וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי שייך הקוטב הצפוני?

רויטרס

4.10.2004 / 18:26

דנמרק מעוניינת להוכיח כי הוא, וכל אוצרות הטבע שבו, שייכים לה ולצורך כך מקציבה 25 מיליון דולר למשלחת שתוכיח זאת. המתחרות: קנדה, נורבגיה ורוסיה

דנמרק מגבירה את מאמציה להוכיח כי הקוטב הצפוני שייך לה, ולצורך כך היא שולחת משלחת שאמורה להוכיח כי קרקעית הים שם היא המשך טבעי של שטח דני, כך הודיעה משרד המדע הדני.

המפתח לטענתה של דנמרק היא גרינלנד, האי הגדול בעולם שנמצא בבעלות דנית, שקצהו הצפוני נמצא 725 ק"מ דרומית לקוטב הצפוני.

המשלחת תנסה להוכיח שקרקעית האוקיינוס מצפון גרינלנד ועד לקוטב הצפוני היא שלוחה טבעית של טריטוריה דנית. שרת המדע הדנית, הלגה סנדר, אמרה בשבוע שעבר שהצלחת המשלחת תאפשר לארצה גישה אל "משאבים חדשים כמו נפט וגז טבעי". הרווח הצפוי מהוכחה שכזו גבוה בהרבה מעלות המשלחת – 25 מיליון דולר.

הטענה הדנית מתבססת על החלטה של ועדה באו"ם שקבעה כי מדינות חוף רשאיות לדרוש בעלות על משאבים תת-ימיים הרחוקים מחופיה. למדינות ניתנו 10 שנים בכדי להוכיח כי דרישתם לקרקעות הרחוקות מחופה ולמשאביהן אכן לגיטימית.

"ראשית עלינו להוכיח זאת מדעית. לאחר מכן יהיה התהליך הפוליטי עם שאר המדינות" אמר דובר של משרד המדע, שכינה את הפרוייקט "בעל ממדים היסטוריים".

מדינות אחרות הטוענות לבעלות על האזור ועל הקוטב הצפוני עצמו הן רוסיה, קנדה ונורבגיה, כשגם ארה"ב צפויה להעלות דרישה לבעלות בזכות בעלותה על אלסקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully