וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנו של בעל החוף חשוד במעורבות בפיגוע

10.10.2004 / 7:25

דיווח: אחד מבעלי המכוניות שהתפוצצו בסיני הוא בנו של בעל החוף בראס א-שטן. המצרים מעריכים כי בביצוע הפיגועים מעורבים 10-8 מחבלים

כוחות הביטחון המצריים זיהו את אחד מבעלי המכוניות הממולכדות שהתפוצצו בסיני, בנו של בעל החוף בראס א-שטן. כך דווח בעיתון א-שרק אל אווסט. בסאנדיי טיימס דווח כי אחד הפיגועים בוצע על ידי מחבלת מתאבדת. המצרים מעריכים כי בביצוע הפיגועים מעורבים 8-10 מחבלים. כך דווח בגלי צה"ל.

כתבי "הארץ", עמוס הראל ורויטל לוי-שטיין, מוסיפים:

עשרות בדואים תושבי סיני, נעצרו ביומיים האחרונים ע"י כוחות הביטחון המצריים בחשד למעורבות בפיגועים באתרי הנופש ביום חמישי בלילה בסיני. גורמי ביטחון ישראלים מעורבים בחקירת הפרשה וראש השב"כ, אבי דיכטר, אף ביקר אתמול באחד מאתרי הפיגוע - מלון "הילטון" טאבה.

במקביל, מתחזקת ההערכה כי ארגוני טרור איסאלמיים קיצוניים במצרים אחראים לפיגועים, ייתכן שתוך מעורבות של גורמים בינלאומיים כמו ארגון אל קאעדה. החוקרים המצרים מעריכים, כך נראה, כי לפיגועים אחראית רשת גדולה יחסית, וכי סדרת הפיגועים לא היתה יכולה להתרחש בלי סיוע של תושבי המקום, המכירים את אתרי הנופש מקרוב. שירותי הביטחון המצריים אספו ממצאים שונים בזירות הפיגועים, בניסיון לאתר את שרידי המכוניות הממולכדות, ואולי גם טביעות אצבע ודגימות די.אן.איי שיוכלו לסייע בזיהוי המבצעים.

המעורבות הישראלית בחקירה נרחבת, אך נעשית ב"פרופיל נמוך", לבקשתם של שלטונות מצרים. דיכטר ביקר אתמול בטאבה בלוויית בכירים בשב"כ ואנשיו של ראש המודיעין המצרי, הגנרל עומאר סולימאן.

מאות ק"ג חומר נפץ בפיגוע בהילטון

מחקירת הפיגועים עולה כי ההתקפות ביום חמישי בלילה אירעו בהפרש של כ-25 דקות זו מזו. תחילה, סמוך ל-21:50, אירע הפיצוץ ב"הילטון" טאבה. נראה שהפיצוץ נגרם כתוצאה מהפעלת כלי רכב ממולכד - ההערכות המעודכנות דיברו אמש על ג'יפ. בג'יפ היה מטען חבלה, ששקל בין 100 ל-250 קילוגרמים. הג'יפ התפוצץ בכביש הגישה למלון, סמוך מאוד לכניסה. ככל הנראה היה בו מחבל מתאבד שהפעיל בעצמו את המטען בג'יפ (והוא לא הופעל מרחוק) - אך הערכה זו טרם אומתה סופית.

הפיצוץ גרם נזק כבד לחזית המלון, הרס את הלובי והביא לקריסתן של כעשר קומות מעליו. חלקים אחרים במלון נפגעו במידה פחותה. מפיגוע זה נהרגו יותר מ-30 בני אדם, ויותר ממאה מאורחי המלון ועובדיו נפצעו.

סמוך ל-22:15 אירעה ההתקפה השנייה. זו התרחשה במקביל בשני אתרי נופש בחוף ראס א-שטן, הדרומי יותר. שתי מכוניות ממולכדות נוספות התפוצצו בכניסות לשני האתרים - "החוף של מובארק" ו"מון-איילנד". נראה כי בשתי המכוניות היו מחבלים מתאבדים.

הפיצוץ ב"מון איילנד" אירע כמה שניות לפני הפיצוץ בחוף השני - והוא שגרם לנפגעים. שני אזרחים ישראלים נהרגו במקום ועשרות נפצעו. אחת הפצועות, שנפגעה קשה מאוד, מתה מפצעיה במהלך נסיעה במכונית ישראלית שפינתה אותה לטאבה, לאחר שאנשי ההצלה המצרים לא הגישו לה סיוע.

לעומת זאת, הפיצוץ ב"חוף של מובארק", לא גרם נפגעים. על פי עדותו של השומר במקום, הוא הבחין במכונית שעוררה את חשדו, מכיוון שנסעה באורות כבויים. כשניגש לברר במה מדובר, הסתובבה המכונית, התרחקה מעט ואז אירע הפיצוץ. ייתכן שמדובר בתקלה בהפעלת המטען - שהכשילה את הפיגוע השלישי.

מהחקירה עד כה ברור כי מדובר במהלך מתואם, שבוודאי הוכן זמן רב מראש. בהכנת פיגוע כזה נדרשת מעורבות של עשרות פעילים. ההערכה הרווחת במערכת הביטחון אמש היתה כי אנשי התשתית קיבלו סיוע נרחב מבדואים תושבי סיני - בהסתרת המכוניות ששימשו לפיגועים (ואולי באספקתן), בהעמסת חומרי הנפץ (ואולי באיסופם) וכן באיסוף המודיעין על אתרי הנופש. בנוסף, לא מן הנמנע שהיה סיוע כלשהו של אנשים המשרתים בכוחות הביטחון המצריים. האבטחה סביב הילטון טאבה היתה בעבר הדוקה למדי. הג'יפ הממולכד נדרש לעבור כמה נקודות ביקורת לפני התקרבות למלון. כדי לעוברן בשלום - ייתכן שהיה צורך בסיוע מבפנים.

מקורות ביטחוניים אמרו כי לפיגועים בסיני קדמו כמה התרעות. תחילה היתה התרעה על כוונתם של ארגוני טרור פלסטיניים ברצועה - ובייחוד חמאס - לבצע פיגוע נגד תיירים ישראלים בסיני. על בסיס מידע זה, הוצאה ההתראה של המטה ללוחמה בטרור מפני ביקורים בסיני בתחילת ספטמבר, לפני ראש השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully