וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: תוכנית השלבים של מיטשל - בסיס לחידוש המו"מ

8.5.2001 / 14:28

אמר בברלין כי ישראל תנסה ליישם את מסקנות הדו"ח; "איננו משלמים מחיר כדי שלא יהרגו אותנו"; מובארק: אם שרון ימשיך בדרכו - כל מה שקשור לישראל יהווה מטרה"

שר החוץ שמעון פרס אמר היום כי תוכנית בת ארבעה שלבים לחזרה למו"מ המדיני בין ישראל לפלסטינים, שהועלתה בדו"ח שהגישה ועדת מיטשל, עשויה להיות בסיס לסיום האלימות באזור. במסיבת עיתונאים שנערכה בברלין, אמר פרס כי ישראל תנסה ליישם את ההצעות שהגישה הוועדה, בראשות הסנטור האמריקאי ג'ורג' מיטשל, שמונתה לבדוק את הנסיבות לפרוץ אינתיפאדת אל אקצה.

לדברי פרס, השלבים שתוארו בהצעת ועדת מיטשל הם: סיום האלימות, נקיטת צעדים בוני אמון, תקופת צינון ולבסוף חזרה לשולחן הדיונים. "אנחנו מקבלים את זה, אנחנו מנסים לסיים את האש, מכיוון תחת ירי קשה לקיים מו"מ. אולי אנחנו יכולים להגיע להבנה המבוססת על הדו"ח. ואפילו על מרבית סעיפי ההצעה המצרית-ירדנית. זה מאוד מסובך, חוסר האמון הפסיכולוגי הוא עמוק ומתגבר, אבל למרות זאת לא איבדנו תקווה, ונמשיך לפעול למען השלום", אמר שר החוץ, המשתתף בוועידת המפלגות הסוציאליסטיות האירופיות.

ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר היום אמר היום כי מבחינתה של ישראל הפסקה מוחלטת של האלימות היא עדיין תנאי הכרחי לחזרה למשא ומתן. "איננו משלמים מחיר כדי שלא יהרגו אותנו", אמר שרון. ראש הממשלה שב והביע צער על הרג התינוקת הפלסטינית אתמול בחאן יונס מאש צה"ל והאשים: "הפלסטינים ממקמים את המרגמות בכוונה ליד בתי ספר, ואז יורים משם ובורחים".

ראש הממשלה נשאל האם יכול יו"ר הרשות הפלסטינית להרגיש בטוח, או שמא עליו לדאוג מאפשרות של התנקשות ישראלית בחייו: "איננו נוקטים צעדים נגד מנהיגים פוליטיים. עראפת יכול להרגיש בטוח מהצד שלנו, אבל אני לא בטוח שאנחנו הסכנה היחידה הנשקפת לו".

אתמול אמר שרון כי הוא רואה בחיוב את מרבית ממצאי דו"ח מיטשל. שרון הוסיף כי יש לו מספר הסתייגויות מן המסקנות. לדבריו, הקריאה להפסיק את הבנייה בהתנחלויות אינה מקובלת. פרס אמר בברלין כי הממשלה מנסה למצוא פתרון לבעיית הגידול בהתנחלויות הקיימות, לאחר שהוחלט לעצור את הקמת ההתנחלויות החדשות.

עורכי הדו"ח הזהירו כי ללא שיבה למו"מ, האלימות עלולה להימשך שנים רבות. הדו"ח קרא להפסקה מיידית של האלימות, ולחידוש התיאום הביטחוני. הפלסטינים הודיעו כי הם מקבלים בחיוב את מסקנותיו.

ראש הממשלה שרון פנה היום ליו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, בבקשה לפעול ביתר שאת להפסקת האלימות. במסיבת עיתונאים בירושלים חזר שרון על העמדה, לפיה שיחות השלום יתחדשו רק אם תיפסק האלימות, והכחיש כי ישראל מתכננת לכבוש שטחים פלסטינים. בקריאה לערפאת לסיים את שפיכות הדמים, אמר שרון: "שמענו הרבה מילים, אבל מעשים, פעולות, לא ננקטו מעולם".

מובארק: אלימות היא השפה היחידה שמבין שרון

נשיא מצרים, חוסני מובארק, אמר היום האלימות והטרור בין הישראלים לערבים עלולים להסלים, אולם שלל את האפשרות כי תפרוץ מלחמה. בראיון לעיתון הכוויתי "אל-סייאש דיילי" שלל מובארק התפתחויות חיוביות בנושא השלום באזור, תחת הנהגתו של שרון, שלדברי הנשיא המצרי, יביא את האזור ל"קטסטרופה".

"המצב מסוכן, והאזור עלול להתפוצץ, אך לא במלחמה. יש הסכם שלום בינינו", אמר מובארק. "מה שקיים עכשיו זה אלימות וטרור. אלימות היא השפה היחידה (ששרון) מבין. הוא חסר את החזון הדרוש למו"מ. הראשונים לחוות את הקטסטרופה יהיו העם הישראלי, אם הוא ימשיך במדיניות הנוכחית שלו. הטרור יהפוך את הכול. אף אחד לא נמלט ממנו. כל מה ישראלי, או קשור לישראל יהווה מטרה", אמר מובארק, והדגיש כי השלום הוא הדרך היחידה עבור האזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully