וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון לפרס: ההתנחלויות אינן נושא לדיון

1.5.2001 / 7:15

ראש הממשלה חישק את שר החוץ לפני יציאתו למסע המדיני; עוד הוחלט: המו"מ לא יחודש על פי הסכמות טאבה וקמפ דיוויד; נביל שעת: לפרס אין שום משקל בממשלה הישראלית

שר החוץ שמעון פרס ממשיך במסעו המדיני והלילה הוא נפגש עם מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן. היום יגיע פרס לוושינגטון לפגישות עם ראשי הממשל האמריקאי. ידיעות אחרונות מפרסם הבוקר כי ראש הממשלה חישק את פרס טרם יציאתו, והורה לו שלא לדון בנושא ההתנחלויות אלא להתמקד רק בדרכים להפסקת הטרור.

שלשום בלילה, לפני צאתו של פרס למסע הדילוגים שלו, קיים שרון התייעצות עם פרס ועם שר הביטחון, בנימין בן אליעזר. מסיכום הדיון עולה כי שרון שולל למעשה את ההבנות החשאיות שהשיג פרס בדיונים עם שניים מראשי ההנהגה הפלסטינית, אבו מאזן ואבו עלא. הבנות אלה הוצגו על ידי פרס בפגישתו עם נשיא מצרים, חוסני מובארק, והן שגרמו לו לצאת בהכרזה הנמהרת על הפסקת אש בין ישראל לבין הפלסטינים.

אלו סעיפי המסמך "המחשק" שהוכן לקראת יציאת פרס לארה"ב:
- לא יהיה מו"מ מדיני כל עוד לא יופסק הטרור.
- פסק זמן לבחינת המצב בשטח, כדי לוודא שהפלסטינים מבצעים את ההסכמים על הפסקת האלימות.
- לוחות הזמנים המוצעים ביוזמה הירדנית-מצרית, לפיהם ייחתם הסכם הקבע בתוך שנה מחידוש המו"מ, אינם מקובלים על ישראל. החתימה על הסכם הקבע תתבצע רק לאחר ביצוע מלא של כל ההסכמים וההסדרים הקודמים.
- ישראל מחוייבת רק הסכמים שנחתמו ואושרו על ידי הכנסת. בסעיף זה דוחה ישראל דחייה מוחלטת של הסכמי טאבה וקמפ דיוויד שהושגו ערב הבחירות.
- בשלב זה של ההידברות אין לדון בסוגיית ההתנחלויות.
- ישראל תפעל להקלה על חיי הפלסטינים, ללא קשר לטרור ולא כקלף מיקוח.

מובארק: הישראלים רימו אותי בנוגע להפסקת האש

כתבנו שי שריג מוסיף:

שר התכנון הפלסטיני, נביל שעת', תוקף הבוקר את תפקידו ותפקודו של שר החוץ, שמעון פרס, בתהליך המדיני בערוץ הפלסטיני. בראיון לעיתון "א-שרק אלאווסט" אומר שעת כי פרס אינו נהנה מסמכויות כלשהן המאפשרות לו לקבל החלטות מכריעות, ולכן "אין לצפות לשום תוצאה מנוכחותו בתוך הממשלה". הוא מוסיף כי "לפרס אין משקל בתוך ממשלת ישראל". שעת' התייחס לבלבול שנוצר במהלך ביקור השר פרס בקהיר ובעמאן בכל הנוגע ל"הסכמה ישראלית פלסטינית להפסקת אש" ואמר כי "יוזמות פרס מעוותת את תמונת המצב יותר מאשר מבהירות אותה".

שעת' אמר לאחר פגישה עם שר החוץ הצרפתי, הובר וודרין, כי צרפת תומכת ביוזמה המצרית-ירדנית
להפסקת האלימות בשטחים וחידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים. שעת' קורא לצרפת ולאירופה לנקוט עמדה נחרצת יותר לנוכח מדיניות ישראל נגד העם הפלסטיני ואף למנוע ייצוא סחורות ישראליות, שמקורן בהתנחלויות, לשוק האירופי.

השר הפלסטיני הדגיש את הצורך הפלסטיני המיידי בסיוע כלכלי ובהגנה בינלאומית מפני ישראל. הוא הבהיר כי הדרישות הישראליות מקשות על ההנהגה הפלסטינית לשכנע את העם הפלסטיני לשים קץ לאינתיפאדה לפני שישראל תתחייב להפסיק את בניית ההתנחלויות, ביטול הסגר, גיבוש פתרון קבע והשגת שלום.

הנשיא מובארק האשים אתמול את ישראל כי רימתה אותו, כדי שייצא בהצהרה על הפסקת האש, שלשום. מובארק רמז כי פרס ואנשיו מיהרו לעזוב את קהיר לאחר הפגישה איתו. "כנראה הם פחדו שמישהו ישאל אותם על ההסכם, אז הם ביטלו את מסיבת העיתונאים", אמר מובארק, למרות שבסיום הפגישה כן התקיימה מסיבת עיתונאים.

בתגובה אמר פרס כי אי ההבנה בינו לבין מובארק נובעת מטעות בתרגום. לדבריו הוא מסר למובארק על הבנה עקרונית בין ישראל לבין הפלסטינים, אבל טרם הושגה על כך הסכמה.

נתניהו: לכבוש את שטחי איי מהם מתבצע ירי

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, סבור כי על ישראל לכבוש מחדש את שכונת אבו סנינה שבחברון. במכתב שכתב לאחד ממתנחלי חברון, כתב נתניהו כי ישראל צריכה לכבוש את כל שטחי איי מהם יורים על מתנחלים. נתניהו טוען שהפלסטינים היו מודעים לעמדתו, וזו לטענתו הסיבה שבזמן כהונתו, עד לפני כשנתיים, לא היה ירי פלסטיני על ישובים ושכונות יהודיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully