וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבוע בקמפיין: חברים עוזרים לקרי

רחביה ברמן

10.8.2004 / 3:37

קרי מוגבל בהוצאת כספים מאז תום הוועידה, אבל עמותות עצמאיות דואגות לקנות זמן אוויר נגד בוש. בסקרים נשמר יתרונו הקטן

השבוע בקמפיין המשיכה הוועידה הדמוקרטית להיעלם במראה האחורית, והוועידה של הרפובליקנים גדלה והולכת באופק. בניו יורק נמשכים המאבקים המשפטיים: ארגונים שונים נאבקים נגד איסורים על הפגנות באתרים שונים בעיר, העיר נאבקת נגד צו שופט המגביל חיפושים משטרתיים, אבל הסיפור המעניין הוא הפוסטרים.

מסתבר שבתגובה לפוסטרים מטעם מארגני הוועידה הרפובליקנית, שקראו לתושבי העיר להתנדב להפקת האירוע, קמה קבוצה שהפיקה פוסטרים המגנים את הרפובליקנים ואת ממשל בוש, וקוראים לתושבים להביע את מחאתם נגד פעולותיה. מדובר בקבוצה פרטית ועצמאית, לא עתירת תקציב, שהצליחה לגייס די כסף להדפיס 38 אלף פוסטרים (19 פוסטרים שונים ב-2,000 עותקים כ"א). העיר, אחת הדמוקרטיות בארה"ב, צפויה להיות סוערת מאד במהלך ארבעת ימי הוועידה.

עוד אחד מהסיפורים החמים של השבוע הוא שלעין הבלתי מאומנת, נדמה שקמפיין קרי המשיך במסע הפרסום המסיבי שלו כאילו כלום, בעוד שלמעשה הפסיק הקמפיין הדמוקרטי לפרסם לאחר הוועידה. הסיבה לכך היא אחד מחוקי מימון הבחירות, הקובע שמרגע שאדם הוכתר רשמית למועמד מפלגתו, מותר לו להוציא רק את 75 מיליון הדולרים שהוא מקבל מהממשלה עד יום הבחירות (אחרת יפסיד את המימון הציבורי). מכיוון שישנו חודש בין הוועידה הדמוקרטית לזו הרפובליקנית, חששו במחנה הדמוקרטי שקמפיין בוש יוכל להציף את גלי האתר בתשדירים ללא הגבלה, בעוד שקמפיין קרי ייאלץ לחסוך.

אבל לעזרתו של קרי באו תומכים שונים. חור בחוקי מימון הבחירות מתירים לארגונים, שאינם מתואמים בשום צורה עם הקמפיין של המועמד, להוציא כספים כאוות נפשם כל עוד אינם מזכירים אף מועמד בשמו אלא רק עוסקים בנושאים. שלושה גופים כאלה שפכו סכום נכבד ביותר של 9.5 מיליון דולר החודש על תשדירים במדינות המפתח. המפלגה הדמוקרטית הובילה עם 6.5, קרן המדיה של אילי ההון וורן באפט וג'ורג' סורוס שמו 2.5, וגוף חדש בשם "הברית הדמוקרטית החדשה" שמה חצי מיליון. אז למרות שקרי לא הוציא סנט שחוק, התעמולה שלו ממשיכה להדהד.

משמיציו של קרי מתפדחים

עוד סיפור שבהתחלה נראה חם והתגלה מהר מאד כברווז הוא הספר החדש, שמתיימר "לגלות את האמת" על שירותו הצבאי של ג'ון קרי. תומכי בוש נלהבים אמנם הקפיצו את הספר לראש רשימת רבי המכר של אמאזון.קום, אבל עוד לפני הגעתו לחנויות (ב-15 בחודש) החלו טענות המחברים להתפורר. בהתחלה התברר שאף אחד מהם כמעט לא שירת למעשה יחד עם ג'ון קרי, כך שכל טענותיהם היו מבוססות על כלי שני ושלישי.

אבל מה שבאמת סתם את הגולל על הפרשה היה הבעת חרטה חד משמעית של סא"ל ג'ורג' אליוט על כך שנתן את שמו למסע ההכפשה. "זו היתה טעות נוראית מצדי לחתום על התצהיר (שהעניק למחברי הספר). אני זה שבצרות כאן". אליוט טען שהרגיש "לחץ של זמן" מצד מחברי הספר, אולם הוסיף שהוא יודע שזה לא תירוץ.

עוד מסתבר שכבר ב-1996 הגיע אליוט כדי להגן על קרי מפני טענות דומות במהלך מסע בחירות של קרי לקמפיין. מי שעוד הביעו דעה שלילית על ההשמצות נגד קרי הם הסנאטור הרפובליקני ג'ון מק'קיין והגנרל טומי פראנקס, עד לאחרונה המפקד העליון של כוחות ארה"ב במפרץ הפרסי, שאמר "קרי מתאים בהחלט להיות מפקד עליון".

קרי נכנס בסעודים. היועצים לא לגמרי מתלהבים

עוד התפתחות השבוע היא התפקיד הגדל של וועדת החקירה לאירועי ה-11/9 בפוליטיקה. חברי הוועדה, שעל פי השמועות בוושינגטון מנסים למצב את עצמם לתפקיד "צאר המודיעין" הכלול בהמלצותיהם, חורשים את אמריקה וקוראים לפוליטיקאים ליישם את מסקנותיהם – ובמקביל קוראים למצביעים לשפוט את המועמדים בהתאם למחוייבותם לכך.

הנשיא בוש הופיע השבוע באוהיו, מדינת מפתח מכרעת, וטען שהכלכלה משתקמת. הנשיא הכיר בכך שהשיפור אינו ניכר במיוחד אוהיו מוכת האבטלה (במיוחד לאור נתוני התעסוקה העגומים של חודש יולי, ראו בקישור המצורף), אך טען שהפתרון לכך הוא להגביל תביעות משפטיות נגד חברות, ולהשקיע בכריית פחם – נושא שהדמוקרטים, הרגישים יותר לאיכות הסביבה, לא מתלהבים ממנו.

קרי חרש את המערב התיכון והדרום-מערב, ודיבר גם הוא על הכלכלה ועל ביטוח רפואי. קרי מיקד את מאמציו במיעוטים, כגון היספאנים ואינדיאנים. קרי גם חשף את תוכנית האנרגיה שלו, הקוראת לתמריצים לצרכנים שירכשו מכוניות המשתמשות באנרגיה חלופית ותמריצים למפעלים שישדרגו לאנרגיה נקייה. קרי מרבה לאחרונה לתקוף את הסעודים בהקשר זה, ומשתמש במשפט "ביטחונה של אמריקה צריך להיות תלוי בכושר ההמצאה האמריקאי, לא בבית המלוכה הסעודי". עם זאת, חלק מיועציו בנושא האנרגיה אינם מרוצים מהבטחותיו הנחרצות לשחרר את ארה"ב מתלות בנפט מזרח תיכוני, וטוענים שזו אמנם שאיפה חיובית, אבל לא לגמרי ריאלית.

לסיום, כפי שכבר דווח, שורה מרשימה למדי של כוכבי מוזיקה התאחדו לצורך סיבוב הופעות המוקדש להבסתו של ג'ורג' בוש בבחירות. בין השמות החמים: פרל ג'אם, אר.אי.אם, וכמובן ברוס ספרינגסטין, שמאמר פרי עטו המסביר את עצדו פורסם גם כאן בוואלה!

סקרים

בסקרים, קרי שומר על יתרון בגבול טווח הטעות הסטטיסטית. בקרב משולש מוביל הסנאטור ממסצ'וסטס ב-3.5% - 47.5%-44%, כשראלף ניידר לוקח 3.1%. בקרב ראש בראש עולה יתרונו של קרי באחוז: 49%-44.4%. בסקר שביעות הרצון מתפקודו של הנשיא ממשיך הנשיא לדשדש, אם כי הוא סוגר מעט את הפער מהשבוע שעבר: 48.3% שוללים את תפקודו של בוש, ואילו 47.9% מרוצים ממנו.

במדינות המפתח, החדשות בעיקר נוטות לצד קרי: בארקנסו נרשם שוויון. באריזונה מחזיר בוש את היתרון לעצמו, אבל בפלורידה נרשם יתרון של 7% לקרי. במישיגן עולה יתרונו של קרי ל-11%. במיזורי מחזיר בוש את היתרון לעצמו בשיעור 4%. באורגון מוביל קרי ב-65, בפנסילבניה ב-5%, ובמערב וירג'יניה ב-3.4%.

אגב סקרים, בניו יורק טיימס התפרסם מאמר מעניין על שתי בורסות של הימורים, פוליטיים ואחרים, שהרקורד שלהן בחיזוי תוצאות של בחירות נשיאותיות מעט טוב יותר מזה של הסקרים המובילים בעשור האחרון. על פי הבורסות הללו, בוש יכול להתעודד – הוא מוביל שם 52%-48%. אנחנו נשתדל לעקוב גם אחרי הבורסות הללו בשבועות הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully