וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי מפגיז, בוש מכין שיעורים

רחביה ברמן

27.9.2004 / 16:51

המועמד הדמוקרטי מחריף את התקפותיו על בוש בעניין עיראק לקראת העימות הראשון ביום חמישי. בוש מסתגר בחוותו ומתכונן

השבוע בקמפיין עמדה המלחמה בעיראק - וגם המלחמה בטרור - במוקד חילופי האש הרטוריים בין המועמדים לנשיאות. המועמד הדמוקרטי, ג'ון קרי, חידד לקראת עימות הבכורה שייערך ביום חמישי הקרוב את התקפתו על הרקורד של הנשיא בתחום עיראק, והחל מניח תשתית ראייתית לכך שהמלחמה בעיראק גוזלת משאבים מהמאמץ נגד הטרור. בנאום בפילדלפיה ביום שישי ציין קרי שארה"ב מוציאה בעיראק כל ארבעה ימים יותר מכפי שהוציאה בכל שלוש השנים האחרונות על שיפור האבטחה בנמלים. קרי דיבר גם על אמצעי המימון של הטרור כמטרה חשובה שהוזנחה בשל הסחת הדעת בעיראק, וכדוגמא אמר שמאז ה-11/9 לא הוגשה בערב הסעודית אפילו תביעה אחת נגד גורמי המממנים ארגוני טרור. עוד ציין קרי כי ביחידת הסי.איי.איי המופקדת על המצוד אחד אוסאמה בן לאדן יש כיום פחות קצינים מכפי שהיו לפני ה-11/9.

קרי תקף את הנשיא על סירובו להתנצל על אותה אמירה מפורסמת, במאי 2003, לפיה "תמו פעולות הלחימה העיקריות" והציג את הסירוב כעוד דוגמא לחוסר היכולת של הנשיא להודות בטעות. בנוגע לגביע הקדוש של שיפור המצב בעיראק - שכנוען של מדינות אחרות לשלוח כמויות רציניות של כוחות - אמר קרי "זה שאתה לא יכול לעשות משהו, אדוני הנשיא, לא אומר שאי אפשר לעשות אותו".

בניגוד לקרי, ששמר על לו"ז הופעות מלא, הסתגר בוש רוב השבוע בחוותו בקרופורד, טקסס כדי להתכונן לעימות.

בניו יורק טיימס הופיעה השבוע כתבת פרופיל על סגנון המנהיגות של ג'ון קרי, כפי שמשתקף בניהולו את הקמפיין שלו, והשוואה בין סגנונו לזה של בוש. בגדול, קרי מתואר כמי שממשיך לרדוף אחר מידע נוסף ועצה נוספת עד השנייה האחרונה, וכמי שנעזר במעגל גדול ומתחלף של יועצים, ואינו נותן לאיש מהם לצבור השפעה רבה מדי, בניגוד לבוש, שנעזר במעגל סגור וקבוע של יועצים ונשען בצורה גורפת על עצתו של יועצו הפוליטי קארל רוב. אפשר כמובן לחשוד בטיימס שהוא משתדל להוציא את המועמד הדמוקרטי טוב, ואותו כלל חל גם על כתבה נוספת באותו עיתון נחשב, שבו דווח כי אפילו תומכיו הנלהבים ביותר של סגן הנשיא דיק צ'ייני מאוכזבים מכך שאינו מציג את השקפת עולמו בענייני פנים וכלכלה בהופעותיו הפומביות.

"מצג שווא ותזמון פוליטי"

האירוע הגדול של השבוע בוושינגטון היה ביקורו של ראש ממשלת המעבר העיראקית, איאד עלאווי, שנאם בפני עצרת משותפת של שני בתי הקונגרס. עלאווי שפע אופטימיות, הודה לארה"ב על שהפילה את סדאם ("קיבלתם החלטה קשה, אך נכונה", החניף למארחיו) והתחייב כי הבחירות ייערכו במועדן. לא יצא יום ושר ההגנה האמריקאי מיהר לסתור את דבריו כשהעלה את האפשרות שהבחירות לא ייערכו בחלק מהאזורים שבהם שוררת אלימות רבה. קרי מיהר לתקוף את בוש ואת עלאווי כאחד על שהם מציגים לדבריו מצג שווא בנוגע לחומרת המצב בעיראק, ועל התזמון הפוליטי לדבריו של ביקור עלאווי בוושינגטון - דבר שבבית הלבן מכחישים, כמובן. האתר סלון מצא סתירות מהותיות בדבריו השאננים של עלאווי - שציין את המחוזות דיאלה, כירכוכ, בצרה ואחרים כמקומות שבהם הכל שקט ואין שום בעיות. מסתבר ששקט הוא עניין יחסי - מכונית תופת רבת הרוגים פה, פיגועי ירי שם, ואפילו בבצרה לא מעזים כתבים להסתובב בעיר ללא ליווי חמוש, מחשש שייחטפו.

בהצהרה שלא זכתה לדי תשומת לב אמר גם ראמספלד שהשתכנע, לאחר שיחה עם עלאווי, שבעיראק בעצם מעולם לא היה שקט מלא, ולכן ייתכן שארה"ב תתחיל לצמצם את כמות כוחותיה במדינה לפני ששקט כזה יושג. הכנה להתקפלות? גם הל.א. טיימס אומר שהממשל מפחית בצורה רצינית את ציפיותיו מעיראק וכי "נעלמו להם – לפחות לפי שעה – האידיאלים הרמים של עיראק כמודל של דמוקרטיה ושוק חופשי שיצית את להבת השינוי ברחבי המזה"ת ויניח את זרעי פתרון הסכסוך הערבי-ישראלי". העיתון מציין שהתוכניות לבחירות בינואר נמצאות על סף קריסה וכי איש אינו קונה את החברות הממשלתיות המוצעות למכירה, לא רק בגלל חוסר יעילות, חובות ותלות בציוד מפגר, אלא גם בגלל שלא ברור אם ממשלת כיבוש יכולה בכלל למכור נכסים באופן חוקי.

בענייני בחירות אחרים, החוק להסדר מימון בחירות הידוע כחוק מקיין-פיינגולד קורס. ועדות ה-527 העצמאיות, כמו ההארגונים מוב-און וה"מדיה פאנד" מהצד השמאלי ו"ותיקי סירות הקרב" שתקפו את קרי מאידך, מצליחים להזרים הון אדיר, וארגונים אחרים שמורשים לפעול בשדה הפוליטי מפגרים בדיווח על מקורות המימון שלהם.

באריזונה מתפתחת כעת שערוריה שבה ניסתה תחנת פוקס המקומית למנוע באיומים מארגון סטודנטיות פמיניסטי לרשום סטודנטיות לרשימת הבוחרים. הרשת טענה שאסור לסטודנטים להצביע במקום לימודיהם אם "מעונם הרשמי" נמצא במדינה אחרת, אבל פסיקה של בית המשפט העליון מ-1979 קובעת בדיוק להיפך. למרות זאת ממשיכה הרשת להפיץ מידע כוזב ולאיים על סטודנטים המתכוונים להצביע שהם צפויים לענישה פלילית.

שחק אותה ג'ון קרי

בעניין מקושר, המהווה חדשות מצוינות לקרי, מסתבר שבמדינות המפתח פלורידה ואוהיו מצליחים פעילים דמוקרטים לרשום עשרות אלפי מצביעים חדשים. אם קרי ייקח את שתי המדינות האלה, ובעקבותן את הנשיאות, הוא יוכל להודות לפעילים החרוצים הללו.

בשל הבחירות מתעכב אישורם של שלל חוקים שעשויים לעורר ויכוח פוליטי. בין החוקים הללו – זכות לבעלי מניות להשפיע על החלפת בעלי התפקידים בתאגידים במצוקה, חוק המטיל מגבלות על תעריפי טלפון, חוק הנוגע בפיתוח נדל"ן וחוק הנוגע לבטיחות במוצרי מזון.

אגב חוקים, הרוב הרפובליקני בשני בתי הקונגרס טירפד את הארכת תוקפן של הקלות מס למשפחות עניות, למרות שבו בזמן הוארך תוקף ההקלות למעמד הבינוני והגבוה. הנשיא בוש התבדח באחד מנאומיו שעשירים בלאו הכי מוצאים דרכים להתחמק מתשלום מסים, אז למה לא להאריך להם את ההקלות?

בתחום השלכת הבוץ, הדמוקרטים זועמים על התבטאויות של גורמים רפובליקנים לפיהן אל קאעדה רוצה שקרי יזכה. ביציאה דומה פרסמה המפלגה הרפובליקנית של מערב וירג'יניה עלון שבו נאמר שהליברלים רוצים להוציא את התנך מחוץ לחוק.

ובתחום הדאחקות, יצרן של משחקי וידאו מלחמתיים הוציא משחק שבו השחקן הופך לג'ון קרי, המוביל סירות קרב במעלה נהר המוקנג בווייטנאם. לקמפיין קרי אין כל קשר למשחק ולא היתה לו כל תגובה, אבל המשחק מוכנן כך ש"ג'ון קרי" יוצא די גיבור. אבל כל הגבורה לא תעזור לו, אם לא ינצח באופן ברור את הנשיא בעימותים, שמתחילים כאמור ביום חמישי הקרוב.

סקרים

בשקלול הסקרים המובילים מוליך בוש על קרי במירוץ משולש ב-4.75%, 48.25% לעומת 43.5%, כשניידר משפר את מצבו ולוקח 3.38%. בקרב ראש בראש מצטמצם הפער של הנשיא, אבל הוא עדיין מוביל 47.5% - 44.5%.

בסקר התמיכה בתפקודו של הנשיא נרשמת ירידה לנשיא, כשרק סקר אחד בשבוע האחרון נותן לו 50% - וגם הסקר הזה של רשת פוקס. שאר הסקרים נותנים לו בין 46% ל-49% שביעות רצון, כשהסקר של זוגבי מעמיד את שיעור אלה שאינם שבעי רצון על 52%.

במדינות המפתח: בפלורידה מראה ראסמוסן יתרון של אחוז לקרי. כל שאר הסקרים מראים יתרון של 3% ומעלה לבוש. בפנסילבניה נותנים כל הסקרים יתרון של אחוז עד שלושה לקרי. באוהיו נותנים כולם יתרונות של 2%-4%, כשסקר חריג של אוניבר סיטת סינסינטי נותן לבוש יתרון של 11%. בוש מחזק את מעמדו במדינות המערב התיכון העליון – איווה, וויסקונסין ומינסוטה, והוא מוביל כעת בשניים הראשונים ורושם שוויון בשלישי. בוש מתחזק גם בקולורדו, שם הוא מוביל על פי הסקר האחרון ב-8%. בצפון קרוליינה, מדינתו של המועמד לסגן הנשיא ג'ון אדוארדס, ירד יתרונו של בוש ל-4%.

במעקב האלקטורים של וואלה!, מוביל בוש בבטחה עם 211 אלקטורים לעומת 144 של קרי, כשלקרי 91 אלקטורים צמודים ואילו לבוש 69 כאלה. האם יירשם שינוי בעקבות העימות? הישארו עמנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully