וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דחיפה זניחה לקרי אחרי הוועידה

רחביה ברמן

2.8.2004 / 14:29

גם לאחר החשיפה הגדולה שלו נתון המועמד הדמוקרטי בשוויון סטטיסטי עם הנשיא המכהן. השאלה היא מה יקרה אחרי הוועידה הרפובליקנית

כשבועיים לפני הוועידה הדמוקרטית אמר אחד מראשי הקמפיין של הנשיא בוש שהוא חוזה לקרי "קפיצה" של כ-12%-15% לאחר הוועידה. מיד נשמעו הערכות שאותו בכיר לא באמת מצפה לכך, אלא מנסה ליצור לקרי רף לא מציאותי, שבהשוואה אליו כל דבר יהיה כישלון.

נכון להיום מסתבר שהוא לא היה צריך להתאמץ כל-כך. גם אילו היה הרף נקבע על 7%-10% לא היה קרי עומד בו. באופן מסורתי, מועמד המתמודד נגד נשיא מכהן זוכה לקפיצה בסקרים לאחר הכתרתו בוועידת מפלגתו. אולם בהשוואה לסקרים מלפני הקמפיין זוכה קרי לדחיפה מזערית בלבד.

מדובר בדחיפה הקטנה ביותר לה זוכה מועמד המתמודד מול נשיא מכהן לאחר ועידת מפלגתו מאז 1972, אולם רוב הפרשנים סבורים שהדבר נובע מכך שהמירוץ צמוד מאד בלאו הכי, וכי רוב המצביעים כבר החליטו. כמו כן, קרי כבר סגר את המועמדות הרבה לפני הוועידה, וגם מינה לו סגן לפני כן. בקמפיין קרי טוענים גם שלרוב, מתמודד אופוזיציונר מגיע לוועידת מפלגתו בפיגור 15% בסקרים, כך שאת "הקפיצה" ביצע המועמד שלהם בשבועות שלפני הוועידה.

בשקלול הסקרים המובילים שנערכו עם סיום הוועידה ואחריה, מוביל קרי בקרב משולש ב-2.5% - 47.5%-45% - בעוד ראלף ניידר לוקח 3%. בקרב ראש בראש גדל יתרונו של קרי ל-3.5% - 49%-45.5%. מדובר בעלייה של 1.5% לעומת המצב ערב פתיחת הוועידה.

מהפך במערב וירג'יניה

את הנחמה שלהם יכולים הדמוקרטים לשאוב מכך שמעמדו של קרי השתפר בשורה של שאלות מפתח. שיעור הרואים בקרי דמות חיובית עלה ל-58%, לעומת 52% החשים כך כלפי הנשיא. 48% רואים בקרי אדם ישר, לעומת 42% החושבים כך לגבי הנשיא. לפני שבועיים היו השניים בשוויון 42% בנקודה זו. 52% מן הנשאלים סבורים שקרי ייטיב לאחד את האומה, לעומת 39% הסבורים שבוש יעשה זאת. גם באופטימיות (51%-40%), בעמדות כלכליות (54%-43%) וב"אכפת לו מאנשים כמוני" (53%-38%) מוביל המועמד הדמוקרטי, שלראשונה רושם יתרון (49%-47%) בשאלה "מי יטפל טוב יותר במצב בעיראק".

עם זאת, בוש עדיין מוביל ביתרון ניכר בשאלות "אינו הפכפך בעמדותיו" (55%-33%) ו"מנהיג חזק והחלטי" (51%-42%). גם בתחום המלחמה בטרור ממשיך בוש להוביל, אם כי בעקבות הוועידה הדמוקרטית קוצץ יתרונו מ-18% ל-12% בסוגיה זו.

בתחום שביעות הרצון מתפקודו של הנשיא חלה נסיגה במצבו של בוש. לאחר שבועיים במהלכם היה במאזן חיובי, שוב גולש בוש למינוס, ובשקלול הסקרים שלאחר הוועידה עומד המצב על 47.3% המרוצים מתפקודו, ו-49.3% שלא.

מדינת המפתח היחידה שבה יש סקר שנערך אחרי תחילת הוועידה הדמוקרטית היא מערב וירג'יניה, ושם יש מהפך. קרי מוביל כעת ב-3% (47%-44%). במהלך השבוע הקרוב יתפרסמו סקרים חדשים, גם ברמה הארצית ובמיוחד במדינות המפתח, יתברר בדיוק מה מצבו של קרי אחרי החשיפה התקשורתית הגדולה שלו. כעת נותר לראות מה תהיה התגובה הציבורית לאחר הוועידה הרפובליקנית, שתיערך בין ה-30 באוגוסט ל-2 בספטמבר. לאחר מכן יישארו רק העימותים, כהזדמנות יזומה לשינוי מהותי בעמדות המצביעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully