וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בבריטניה: הג'נטלמנים מורידים את הכפפות

9.5.2001 / 11:09

הלייבור והשמרנים מחליפים האשמות לקראת הבחירות בחודש הבא; הסקרים מורים על פער של 15 עד 20 אחוזים לטובת הלייבור; במרכז מערכת הבחירות: שיתוף הפעולה עם אירופה והמטבע הלאומי

הפוליטיקאים בבריטניה מתחילים בצחצוח החרבות לקראת יום הבוחר הבריטי בחודש הבא. בכירי מפלגת הלייבור ומפלגת השמרנים החלו אתמול בהאשמות הדדיות לאחר הודעתו של ראש הממשלה, טוני בלייר, על עריכת בחירות כלליות ב-7 ביולי.

כל הסקרים מורים על יתרון למפלגתו של בלייר, הלייבור, מול מפלגת השמרנים, בהנהגתו של וויליאם הייג – אך עורכיהם חלוקים בשאלה מהו גודל הפער. סקר של ערוץ 4 הבריטי מורה על ירידה של 7 אחוזים בתמיכה בלייבור. לפי הסקר זוכה המפלגה לתמיכה של כ-49 אחוזים מבעלי זכות הבחירה, לעומת 34 אחוזים בלבד לשמרנים, המכונים גם "טורים". המפלגה הליברלית-דמוקרטית זכתה בתמיכה של 11 אחוזים מהנשאלים בסקר.

סקר של היומון "דיילי אקספרס" מורה על מירוץ צמוד הרבה פחות. לפי הסקר זוכה מפלגתו של בלייר לתמיכה של 51 אחוזים, בעוד מפלגתו של הייג מסתפקת ב-31 בלבד. 13 אחוזים מהנשאלים בסקר העניקו את תמיכתם למפלגה הליברלית-דמוקרטית. בשני הסקרים זכו מפלגות הבדלנים – "המפלגה הסקוטית הלאומית" ו"פלייד סימרו" הוולשית בתמיכה של אחוזים בודדים.

"הצילו את הפאונד"

השמרנים האשימו אתמול את ראש הממשלה, על כך שבחר להודיע על פיזור הפרלמנט ועריכת הבחירות בסיור בבית ספר לבנות בלונדון, תחת להכריז על כך, כנהוג, במעון ראש הממשלה שברחוב דאונינג 10 בלונדון. יו"ר סיעת השמרנים, מייקל אנקרם, אמר: "תמיד חשבתי שיש מין מוסכמה מובנת שלא משתמשים בתלמידי בית ספר או בבתי ספר למטרות פוליטיות, והייתי מופתע לראות שמפלגת הלייבור עשתה זאת היום".

שר המסחר הבריטי, סטפן ביירס, הדף את הביקורת. הוא אמר כי "הילדות ממש נהנו מהאירוע. הן צחקו, והתעניינו בשאלה מה יהיה". במקביל פתחו אנשי מפלגת השלטון במתפקת נגד. שר האוצר הבריטי, גורדון בראון, האשים הבוקר את השמרנים בתכנון קיצוצי מס "ללא הבחנה".

הלייבור תנסה להעמיד במרכז מערכת הבחירות את נושא האיחוד האירופי ושיתוף הפעולה עם המדינות השכנות. אתמול אמר ראש הממשלה הבריטי: "אנחנו מבקשים מנדט להפוך את בריטניה לחזקה יותר. היא חזקה כיוון שאנחנו מחוברים לאירופה ולעולם הגדול".

האג'נדה השמרנית היא בדלנית בעיקרה. המפלגה יוצאת בקמפיין להצלת המטבע הלאומי, תחת הכותרת "הצילו את פאונד" (לירה שטרלינג), שעל עתידה מאיים מטבע האירו היבשתי. הייג אמר אתמול כי הבחירות הן "הזדמנות לומר שאנחנו רוצים להיות באירופה, אך לא להיות מובלים על ידי אירופה".

גם המפלגה הליברל-דמוקרטית, נצר למפלגת ה"וויגים" שהיתה בשלבים מסויימים במאה ה-19 יריבתה העיקרית של המפלגה השמרנית, לא מתכוונת לוותר ללא מאבק. מנהיג המפלגה, צ'רלס קנדי, עתיד לצאת לסיור ב-11 ערים מרכזיות בממלכה המאוחדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully