וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אותר מקום קבורתו של חייל שנפל במלחמת העצמאות

9.5.2001 / 15:22

היחידה לאיתור נעדרים של צה"ל מצאה את קברו של טוראי עמנואל פוגל ז"ל, לוחם הגדוד החמישי של חטיבת הראל של הפלמ"ח; לחם עם חבריו בקרבות הקשים על הכביש לירושלים סמוך לשער הגיא

היחידה לאיתור נעדרים של צה"ל (אית"ן) איתרה את מקום קבורתו של החייל טוראי עמנואל פוגל ז"ל, לוחם הגדוד החמישי של חטיבת הראל של הפלמ"ח. פוגל נפל במלחמת השחרור בתאריך 12 במאי 1948, בקרבות הקשים שהתנהלו באיזור שער הגיא ערב הכרזת המדינה. מקום קבורתו לא היה ידוע עד כה.

אלוף משנה משה בנבנישתי, ראש מחלקת נפגעים בצה"ל אמר לוואלה! חדשות כי בבדיקה שערך אין לפוגל קרובי משפחה חיים בישראל. לדבריו החקירה, שהביאה לגילוי מקום קבורתו של החייל, ארכה שבע שנים.

טוראי עמנואל פוגל, יליד רומניה, עלה לארץ ב-1945. הוא נלחם במסגרת הגדוד החמישי של חטיבת הראל ונפל במהלך הקרב שהתנהל בשער הגיא בניסיון לכבוש את הרכסים השולטים על כביש לירושלים. הרב הצבאי, הרב שלמה גורן, שניהל ב-1950 מבצע לאיסוף חללים שמקום קבורתם לא נודע, מצא את גופתו, לא הצליח לזהותה, והביאה לקבורה כ"אלמוני" לצד חבריו שנלחמו בקרב. הם נקברו בקבר אחים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בירושלים.

מעדויות וממסמכים שנאספו על ידי חוקרי היחידה לאיתור נעדרים עולה כי שמו של טוראי פוגל לא הופיע ברשימת נעדרי הקרב שהיתה בידי הרב גורן. הוא הצליח לזהות רק שלושה מתוך ארבעת החללים שנאספו על ידו בשטח ולכן הוגדרה הגופה הרביעית כ"אלמוני". מן המסמכים שנמצאו עולה כי הגופה הרביעית היא של פוגל שלחם לצד חבריו.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully