וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במח"ש מתקשים לסיים חקירת אירועי אוקטובר

2.10.2004 / 0:13

ראש המחלקה: קיים קושי להגיע לחקר האמת בשל הזמן הרב שחלף וסירוב המשפחות השכולות לשתף פעולה. 3,000 השתתפו בעצרת זכרון בסכנין

ראש המחלקה לחקירות שוטרים, העו"ד הרצל שבירו, אמר כי יש קושי למצות את חקירת אירועי אוקטובר 2000, שנפתחה עקב מסקנות ועדת החקירה הממלכתית (ועדת אור). לדבריו, יש קושי להגיע לחקר האמת בשל הזמן הרב שחלף מאז המהומות, ומשום שארגון עדאללה, המייצג את המשפחות השכולות, מסרב לשתף פעולה עם החוקרים. בקול ישראל דווח, כי עד כה נחקרו במח"ש 300 שוטרים, עדי ראייה ומעורבים אחרים באירועים בהם נהרגו 13 ערבים ישראלים. החוקרים עיינו בכל החומר שהוצג לחברי ועדת אור, וניהלו חקירות משלהם גם בשטח.

ב"הארץ", לעומת זאת, הוצגה תמונה שונה במקצת. לפי הדיווח באתר העיתון, מח"ש הודיעה היום, כי חקירת השוטרים המעורבים באירועי אוקטובר 2000 במגזר הערבי נמצאת בשלביה האחרונים ובקרוב יועברו מסקנותיה לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה.

המפגינים כינו את שרון "מנהיג טרור"

כתבי "הארץ", ג'קי חורי, יאיר אטינגר ויובל יועז מוסיפים:

כ-3,000 בני אדם השתתפו אתמול בעצרת לציון ארבע שנים לאירועי אוקטובר, שנערכה בסכנין. העצרת עברה ללא אירועים מיוחדים והשביתה הכללית, שהוכרזה היום לזכר 13 הערבים אזרחי ישראל שנהרגו במאורעות, נשברה חלקית.

בעצרת נאמו יו"ר ועד המשפחות השכולות, חסן עאסלה, ראש העיר המארחת סכנין, מוחמד בשיר ויו"ר ועדת המעקב העליונה שווקי חטיב. חטיב תקף את הממשלה בחריפות על המבצע "ימי תשובה" בעזה ושלח תנחומים למשפחות ההרוגים הפלסטינים. הוא ביקר את הממשלה על כך שעדיין לא הוגשו כתבי אישום נגד שוטרים שהיו מעורבים בהרג אזרחים באירועים לפני ארבע שנים ואמר: "צריך להביא אותם לדין ולרדוף אותם".

העצרת התחילה בתהלוכה, בה נשאו המפגינים שלטים בגנות הממשלה, וכן דגלי פלסטין. חלק גדול מהשלטים התייחס לאינתיפאדה ולאירועים האחרונים בעזה. בין היתר, כונה ראש הממשלה שרון "מנהיג הטרור". ראשי מועצות, חברי כנסת ונציגי התנועות הפוליטיות במגזר הערבי צעדו בקדמת התהלוכה.

מפקד מחוז הצפון במשטרה, ניצב דן רונן, אמר בסיום התהלוכה שבארבע השנים האחרונות פעלה המשטרה להידוק הקשרים עם הנהגת המגזר הערבי והוא, כניצב חדש, הספיק בשבועות האחרונים ליצור קשר עם ראש ערים מרכזיות, כמו אום אל-פאחם, נצרת וסכנין ועם יו"ר ועדת המעקב. לדבריו, הופתע מנכונותם של ראשי הרשויות הערביות לשתף פעולה עם המשטרה. ניצב רונן אמר כי המשטרה תמשיך בהידברות ותפתח נקודות משטרה קהילתית ביישובים הערביים.

מפקד מחוז הצפון במשטרה סירב להתייחס לתביעות של הנואמים בעצרת בעניין חקירת השוטרים שירו בצעירים במהלך האירועים. לדבריו, מדובר בסוגייה שלא נמצאת בטיפול המשטרה.

מחלוקת חריפה בסוגיית השביתה

זכר 13 ההרוגים, מדיניות הממשלה בעקבות דו"ח ועדת אור והלחימה בעזה - נושאים אלה עמדו במרכז הנאומים, ואולם המצב הכלכלי, ובפרט המשבר ברשויות המוניציפליות, הוא הנושא הטורד בימים אלה את החברה הערבית. לכך מתקשרת המחלוקת שפרצה סביב ההחלטה לנקוט בשביתה כללית.

ועדת המעקב העליונה קראה לציבור לשתף פעולה עם אירועי הזיכרון ולקחת חלק ב"הנצחת זכר השאהידים הנאמנים שלנו". בפועל, נשמרת השביתה באופן חלקי בלבד. ההיענות לשביתה בולטת בעיקר באזור ואדי ערה והמשולש, שם סגורים רוב העסקים. בגליל, לעומת זאת, נרשמה היענות פחותה, ובנצרת ובכפר כנא נפתח מיעוט משמעותי מבתי העסק. גם ביפו נפתחו עסקים רבים.

גם בשנים שעברו שבת המגזר הערבי ב-1 באוקטובר, אלא שהפעם קמה לכך אופוזיציה גלויה, מה שגרם למתח גובר בין ועדת המעקב ובין הוועד המייצג את משפחות חללי אוקטובר, וכן לוויכוח קולני בין התנועה האיסלאמית הצפונית ובין חד"ש. כל התנועות אמנם תמכו בשביתה, בישיבה שנערכה בנושא לפני שבועיים, אך דוברי חד"ש מבקרים את ההחלטה ועושים הכל כדי להדגיש את התנגדותם לצעד המחאה הקיצוני. הם טוענים שתמכו בשביתה כדי לא לעורר מחלוקת, אלא שזו כבר מתחוללת מעל דפי העיתונים והיא שיחת היום ברחוב הערבי.

האופוזיציה לשביתה החלה אצל סוחרי נצרת, שלדבריהם תסב נזק כבד לכלכלה ביישובי הערבים, הסובלת ממשבר קשה בלאו הכי. לפני שבועיים, בישיבה של ועדת המעקב בנושא, באו נציגי הסוחרים והגישו עצומה החתומה בידי מאות בעלי עסקים, ובה דרישה לקיים אירועי זיכרון ללא שביתה. גיבה אותם ראש העיר נצרת, ראמז ג'רייסי, שתלה את התנגדותו לשביתה בנימוקים כלכליים ופוליטיים: "יש צורך בצעד מחאה חריף. השאלה היא מהו הצעד. צריך גם להתחשב בסוחרים. ההתעלמות מהפן הכלכלי היא חוסר חוכמה פוליטית", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully