וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מקיימת מו"מ חשאי עם הפלסטינים להשגת הפסקת אש

30.4.2001 / 7:20

פרס הבהיר כי אין הפסקת אש עם הפלסטינים, אך הודה שיש מגעים לכינון הסכם כזה; ישראל דורשת הפסקת האלימות למשך חודשיים לפני החזרה לשולחן המו"מ; פרס ייצא לוושינגטון

שר החוץ, שמעון פרס, אמר אמש כי נשיא מצרים, חוסני מובארק, טעה כשהכריז שסוכם על הפסקת אש למשך ארבעה שבועות בין ישראל לפלסטינים. לדברי שר החוץ, עדיין לא סוכם על הפסקת אש, אולם מתקיים מו"מ חשאי להשגת רגיעה. "מתחילות להסתמן הבנות בגישה היסודית שיש להפסיק את האש, ורק אחר כך לגשת למו"מ", אמר פרס.

בפגישותיו עם הנשיא מובארק והמלך עבדאללה אמר פרס כי ישראל דוחה את ההצעה המצרית-ירדנית להפסקת אש לארבעה שבועות ודורשת הפסקת האלימות למשך חודשיים לפני חידוש המו"מ המדיני. הפלסטינים לעומת זאת מתנגדים לשינוי ההצעה המצרית-ירדנית.

מובארק ועבדאללה מתחו אתמול באוזניו של פרס ביקורת קשה על מדיניות הבניה של ישראל בשטחים. מצרים וירדן צפויות לדון בשבוע הקרוב בהסתייגויות שהגישה ישראל ליוזמה המצרית-ירדנית, ובשבוע הבא יחליטו על המשך צעדיהן.

פרס העביר לשני המנהיגים איגרת מראש הממשלה, אריאל שרון, בה הוא מודיע על הקלות על האוכלוסיה הפלסטינית, ובהן הגדלת אישורי הכניסה לעבודה בישראל וצמצום הסגר על הערים.
פרס הוסיף כי ישראל תהיה מוכנה לקדם פרוייקטים כלכליים עם הפלסטינים, שביניהם קניית מים ממתקן התפלה פלסטיני וסלילת מסילת רכבת בין עזה לגדה. פרס אמר כי אם לא תושג הפסקת אש קיימת סכנה להידרדרות אזורית.

שרון אמר אתמול כי רק תקופת מבחן של הפסקת האלימות תקבע האם יתחדש המו"מ בין ישראל לבין הפלסטינים. שרון שוחח עם מלך ירדן, עבדאללה, ואמר לו כי ממשלת ישראל תנהל משא ומתן רק לאחר הפסקת האלימות ולא תקיים כל שיחות מדיניות תחת אש. "חייבת להיות הפסקה מוחלטת של הטרור על כל סוגיו", הבהיר ראש הממשלה.

לדברי שרון, לא נעשה צעד רציני של הרשות הפלסטינית להורדת רמת האלימות והוא רואה ביו"ר הרשות, יאסר ערפאת, את האחראי לסיכול מעשי הטרור. ראש הממשלה הדגיש כי מחוייבותו הראשונה היא לאזרחי ישראל, וכי אם לא תפעל הרשות להרגעת הרוחות תיאלץ ישראל לעשות כן, אולם תוך כוונה שלא להסלים את המצב. השיחה בין שרון לעבדאללה התקיימה זמן קצר לאחר פגישתו של פרס עם מובארק בקהיר. אחר הצהריים נועד פרס עם המלך בעמאן ודן עמו באפשרויות לחידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים. פרס עידכן אמש את שרון בתוצאות הפגישות.

ברגותי: נמשיך במאבק כל עוד יש כיבוש

מפקד הפת"ח בגדה, מרוואן ברגותי, אמר כי ישראל היא זו שצריכה להפסיק את האש. ברגותי הוסיף כי הפלסטינים ימשיכו באינתיפאדה כל עוד יימשך הכיבוש וההתנחלויות. סוכנות הידיעות הצרפתית מדווחת, כי הפלסטינים הקימו מנגנון פיקוח על הפסקת האש. לדברי ההודעה הקימו ראשי הביטחון הפלסטיני מנגנון שיפקח על יישום הפסקת האש ועל הפסקת ירי המרגמות.

נקודות המחלוקת העיקריות שקיימות בין ישראל לפלסטינים הן הדרישה הערבית להפסקת הבניה בהתנחלויות וכן קביעת לוח זמנים להשגת הסכם קבע. בישראל מתנגדים בכל תוקף לחדש את השיחות על בסיס ההסכמות שהושגו בקמפ דיוויד ובטאבה בזמן ממשלת ברק.

הפלסטינים מתנגדים לכל שינוי ישראלי ביוזמה המצרית-ירדנית, ולכן בשלב זה תדון ישראל רק עם ראשי המדינות שהציעו את היוזמה. מאוחר יותר יצורפו לדיון גם הפלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully