וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבוע בקמפיין: פרשת המסמכים המפוקפקים

רחביה ברמן

15.9.2004 / 0:48

רשת סי.בי.אס הודיעה שחשפה מסמכים מתקופת שירותו הצבאי של בוש, אבל מהימנותם מפוקפקת. חוץ מזה, יש גם חדשות רציניות

הפרשה העיקרית בקמפיין השבוע היתה פרשת המזכרים שסי.בי.אס טענה שחשפה, מתקופת שירותו הצבאי של ג'ורג' וו. במזכרים כותב כביכול אדם בשם ג'רי קיליאן, שהיה מפקדו של בוש במשמר הלאומי האווירי בטקסס, כי גורמים בכירים לוחצים עליו לטייח ולייפות את הרקורד של הטייס הצעיר.

מיד עם פרסום המזכרים הועלו ספקות באשר לאמיתותם, והאמת היא שהספקות כבדי משקל. על הסערה-זוטא הזו ניתן לקרוא בקישור המצורף. נכון לעכשיו, אמיתות המזכרים עצמם בספק, למרות שהפרטים שמופיעים בהם לא ממש מחמיאים: אין כל ספק שבוש לא ניגש לבדיקה גופנית, ובשל כך הושעה מטיסה. אין גם ספק שבוש התחמק מהשלמת חובותיו וכי מערכת המשמר הלאומי נהגה בו בסלחנות יתרה.

בכל מקרה, במהלך השבוע האחרון היו גם עניינים מהותיים, ששווה להתעכב עליהם. בתחילת שבוע זה פג באיסור על מכירת "נשק תקיפה", שפירושו רובים אוטומטיים, רובים בעלי מחסנית גדולה ועוד כמה סוגים של כלי משחית. הנשיא בוש, שמאד צריך את קולות התומכים של "איגוד הרובים הארצי", הניח לחוק לפוג מבלי לחדש אותו. קרי כמובן תקף אותו על כך וציין כי איגודי שוטרים מכל רחבי ארה"ב תמכו בהארכת החוק הזה, שמקשה מעט יותר על פושעים לנצח במירוץ החימוש מול המשטרה.

עוד סוגיה שבה התנגחו שני הצדדים היתה העלייה החדה (כ-11%) שחלה לאחרונה בתשלומי הפרמיה לביטוח הרפואי ברחבי ארה"ב. קרי ניצל את המידע כדי להאשים את ממשל בוש בהתעלמות ממצוקת ביטוח הבריאות הגוברת. הרפובליקנים ציינו כי העלייה נגרמה בשל חקיקה (שקרי תמך בה) להפחתת הגירעון בתחילת שנות ה-90', וכי לנשיא אין עליה שליטה. עוד טען בוש עצמו כי התייקרות הביטוח הרפואי נגרמת בעיקר כתוצאה מתביעות רשלנות ונזיקין מיותרות וקנטרניות, ותקף את עורכי הדין המתעשרים מסוג זה של תביעות. המועמד הדמוקרטי לסגנות הנשיאות, הסנאטור ג'ון אדוארדס, עשה את הונו כעורך דין מומחה בתביעות נזיקין.

אז מי ידע על אבו גרייב?

שני המועמדים מינו נציגים מטעמם לדון בפרטי העימותים הטלוויזיוניים. בשני הצדדים מינו "כלים כבדים", שמבהירים את חשיבות העניין: שר החוץ לשעבר וידידי המשפחה ג'יימס בייקר, ויו"ר המפלגה הרפובליקנית לשעבר, היילי בארבור, בצד של בוש, ולעומתם ורנון ג'ורדן ובכירים אחרים מהצוות של קלינטון בצד של קרי. בוש, אגב, מסרב להשתתף ביותר משני עימותים. המספר המקובל הוא שלושה.

שתי המפלגות מביעות דאגה מפני אפשרות של זיופים בקולות הנעדרים. בארה"ב, שלא כמו בארץ, מותר לכל אזרח להצביע גם אם הוא לא נמצא על אדמת ארה"ב ביום הבחירות. הכללים בנוגע לאיסוף ורישום הקולות הללו הם רופפים ביותר, ובחלק מן המדינות נציגי המפלגות הם אלה שאוספים את מעטפות ההצבעה, וזה כמובן מזמין כל מיני חריגות וכיו"ב. פתרונות, אם יימצאו, לא ייושמו בזמן לבחירות הנוכחיות. דאגה זו מצטרפת לדאגה מפני מכונות ההצבעה, שעליה ניתן לקרוא בקישור המצורף.

בתחום הביטחון היה זה שבוע לא טוב במיוחד לבוש, אבל הידיעות על כך נדחקו לעמודים הפנימיים בגלל שערוריית המזכרים של סי.בי.אס. קרי תקף את הנשיא על כך שהזניח את עניין היכולת הגרעינית של צפון קוריאה, שניצבת על סף "חלום בלהות". בעניין אחר נכנע הנשיא בוש ללחץ והחליט לתמוך בהענקת סמכויות לקביעת תקציב לראש הסי.איי.איי. זוהי אחת ההמלצות של ועדת החקירה לאירועי ה-11/9.

הבעיה הביטחונית האמיתית של השבוע התעוררה כשסימור הירש, אחד הכתבים החוקרים הבכירים ביותר בארה"ב, פירסם ספר בשם "שרשרת הפיקוד: הדרך מה-11/9 לאבו גרייב". בספר טוען הרש כי בכירים בפנטגון, כולל השר דונאלד ראמספלד עצמו, קיבלו ידיעות על ההתעללות בכלא באבו גרייב ובחרו להתעלם. הממשל כמובן מכחיש, אבל הרש עדיין לא נאלץ לחזור בו מדברים שפרסם במהלך הקריירה הארוכה והמפוארת שלו.

הבית הלבן נגד קיטי קלי

ארגון ההומוסקסואלים הרפובליקנים (יש דבר כזה) החליט ברוב מכריע להימנע מלתמוך באופן רשמי בג'רג' בוש לכהונה נוספת כנשיא ארה"ב. הסיבה לכך היא תמיכתו של בוש בשינוי החוקה על מנת לאסור על נישואין חד מיניים.

ולסיום, קצת לכלוך: הבית הלבן מודאג מהספר "המשפחה: הסיפור האמיתי של שושלת בוש", שחיברה סופרת הביוגרפיות המצליחה ביותר קיטי קלי. קלי התפרסמה כשחיברה ביוגרפיות שערורייתיות על דמויות כמו ג'קי אונאסיס, אליזבת' טיילור, פרנק סינאטרה וננסי רייגן. השניים האחרונים, טענה, היו מעורבים בפרשיית אהבים. חשוב לציין כי גם קלי, למרות טבעם הדליק של מושאי הכתיבה שלה, מעולם לא אולצה לפרסם תיקון, הכחשה או התנצלות, ומעולם לא הפסידה בתביעה.

הבית הלבן ניסה ללחוץ על רשתות טלוויזיה שונות להימנע מלשדר ראיונות עם קלי, שמספרת בספרה בין השאר שהנשיא הסניף קוקאין בקמפ דייויד בעת שאביו היה נשיא (כלומר אחרי יום הולדתו ה-40, אז כביכול התאפס על עצמו וויתר על התמכרויותיו). המקור לסיפור הזה היא שרון בוש, גרושתו של אחד ניל, אחיו של בוש, שחזרה בה, אולם טרם שלחה לקלי או למו"ל שלה כל תביעה לחזור בהם. בנוסף, הציג המו"ל עדות של אדם, שלדבריו נכח בשיחה בין קלי לשרון בוש ומאשר את תוכן הדברים. כמו כן טוען עורך הספר, שהוא אישר עם שרון בוש את הדברים בשיחה טלפונית. הבית הלבן מגנה את ספרה של קלי במלים חריפות, שיצא אתמול לחנויות וייתכן שגם יצליח לכרסם בתמיכה בבוש. קרי בוודאי מקווה כך.

סקרים

בסקרים משתפר מעט מצבו של קרי, ויתרונו של הנשיא יורד ל-5% בשקלול הסקרים המובילים, עם 48.5% לעומת 43.5% לקרי, כשניידר מקבל 2%. בקרב ראש בראש משתפר מצבו של קרי מאד, והוא מקבל 45.2% לעומת 48% של בוש – הפרש של 2.8% בלבד.

בסקר התמיכה בתפקוד אין שינוי משמעותי. 50.6% מביעים שביעות רצון מתפקודו של בוש, לעומת 45.3% השוללים אותו.

במדינות המפתח: בפלורידה נותן הסקר העדכני ביותר השבוע יתרון של אחוז לבוש, והסקר הקודם מהשבוע הנוכחי נותן 0.3% לקרי, כך שיש כאן שיפור מסוים במצבו של המועמד הדמוקרטי לעומת השבוע שעבר. באוהיו נותן הסקר האחרון יתרון של 4% לבוש, לאחר יתרונות גבוהים יותר בשבועיים שלפני כן. בפנסילבניה יש שני סקרים סותרים – אחד נותן 2% לקרי, השני נותן 1% לבוש. בקולורדו עבר קרי להוביל באחוז, ובניו מקסיקו הוא פתח פער של 10%. בטנסי, שלרגע נראתה כמתנדנדת, מראים הסקרים העדכניים יתרון 9% לנשיא.

במעקב האלקטורלי שלנו יש שיפור רציני במצבו של קרי. במדינות שבהן יש יתרון של חמישה אחוז או יותר לאחד המתמודדים מוביל קרי, לראשונה מאז הוועידה הרפובליקנית, עם 207 אלקטורים לעומת 203 לבוש. בספירה של כל המדינות מוביל בוש 291-238, אבל די לו לקרי לקחת מבוש את פלורידה ואת וויסקונסין, לא כל שכן פנסילבניה או אוהיו, כדי לשנות את התמונה. כמובן שבמקביל הוא צריך לא לאבד מדינות מהטור שלו, כמו למשל ניו ג'רזי שפתאום הופכת מבאנקר של קרי לשדה קרב רציני. כל התשובות – עוד חודש וחצי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully