וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל הזהירה את מצרים מהפיגועים בסיני

8.10.2004 / 15:01

ערוץ 10: משלחת ביטחונית ביקרה בקהיר בשבוע שעבר והזהירה מפיגועים באזור. גורמי ביטחון ישראלים המשתתפים בחקירת הפיגועים: ייתכן שהמחבלים תכננו לפוצץ 3 מלונות

משלחת של גורמי ביטחון ישראלים ביקרה בקהיר בשבוע שעבר, והזהירה את השלטונות במצרים מפיגוע בסיני. לטענת חברי המשלחת, המצרים התעלמו מהמידע שהוצג בפניהם, ולא נקטו בכל פעולה כדי לסכל את הפיגועים. כך דווח בערוץ 10.

כתבי "הארץ", יוסי מלמן וצבי בראל, מוסיפים:

גורמי ביטחון ישראליים משתתפים בחקירת הפיגועים בסיני - כך מסרו היום ל"הארץ" מקורות ישראלים. עם זאת, ישראל נמנעת מלאשר את הידיעה בגלוי בשל הסתייגות המצרים מפרסום הידיעות על שיתוף פעולה עם ישראל. מהחקירה עולה אפשרות, כי המכונית שהתפוצצה בראס א-שטן היתה אמורה להתפוצץ בשני מלונות נוספים בסיני, בד בבד עם הפיצוץ בהילטון - כך נמסר ממצרים לגורמי ביטחון בישראל. להערכת החוקרים, המכוניות ננטשו בדרכן עקב תקלה טכנית, והתפוצצו תוך גרימת נזק מועט יחסית - שני הרוגים.

מהחקירה עולה עוד, שכלי הרכב הממולכד שהתפוצץ בטאבה - כנראה משאית - הכיל כמות גבוהה ביותר של חומר נפץ, ככל הנראה מאות ק"ג. לפי שעה לא ברור אם המטען שעל כלי הרכב הופעל מרחוק או בידי מתאבד שהיה עליה. עדיין לא נשללה גם האפשרות, שמחבל מתאבד היה בתוך המלון.

גורמי ביטחון ישראליים מדגישים, שבתקופה האחרונה התקבלו ארבעה פריטי מידע על כוונה לבצע פיגוע באתר תיירות בסיני. שלושה מפריטי המידע הזהירו מכוונה של פלשתינאים לבצע פיגוע, ואחד מהם עסק בכוונה של גורמי ג'יהאד עולמי, ככל הנראה ארגונים מקומיים הפועלים בהשראת אל-קאעדה. ככל הנראה, זהו התסריט שהתממש.

ג'מעה איסלאמייה ביצע הפיגוע נגד התיירים ב-97'

אף אחד מארגוני הטרור המוכרים לא קיבל אחריות למתקפת הטרור במצרים, וארגונים מצריים ופלסטינים אף הודיעו כי הם מתנערים ממנו. ואולם הודעות קבלת אחריות פורסמו בשם כמה ארגונים איסלאמיים ששמותיהם אינם מוכרים. העיתון הסעודי אל-ווטן דיווח, כי מצרים עצרו עשרה חשודים במעורבות בפיגועים. כמו כן בודקת משטרת מצרים את התעודות של כל הערבים הישראלים ושל התיירים השוהים שם. דובר ממשלת מצרים העריך שהפיגוע "קשור קשר הדוק למתרחש ברצועה", ושהפיגועים השונים קשורים זה לזה.

"גדודי האיחוד האיסלאמי" קיבל עליו אחריות לפיגוע באתר אינטרנט ששימש להודעות דומות על פיגועים בעיראק. אלמוני טילפן הלילה לסוכנות הידיעות הצרפתית, והודיע שארגון "ג'מעה אל-איסלאמייה העולמי" ביצע את הפיגוע. בשתי ההודעות לא היו פרטים הקשורים לאופן ביצוע הפיגועים, כנהוג בהודעות קבלת אחריות, ואין דרך לאשש את אמינותם. חמאס הודיע שאינו מעורב בפיגועים, והדגיש שלא ירחיב את המאבק מחוץ לתחומי פלסטין, וודאי שלא למדינות ערביות סמוכות, ו"לא יפעל נגד אחיו המוסלמים".

עדיין לא ברור אם "ג'מעה איסלאמייה העולמי" הוא שם נוסף ל"ג'מעה איסלאמייה", ארגון מוכר שקיבל אחריות על הפיגוע בלוקסור שבמצרים בנובמבר 1997, שבו נהרגו 69 תיירים. בראש הארגון עמד רפעת טהא שנעלם בזמן הפיגוע בלוקסור, ככל הנראה לאפגניסטן, והיה שותף ב-1998 לחתימת מנשר ההקמה של אל-קאעדה. לאחר הפיגוע בלוקסור הודיע הארגון על הפסקת פעולות טרור, ואף ביקש להקים ארגון פוליטי. המצרים סירבו, אך מאז לא ביצע הארגון פיגועים. לאחרונה שיחררו המצרים חברים של הקבוצה.

חמאס לא פועל מחוץ לשטחים

יש שתי אפשרויות עיקריות בנוגע לזהות מבצעי הפיגועים: ארגונים איסלאמיים קיצוניים, מצריים או כאלה המסונפים לאל-קאעדה, או ארגון פלסטיני. גורמים מצריים רשמיים סירבו אמנם להעריך מי מהארגונים מסוגל לבצע פיגוע כזה, אך נטו להסיר את החשד מעל ארגונים קיצוניים מצריים. לדברי מקורות אלה, קיימת שביתת נשק מוצהרת בין שלטונות מצרים לבין הארגונים הקיצונים, ואף מתנהלים ניסיונות להגיע לשיתוף פעולה פוליטי.

מקורות מצריים ציינו, שבקמפוסים במצרים רוחשת פעילות רבה של תמיכה בפלסטינים, ובשנתיים שחלפו נתפסו כמה עשרות צעירים מצריים שביקשו לצאת לפעולה נגד ישראל. אולם, צעירים אלה ביקשו להצטרף דווקא לאנשי הארגונים הפלסטינים ברצועה ולא ידוע ששאפו לפגוע בישראלים במטרות אסטרטגיות מצריות - כמו אתרי תיירות.

הנטייה לייחס אתמול את הפיגועים לארגון חמאס נראית אמנם על פניה סבירה, לנוכח המלחמה שמתנהלת בין צה"ל לחמאס ברצועת עזה ומספר ההרוגים הגבוה ברצועה. ואולם חמאס אינו פועל מחוץ לישראל והשטחים, ואף הכחיש את מעורבותו בתוקף. זאת ועוד, מתקפת טרור כזאת דורשת הכנות ארוכות, וההתרעה על אפשרות לפיגוע כזה הגיעה הרבה לפני פעולת צה"ל ברצועה.

האפשרות האחרת היא שארגון איסלאמי קיצוני, שמסונף לאל-קאעדה או פועל עצמאית החליט לפעול כדי להשיג כמה מטרות: לפגוע במספר גדול של אזרחים ישראלים מבלי להתחשב במחיר שמצרים עלולה לשלם בעקבות אובדן התיירות. בכך עשוי הפיגוע בטאבה להשיג מטרה רחבה הרבה יותר: צינון היחסים בין ישראל למצרים, הטחת האשמה ישראלית במצרים על אזלת יד מודיעינית ומבצעית, פגיעה כלכלית במצרים, שרק בשנתיים האחרונות הצליחה להתאושש מאובדן התיירות אליה בעקבות אירועי 11 בספטמבר, וקודם לכן בעקבות פיגועי הארגונים הקיצונים נגד תיירים.

בוים: לא היו התרעות בסדר גודל כזה

סגן שר הביטחון, זאב בוים, אמר כי למערכת הביטחון היו התרעות על פיגוע בסיני, אך לא בסדר גודל כזה. לדבריו, נראה כי הפלסטינים אינם אחראים לפיגועים. "זה מתאים יותר לאל-קאעדה או לסניפים שלה בעולם", אמר בוים.

נראה כי דפוס הפעולה - פיגוע או פיגועים מתואמים בזמן כנגד אתרי תיירות - מאפיין ארגונים קיצונים על לאומיים דוגמת אל-קאעדה. ארגונים אלה הם שפעלו נגד בית המלון במומבסה, אתר הנופש בבאלי בדיוק לפני שנתיים, בית המלון במרקש ואתרי נופש אחרים. לאנשי ארגונים אלה יש יתרון ביכולתם לחדור אל אזור הנופש של סיני, מבלי שיהיו נתונים לביקורת המצרית הקפדנית שמופעלת כלפי אזרחים מצריים המבקשים להגיע לסיני.

לפני כחודש פירסם המטה ללוחמה בטרור אזהרה חמורה מביקורים של ישראלים בסיני ובמצרים. האזהרה התבססה על שתי התרעות מודיעיניות - פיגוע שמתכננים פעילי חמאס מרצועת עזה, שיסתננו למצרים דרך המנהרות ברפיח, ותוכנית של אחד מארגוני "הג'יהאד העולמי" - ארגונים איסלאמיים קיצוניים המושפעים מארגון אל-קאעדה. נראה שההתרעה השנייה היא זו שהתממשה. בישראל מעריכים שחמאס היה נזהר מלהתעמת ישירות עם מצרים. זאת ועוד, גם המתווה של רצף פיגועים במקביל באתרי תיירות מעיד שמדובר בדפוס פיגוע של ארגוני הג'יהאד העולמי. למרות האזהרה החמורה, יצאו אלפי ישראלים לסיני בחגים. רבים מהם השמיעו זלזול מופגן בהתרעות של מערכת הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully