וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הפרטים על פרשת המזכרים

רחביה ברמן

15.9.2004 / 0:16

סי.בי.אס. הציגה בקול תרועה מסמכים שכביכול מוכיחים שבוש חיפף בשירותו במשמר הלאומי. הבעיה? המסמכים האלה לא מריחים טוב

כולם דיברו השבוע על המזכרים שסי.בי.אס טענה שחשפה, מתקופת שירותו הצבאי של ג'ורג' וו. בוש במשמר הלאומי האווירי. במזכרים כותב כביכול אדם בשם ג'רי קיליאן, שהיה מפקדו של בוש במשמר הלאומי האווירי בטקסס, כי גורמים בכירים לוחצים עליו לטייח ולייפות את הרקורד של הטייס הצעיר, שלא ממש עמד בדרישות ודי שם פס.

מיד עם פרסום המזכרים הועלו ספקות באשר לאמיתותם. בתחילה טענו בלוגרים שמרנים בקול תרועה שהפונט (הגופן) שמופיע על המזכרים (שנסרקו והוצבו באתר סי.בי.אס) כלל לא היה קיים בשנות ה-70. אז טענה זו התבררה כשטות, כי הגופן הנדון (טיימס ניו רומאן) קיים משנת 1931. לאחר מכן טענו שלא היו אז בנמצא מכונות כתיבה עם מקש מיוחד ליצירת סיומת th מוגבהת לצורך כתיבת מספרים. גם זה התברר כלא מדויק. מה שנכון הוא שמכונות שכללו את שתי האפשרויות הנ"ל, גם הגופן וגם סיומת ה-th המוגבהת, היו נדירות ויקרות ולא מאד סביר שהיתה אחת כזו במשרד שבו עבד קיליאן במשמר הלאומי האווירי.

בני משפחתו של קיליאן (שהלך לעולמו בשנת 1984) נזעקו ואמרו שאביהם לא נהג לשמור רשימות וכיו"ב, וכי לא החזיק משרד בבית. אבל עדותם זו אינה רלוונטית, שכן איש לא טען שהמזכרים נלקחו דווקא מביתו, וגם אדם ש"מחזיק הכל בראש", כעדותם, עדיין כותב מזכרים לאנשים שהוא עובד עמם.

סי.בי.אס הציגו, על תקן האס בשרוול, את עדותו של אדם בשם בובי הודג'ס, שמוזכר במסמכים השנויים במחלוקת. הודג'ס צוטט בסי.בי.אס כאומר "זה תואם לדברים שהוא אמר לי ולאחרים באותה תקופה". לאחר שהתברר כי אמיתות המסמכים מוטלת בספק, מיהר הודג'ס להתנער מדבריו ולטעון כי סי.בי.אס הונתה אותו והקריאה לו רק חלק מהמזכרים, וכי כעת הוא סבור שהמסמכים אינם אותנטיים. הוא גם טען שהם כוללים מונחים שלא רווחו באותו מקום ואותו זמן. עם זאת, בהנחה שסי.בי.אס מצטטים את הודג'ס נכונה, הרי שעדותו כי קיליאן אמר דברים ברוח זו באותה תקופה, תקפה ללא קשר לאמיתות המזכרים. סי.בי.אס עצמם אמרו, בתגובה להתכחשותו של הודג'ס, כי "האמנו לו בפעם הראשונה שדיברנו איתו".

לצד הפקפוקים, יש גם טיעונים בזכות סי.בי.אס והמקור האלמוני שסיפק לה את המסמכים. העיקרית שבהן היא שאם כבר היה טורח מישהו לזייף מסמכים, למה שלא יכתוב שם דברים מרשיעים בהרבה? תוכן המזכרים אכן לא מחמיא לבוש, אבל ניתן בקלות לחשוב על ניסוחים גרועים לאין ערוך. טיעון נוסף הוא שהבית הלבן עצמו לא ערער על אמיתות המסמכים.

אבל אולי הטיעון החזק ביותר נגד המסמכים הועלה דווקא על ידי בעל טור ליברלי בשם טימותי נוח מהמגזין המקוון סלייט. נוח ציין, שבהציגה את המסמכים אמרה סי.בי.אס כי "נאמר לנו שהם נלקחו מתיקו האישי של קיליאן". אז זהו, ש"נאמר לנו" אינה הדרגה הגבוהה ביותר של אימות נתונים שניתן לשאוף אליה, בלשון המעטה. כל עוד מסרבת סי.בי.אס להסביר מאין הגיעו אליה המסמכים, ומאיפה בדיוק הם נלקחו, הרי שהמסמכים מפוקפקים. בכל מקרה, גם אם מדובר בזיוף, מאד לא סביר שסי.בי.אס עצמה היא שאחראית לזיוף וסביר בהרבה שהיא נפלה קרבן להטעיה. אנשים בצד השמאלי של המפה, שהשלימו עם כך שהמסמכים מפוקפקים, מתחילים לתהות אם הזיוף לא בא דווקא מהימין, על מנת לחולל סערה שבסופה ייצא דווקא בוש מחוזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully