וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן לאדן לא קיים, אבל בוש יתפוס אותו

גדי להב, ברצלונה

29.7.2004 / 12:14

ולפיגוע בתאומים אחראי בכלל שרון. גדי להב מנסה לרדת לשורשי התשוקה האירופאית לקונספירציות. רחוב אירופאי, מדור שבועי

רצה הגורל ואת הידיעה על תפיסתו של סדאם חוסיין קיבלתי באס.אם.אס (כמה אופייני לתקופתנו. לא אתפלא אם ג'ורג' בוש בעצמו שמע על כך לראשונה דרך הנוקיה שלו) יחד עם עוד שני אירופאים ואמריקאי. מייד פתחנו טלוויזיה. אחרי 10 דקות של הקשבה ללא מילה, מלווה בחיוך מאוזן לאוזן של האמריקאי, אמר אחד האירופאים: "זה לא הוא". למה אתה חושב ככה, שאלתי. "למה אתה חושב שכן?", הוא שאל. אמרו שעשו בדיקת די.אן.איי, השבתי. "אז אמרו. ראית?". תשמע, אמרתי, הסיכון שכרוך בשקר הזה גדול מהרווח שמגולם בו. אחרי כמה דקות אמר לי אירופאי ב': "אתה עיתונאי. תגיד לי, יכול להיות שהם תפסו אותו כבר לפני כמה חודשים ורק עכשיו מפרסמים את זה?". יכול להיות, אמרתי, הכל יכול להיות. "אז תפסו אותו מזמן", הוא אמר. אבל למה? שאלתי, למה שיחכו אם תפסו אותו מזמן? "זה תעלול בחירות", הוא השיב. העובדה שהבחירות בארה"ב מתקיימות כמעט שנה לאחר מכן לא ממש הפריעה לו לתאוריה. כמו שאומרים – אל תבלבלו אותו עם עובדות.

הלך הרוח הקונספירטיבי הזה מאפיין לא מעט מתושבי היבשת הישנה. ניתן לומר שאירופה, בהכללה גסה, אוהבת קונספירציות. כמובן, לא כל אירופאי ואירופאי, אבל באופן כללי, הסבר לכל אירוע, על פיו המידע עוות/שונה/תומרן בידי הממשל - יאומץ על ידי האירופאי הממוצע הרבה יותר בקלות מאשר על ידי הישראלי הממוצע. יש לכך קווי אנלוגיה לא מעטים לתאוריות ניאו-מרקסיסטיות (ולכן הדבר מקובל יותר בחוגי השמאל אבל בפירוש לא רק בהם): מהמצב הנתון בעולם יש מי שמרוויח ויש מי שמפסיד. לכן, מי שמרוויח יעשה הכל כדי שהמצב יישמר, או ישתנה לטובתו. לכן, כל דבר שקורה בעולם, אינו קורה סתם או כתוצאה בלתי ניתנת לחיזוי של אינספור כוחות הפועלים זה מול זה - בניגוד ליד הנעלמה של אדם סמית', האב הרוחני של הקפיטליזם, אצל האירופאים לכל דבר יש יד מכוונת. כמובן, יש שמץ של אמת בהנחה הזו. הבעיה היא, שבתפיסה הקונספירטיבית, זו האמת ואין בלתה. עד כדי כך שההסבר הפשוט, כמו במקרה של תפיסת סדאם חוסיין, הופך לבלתי מתקבל על הדעת. הצבעה על האינטרס הקיים היא תנאי מספיק להוכחת התאוריה. אם יש אינטרס – יש קונספירציה.

הסיפור החם ביותר בספרד כרגע הוא ועדת החקירה לפיגוע שאירע במרץ במדריד, ושמייד אחריו ניסה הממשל הקודם (שתמך במדיניות ארה"ב באופן בלתי מסוייג) להדביק את האשמה לאט"א, ארגון הטרור הבסקי. אפשר בהחלט לומר שמפלגתו של ראש הממשלה היוצא, חוזה מריה אזנאר, הפסידה בבחירות קצת בגלל הטרור והרבה בגלל הסתרת המידע. ועדת החקירה, באופן תמוה בעיניים ישראליות, לא מתמקדת בכשל המודיעיני, אלא בהתחקות אחר שלביה של הסתרת המידע ומי היה מעורב בה. תמוה בעיניים ישראליות, אבל לא בעיניים ספרדיות. שהרי זו הוכחה חיה וברורה לקיומה של קונספירציה. ומה שעובד ברמת השלטון – סימן שעובד בכל רמה אחרת.

בברצלונה, עיר חובבת קונספירציות באופן מיוחד, מתקיים עתה אירוע התרבות "פורום 2004", המיזם הגדול בעיר מאז האולימפיאדה. "עזוב אותך", אמר לי חבר מקומי. "זה לא תרבות. זו עסקת נדל"ן ענקית". אבל, אמרתי, הרי זה מעודד תיירות, נותן היצע של אינספור אירועים מעניינים ומפתח את האזור הכי מוזנח בעיר. כולם מרוויחים מזה. "לא", הוא השיב. "מישהו עושה כסף על הגב שלנו". הוא שאמרנו – יש אינטרס, יש קונספירציה.

הלך הרוח הזה רווח בלא מעט תחומים, אבל כמובן שהוא עושה את הקופה המרכזית בפוליטיקה הבינלאומית. התאוריה המדהימה והמרתקת ביותר שנתקלתי בה הגיעה דווקא מחבר קרוב, פורטוגזי משכיל ואינטליגנטי: "אל קאעדה לא קיים", הוא אמר לי, חבוש במשקפי שמש מטריקסיים, "זו המצאה של הסי.איי.איי". למה להם, שאלתי. "מאוד פשוט", הוא הצביע על האינטרס ובעיני רוחו דימיין את האיש המעשן מתיקים באפילה – "כדי לשלוט בעולם. תגיד לי אתה: מי אלה אל קאעדה? איפה הם יושבים? אתה יכול להגדיר לי אותם? לא נראה לך שהכל המצאה?". בפרס התאוריה המגוחכת ביותר ששמעתי, זוכה זו הטוענת שמי שאחראי לפיגוע בתאומים הוא לא אחר מאריאל שרון. ושוב, נוסחת הקסם: "תחשוב מי הרוויח הכי הרבה מכל הסיפור", אמר לי בעל התאוריה, שאין לחשוד בו ולו בשמץ של אנטישמיות. "עכשיו הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה בשטחים".

לחיבה הזו למזימות יכולות להיות אינספור סיבות. ההנחה שלי, ומדובר בניחוש בלבד, היא שזהו שילוב של שני גורמים: ראשית, אירופה היא היבשת העשירה ביותר, שמציעה בממוצע לתושביה איכות חיים מצויינת. שנית, כוח ההשפעה הפוליטי שלה קטן משמעותית ביחס לכוחה הכלכלי. ואם מה שקורה בזירה הבינלאומית רחוק מהשפעתך ונוגע לך רק בצורה עקיפה ומטושטשת, הכל רק נראה בטלוויזיה ונקרא בעיתונים. ממש כמו סיפור מרוחק או סרט. ואם מדובר בסיפור או סרט, למה לא לעשות אותו יותר מעניין ומתוחכם בעיני רוחך? לפני כמה שבועות נקלעתי לשיחה על הבחירות בארה"ב. "בוש מפגר בסקרים עכשיו, אבל אתה תראה", אמר לי מישהו, "חודש לפני הבחירות 'לגמרי במקרה' הם יתפסו את בן לאדן". בן לאדן? שאלתי, הוא לא המצאה של הסי.איי.איי?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully