דבר

ראש הממשלה, אריאל שרון, ושר המשפטים יוסף לפיד, נפגשו אתמול בבוקר פגישה שתוכננה מראש, אך בעקבות התבוסה שנחל שלשום שרון בהצבעה על נאומו המדיני, דנו השניים בתרחישים פוליטיים. שרון אמר ללפיד כי במצב שנוצר הקואליציה לא תוכל להמשיך באותו הרכב, ולכן יש לחשוב על הצעדים הבאים.

לפיד הציע לשרון לשקול אפשרות של עריכת משאל עם על תוכנית ההתנתקות, שראשי יש"ע יתחייבו לקבל את תוצאותיו, דבר שלדעת לפיד יביא לקונסנזוס. שרון השיב כי הדבר אינו עומד על הפרק, כיוון שמשאל עם ידחה את ביצוע תוכנית ההתנתקות. גם ה"מורדים" בליכוד, מתנגדי ההתנתקות, מתכוונים לפעול בימים הקרובים לקידום רעיון משאל העם.

שרון אמר ללפיד גם כי הוא מתנגד לעריכת בחירות, שלדבריו "לא ישנו דבר". כמה מיועציו של שרון החלו באחרונה להמליץ לו על הקדמת הבחירות. "יש לחשוב על הרכב הקואליציה", אמר שרון ללפיד, שהשיב כי שינוי תהיה מעוניינת בהכנסת העבודה לממשלה, ואף תהיה מוכנה לשבת עם יהדות התורה, אך לא תסכים לשבת עם ש"ס. בנוסף, למרות הקשיים הקואליציוניים, שינוי לא תוותר על שינוי חוק טל ועל חקיקת חוק הזוגיות. בפגישה נוכחו מזכיר הממשלה, עו"ד ישראל מימון ויועצו של שרון, עו"ד דב וייסגלס. סיעת שינוי קיימה אתמול ישיבה מיוחדת ב-15:00 לדון בהתפתחויות הפוליטיות וקיבלה דיווח מלפיד על פגישתו עם שרון. בראיון לגלי צה"ל אמר לפיד כי לדעתו, על שרון לפטר את השר לנדאו בעקבות הצבעתו נגד הממשלה אמש.

מופז הציג ההתנתקות לרב יוסף

בד בבד, התחדשו אתמול בפועל המגעים להרחבת הקואליציה. השותפות הקואליציוניות הרלבנטיות מבחינת שרון הן אותן שותפות שהשתתפו במגעים הקואליציוניים בקיץ: מפלגת העבודה, יהדות התורה וש"ס.

אתמול בבוקר נפתחו כבר המגעים עם ש"ס, בפגישה של שר הביטחון, שאול מופז, עם מנהיג התנועה, הרב עובדיה יוסף. מופז ניסה בפגישה לשכנע את הרב לתמוך בתוכנית ההתנתקות ולבטל את פסק ההלכה שהוציא נגדה. בפגישה, שנקבעה עוד לפני ההצבעה אתמול בכנסת, השתתפו יו"ר ש"ס, ח"כ אלי ישי, ומזכיר הממשלה מימון.

ב"קול ישראל" דווח כי מופז פרש בפגישה את תוכנית ההתנתקות בפני הרב, והסביר לו שהיא תוביל לפחות נפגעים ותחזק את הביטחון של אזרחי ישראל, ובעקבות זאת תשפר גם את המצב החברתי-כלכלי. שר הביטחון ניתח בפגישה גם את הצד הפלסטיני, ואמר שהתוכנית תוביל לעלייתם של כוחות פרגמטיים ותחליש את חמאס, דבר שיוביל לאפשרות של יצירת הידברות עתידית בין ישראל לצד הפלסטיני.

מופז היה זה שדיבר במשך הפגישה, שנמשכה כחצי שעה. הרב עובדיה, כפי שהבהיר לא פעם, מתנגד עקרונית לתוכנית התנתקות, בעיקר בגלל חד צדדיותה. הוא אינו מתנגד עקרונית לעקרון של שטחים תמורת שלום. יו"ר ש"ס, אלי ישי, מעריך שהסיכויים להצטרפות ש"ס לקואליציה נמוכים מאוד.

איציק: אנחנו לא בכיס של שרון

אשר למגעים עם יתר המפלגות - אתמול זומנו חברי סיעת יהדות התורה לפגישה עם שרון, שתתקיים מחר. בקול ישראל דווח עוד, כי שרון זימן לפגישות אישיות את יו"ר סיעת העבודה דליה איציק ואת יו"ר המפלגה לשעבר, בנימין בן אליעזר. איציק אמרה כי המסר לשרון ברור: "אנחנו לא מונחים בכיסו. נעזור לו בהתנתקות, אבל ננהג כאופוזיציה. אין לו יותר רשת ביטחון - יש לו רשת ביטחון מחוררת".

מקורבי שרון אמרו שלשום, כי הח"כים ה"מורדים" בליכוד הוכיחו ששרון אינו יכול לסמוך עליהם, וראש הממשלה ינסה לשכנע את חברי סיעת הליכוד שאין ברירה, אלא להרחיב את הקואליציה. אתמול בבוקר אמר השר אהוד אולמרט, מתומכיו של שרון בליכוד, כי "קבוצה שאינה מייצגת את רצון הרוב המכריע של מצביעי הליכוד יוצרת כבר חודשים ארוכים מצב פרלמנרטי שיכול להביא להתרסקות הליכוד ולאיבוד השלטון".

אולמרט הוסיף כי "ראש הממשלה בחר חד משמעית באינטרס הלאומי ולא באינטרס האישי-מפלגתי, והדבר יעמוד להכרעה כואבת גם בליכוד וגם בעבודה. בעבודה ייאלצו להחליט אם הם רוצים להיות שותפים בהכרעות או באינטריגות פרלמנטריות. העבודה היא הגורם הראשוני להרחבת הקואליציה ויש גם גורמים נוספים כמו יהדות התורה".

סגן השר מיכאל רצון, ממתנגדי ההתנתקות בליכוד, אמר אתמול בבוקר כי "הליכוד אומר בעקביות שהוא מתנגד לתוכנית ההתנתקות. אם שרון יתעקש - הוא יכול לשבור את הראש בקיר הזה". המורדים מתכוונים לקדם בימים הקרובים מהלך של משאל עם, אליו מתנגד שרון. כמה מיועצי שרון המליצו לו להקדים את הבחירות עקב המבוי הסתום הפוליטי, אולם אחרים מתנגדים לכך.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully