וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבי גיל, ניצול שואה, נגד מדינת ישראל

צבי גיל, מיוחד לוואלה! חדשות

20.9.2004 / 15:21

כישראלי, כיהודי וכניצול שואה, צבי גיל מזועזע מהעדר הבושה של המדינה והבנקים, שמכרסמים בכסף המגיע למשפחות הנספים בשואה

איני מתכוון להתייחס לצד החשבונאי בכל הקשור בנושא פיקדונות הנספים בשואה בבנקים הישראליים. זה חמש שנים שוועדה ציבורית בראשות של ח"כ קולט אביטל יושבת על המדוכה, ומאות דווחים ומאמרים התפרסמו בכל הקשור בסחבת, בשטיקים ובטריקים שנוהגים הבנקים הישראליים בסוגיה זאת.

אך אני כן אתייחס לנושא מן ההיבט המוסרי, הערכי, הנורמטיבי. זאת כישראלי, כיהודי וכניצול שואה. ראשית, מדינת ישראל. אני מפנה אצבע מאשימה בראש וראשונה נגד המדינה ומוסדותיה ונגד כנסת ישראל נציג הריבון. כיצד לא עלה סומק בפניהם ובושה וחרפה בלבבם כאשר דרשו מכל העולם: מגרמניה, מאוסטריה, משוויץ וממדינות אחרות, החזר רכוש, פיקדונות וכיו"ב לקרובי הנספים או לגופים שמייצגים את ניצולי השואה. זאת בשעה שהבנקים בישראל, ששנים היו בבעלות המשלה וחלקם (בראש וראשונה בנק לאומי לישראל - היורש של בנק "אנגלו פלשתינה" שאצלו הפיקדונות העיקרים) הן עדיין בבעלותה, נוהגים ברגל גסה, מגלים אטימות ועוסקים בחשבונאות קטנונית. עד היום הזה, ששים שנה בקרוב לאחר השחרור וחמש שנים מאז פעילות הוועדה הציבורית, הם משמיעים צפצוף ארוך כנגד הוועדה, כנגד הציבור ובראש וראשונה כנגד משפחות הנספים.

ואם רוצים בכל זאת לעסוק בחשבונאות, יעשו נא הבנקים הרודניים בישראל את החשבון כמה מיליארדים זרמו לקופותיהם בגין השילומים והפיצויים לסוגיהם. ניצולי השואה הם בדרך כלל ציבור דומם, שחבריו עסקו במשך השנים בשיקומם שלהם ובבניית המדינה ובביסוסה. יחד עם זאת ארגוני הניצולים לסוגיהם יכלו לעשות יותר ולו כדי למשוך את תשומת לב הציבורית באמצעות התקשורת כאן ובחו"ל. כן, גם בחו"ל, כי פרסום בתקשורת בעולם יזיז את הממשלה ואת הבנקים יותר מאשר עשר ועדות ציבורית, שכן בושתם וכלימתם ייחשפו ברבים. מה יאמרו הגויים - זה חשוב מאוד.הם יאמרו שמדינת ישראל היא המדינה היחידה שטרם עשתה צדק עם נספי וניצולי השואה. וזאת האמת, גם אם היא תישמע מבחוץ.

הוועדה הציבורית אמורה לקיים את ישיבתה האחרונה ביום ה' הקרוב ותפרסם מסקנותיה תוך כמה שבועות, ואז יוכל הציבור לקבל מידע מלא בנושא ובשערורייה שמלווה אותו. חבל מאוד שהוועדה שהוקמה בשעתו בעקבות משבר הבנקים בראשות כבוד שופט בית המשפט העליון ד"ר משה בייסקי, ניצול שואה בעצמו, לא קיבלה מנדט להתייחס גם לפן זה, דהינו החזקת כספי נספים של הבנקים לא שלהם. בראיון היום ברשת ב' נשאלה ח"כ הכנסת אביטל על ידי המראיינת, האם אין מדובר כאן ב"גזל של הנספים". על כך ענתה ש"זה ביטוי קצת קשה". כמובן שאין לצפות מיו"ר הוועדה, חברת כנסת שתתבטא ככה. אבל זה גזל, זה אות קין שלא יימחק וייזכר לדיראון לעולם.

* צבי גיל הוא סופר ועיתונאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully