וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרדכי לא הולך לכלא

ורד כהן-ברזילי ותמר נהרי

30.4.2001 / 15:05

18 חודשי מאסר על תנאי נגזרו על השר לשעבר, יצחק מרדכי, בשל ביצוע מעשים מגונים; השופטים: בעבירות יש קלון; השופטת שבהרכב סברה כי יש להטיל עליו מאסר; תגובות מעורבות על העונש

שופטי בית משפט השלום בירושלים גזרו היום 18 חודשי מאסר על תנאי על השר לשעבר, יצחק מרדכי, בגין ביצוע מעשים מגונים בשתי נשים. השופטים קבעו כי בעבירות שביצע מרדכי יש קלון.

גזר הדין ניתן ברוב של שני השופטים, יעקב צבן ורפי כרמל, לעומת התנגדות של השופטת בהרכב, רבקה פרידמן-פלדמן, שטענה כי יש להטיל על מרדכי עונש מאסר בפועל. השופטת כתבה כי "מחד, עומד לפנינו נאשם שניתן לומר כי חייו נהרסו, הקריירה שלו, שמילאה את כל חייו, התרסקה, הפרסום החריג שניתן לפרשה גרם לו נזק בלתי הפיך ולמעשה חייו לעולם לא יחזרו לקדמותם. נאשם זה אינו זקוק עוד לענישה כגורם מרתיע. מנגד עומד נאשם שנשא בתפקידים ציבוריים בכירים ביותר". לכן, כותבת השופטת, "מבחינה זו, ישנה חשיבות רבה למסר שיצא בגזר דין זה, הן לגבי התנהגות ראוייה של חיילים בכלל ומפקדים כלפי הכפופים והכפופות להם, הן לגבי התנהגות ראויה של אנשי ציבור והן בכלל, מסר לגבי התייחסות ראוייה לרצונם ולגופם של איש ואישה. לפיכך הייתי גוזרת על הנאשם מאסר בפועל, ולא בעבודות שירות, למשך ארבעה חודשים, ומאסר על תנאי למשך 12 חודשים".

"מדובר באיש ציבור וכשמדובר ביצחק מרדכי המשימה קשה פי שבעים ושבעה, שכן מדובר באיש ציבר מהמעלה הראשונה, שעבר עבירות מין שחברתו סולדת מהן ושיש בהן קלון", אמרו השופטים. "המעשים מצדיקים עונש מאסר בפועל. מדובר במעשים נלוזים שראויים לענישה משמעותית ובמקרה של איש ציבור הם ראויים אפילו להיות עונש הרתעה".

השופטים ציינו בגזר הדין כי מתלוננת א' הביעה מחילה כלפי מרדכי ואף הזילה דמעה בעדותה כשסיפרה כי לא היה אלים כלפיה. לדברי השופטים, גם לנושא האלימות וגם לחלוף הזמן יש משקל מכריע להחלטתם. לסיכום, קבעו השופטים, כי למרות חומרת המעשים יש להתחשב בעברו הצבאי המפואר של מרדכי ולא להטיל עליו עונש מאסר.

בצאתו מבית המשפט אמר מרדכי: "אני בטוח בחפותי ואערער על כל פסק דין שיהיה עד שאצא זכאי. אני חוזר ואומר מה שאמרתי פעמים רבות: 'אני חף מפשע'".

פרקליטו, יאיר גולן, אמר כי "גזר הדין משקף את הממצאים והעובדות שנקבעו בהכרעת הדין". בנוגע לעניין הקלון הוא אמר כי "אין הכרזה משפטית שמדובר בקלון. השופטים ציינו את זה במובן המהותי והפורמלי, אך לא הצהירו על כך". לגבי המשך הדרך של מרשו אמר גולן כי "מטבע הדברים לא קל, אך הוא ימשיך להילחם על חפותו".

"בגזר דינו של מרדכי יש היבט שערורייתי"

ח"כ יעל דיין, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, אומרת בתגובה לגזר הדין שהוטל היום על השר לשעבר, יצחק מרדכי, כי הוא "הופך עבירה חמורה מכל בחינה לסתמית, ושולח מסר מסוכן גם לנשים שאנחנו מצפים מהן להתלונן וגם לגברים שאנחנו מצפים שהעונש ירתיע אותם. אין כאן לא גורם של הרתעה ולא של ענישה. מרדכי מוצג כקורבן במקום קורבנותיו.

"אני רואה כאן היבט שערורייתי שאני מקווה שיתוקן בערכאות ערעור. מי שצריך לערער זו המדינה - על קלות העונש. ההיבט החמור כאן הוא לא סיפור המאסר על תנאי, אלא עניין הקלון שצריך היה להיאמר בבהירות מוחלטת".

השרה לשעבר, שולמית אלוני, אומרת כי אי הבהירות סביב הקלון שהטיל או לא הטיל בית המשפט על יצחק מרדכי מהווה בעייה. "בחברה מודרנית מטרת העונש היא להגן על החברה ולהרתיע עבריינים פוטנציאלים. במקרה הזה העונש שניתן משיג את מטרתו אך ורק אם יוטל על מרדכי קלון. ללא הדגשה ברורה של עבירה שיש עימה קלון - כאילו לא נעשה דבר. 18 חודשים על תנאי בלא קביעה מפורשת קלון אינם משיגים את מטרת העונש ואין בהם משום הרתעה".

אלוני הוסיפה כי לדעתה אין צורך להטיל עונש מאסר על מרדכי. "אני חושבת שהאיש איננו מסוכן עוד לציבור בנושא של הטרדה מינית, ולכן אין צורך לגונן מפניו ולהכניסו אל בין הסורגים".

חברת הכנסת זהבה גלאון מסרה בתגובה כי "בית המשפט אמר את דברו". היא נימקה את אופן תגובתה בכך ש"אין זה מתפקידה הציבורי להגיב בנושא", ובכך שלתחושתה "סיימה את תפקידה בפרשה בכך שעודדה את המתלוננת הראשונה למסור תגובה רשמית".

באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית אמרו כי "הציפיה שלנו מבית המשפט היתה למסר חד משמעי שמוקיע את ניצול השררה לשם פגיעה מינית בנשים, מסר שלפיו הציפיה מאיש ציבור היא לאמות מידה מוסריות. גזרי דין כאלה מרתיעים נפגעות תקיפה מינית מלהתלונן במשטרה ומערערים את אמונן במערכת אכיפת החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully