וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורג מציג: תוכנית שלושת השלבים להפסקת האלימות בשטחים

לירון מרוז

10.5.2001 / 18:33

נאם בכנס מדיני-ביטחוני של מפלגת העבודה; השלבים: הקפאת הבניה בהתנחלויות, יישום הסכמי הביניים והסדר הקבע; מתנגד לבינאום הסכסוך; ביילין ורמון: יש לאמץ את דו"ח ועדת מיטשל

יושב ראש הכנסת, אברהם בורג, פרס היום את עיקרי משנתו המדינית בנוגע לסיכסוך עם הפלסטינים. בורג עשה זאת במהלך כנס מדיני-ביטחוני של מפלגת העבודה. הוא הציג מתווה בעל שלושה שלבים:

בשלב הראשון תופסק האלימות הפלסטינית במקביל להקפאת הבניה בהתנחלויות. בזמן הזה יתייצב המצב בשטח ויחזור לזה שהיה לפני פרוץ המהומות האחרונות. בשלב השני, תיישם ישראל את הסכמי הביניים עליהם חתמה, שיכללו את יישום הפעימה השלישית. לדברי בורג "אין סטרטר למו"מ בלי הפעימה".

השלב השלישי, על פי יושב ראש הכנסת, המתמודד על תפקיד יו"ר המפלגה, הוא הסדר הקבע. מבחינת לוח הזמנים, מציין בורג, כי בדוח ועדת מיטשל מוזכר חודש שאמור להינתן לשני הצדדים על מנת להרגיע את המצב, והוא מציע לנצל אותו ליישום השלב הראשון. בורג הוסיף כי חשוב להחזיר את האמריקאים למעורבות באיזור, אך להגיד "לא" מוחלט לבינאום הסיכסוך.

בורג תקף בחריפות את ממשלת ברק ואמר כי כישלונה מחייב חשבון נפש. יושב ראש הכנסת מנה מספר טעויות שעשתה הממשלה הקודמת: יצירת מדיניות של "הכל או לא כלום", הפיכת מה שהיה אמור להיות קו הנסיגה האחרון לנקודת פתיחה המו"מ וכמו כן יחסו של ברק לערפאת. "פרטנר יוצרים ומטפחים. "לא יכול להיות מצב שבו אתה נמצא בקמפ דיוויד ובמשך שבועיים ולא נפגש איתו", אמר בורג.

חיים רמון, שעלה לדבר מאוחר יותר הציג גם הוא תוכנית משלו לשלום. לדבריו בשלב הראשון יש לחזור למצב שהיה בספטמבר, לפני פרוץ המהומות, ולאחר זמן קצר לחדש את המו"מ על הסכם הקבע. "במקביל יש ליישם את ההסכמים שכבר נחתמו, ובתוכם הפעימה השלישית, וכן לדבר על הפסקת ההתנחלויות". רמון ציין כי בתור מי שניסח את קווי הייסוד של הממשלה הנוכחית הצעתו אמורה להיות מקובלת על כל חבריה.

השר לשעבר, יוסי ביילין, חיזק את דברי בורג ורמון וחזר על טענתו מהימים האחרונים כי יש לאמץ את מסכנות ועדת מיטשל במלואן. לעומתם הציג הדובר הראשון בכנס, שר הביטחון, בנימין בן אליעזר, תמונת מצב קודרת הרבה יותר. לדברי שר הביטחון ערפאת הציב לעצמו שני יעדים: מדינה פלסטינית שגבולותיה ירושלים וזכות השיבה, והוא לא מוכן לוותר עליהם בשום אופן. בן אליעזר ציטט את חבר הכנסת שלמה בן עמי שאמר כי לא ניתן להגיע לשלום עם ערפאת.

דרישה לעזוב את הממשלה


ועידת מפלגת העבודה התכנסה היום אחר הצהריים, לראשונה מאז כניסת המפלגה לממשלת האחדות. הדיון מוגדר כמדיני-ביטחוני והנואמים המרכזיים הם שר החוץ, שמעון פרס, ושר הביטחון, בנימין בן אליעזר. בנוסף, תיערך הצבעה האם לבחור יו"ר זמני למפלגה עד לבחירות שייערכו בתחילת חודש ספטמבר. חבר המרכז היחידי שמועמד לתפקיד הוא איש התק"ם דוד דרומולוביץ', לאחר שהשר לשעבר, יוסי ביילין, הודיע לפני כשבועיים כי הוא אינו מעוניין להיבחר. לפיכך, ההערכה היא כי בסופו של דבר יוחלט שלא למנות יו"ר זמני.

במהלך הוועידה נשמעו דרישות מצד חברים לפרוש מהממשלה, על רקע הכוונה להעביר 600 מיליון שקלים להתנחלויות.

הנושא הפוליטי אינו נמצא בשלב זה על סדר היום, אולם ייתכן שתעלה הדרישה לדחות את ההתמודדות על ראשות המפלגה. הדמות הפעילה ביותר בנושא הזה מבין בכירי המפלגה היא השרה דליה איציק, אולם בשלב זה היא מסתפקת בהצהרות ולא בפעילות בעניין. איציק תומכת במועמדותו של חיים רמון לראשות המפלגה.

"הארץ" מפרסם היום כי רמון החליט להפשיל שרוולים ולעבוד במרץ על מנת לבדוק ברצינות את סיכוייו לנצח בהתמודדות. במסגרת זו הוא מכנס ביום ראשון 20 פעילים מרכזיים ברמת אפעל, למה שמכונה "ישיבת מטה". ח"כ איתן כבל, ראש המטה האישי של רמון, אמר כי "צריך להתחיל להניע את המערכת. לרמון יש תומכים בכל מקום בארץ וגם אם לא יתמודד, הוא חייב לגבש מאחוריו כוח רציני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully