וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון: רק תקופת מבחן של הפסקת האלימות תקבע האם יתחדש המשא ומתן

29.4.2001 / 15:34

מובארק בתום פגישתו עם פרס: יש הסכמה על הפסקת אש; שר החוץ: יש מגעים אך לא הוכרזה שביתת אש; מצרים וירדן פועלות להשגת הבנה בין ישראל לפלסטינים שתוביל לחידוש השיחות

ראש הממשלה, אריאל שרון אמר היום כי רק תקופת מבחן של הפסקת האלימות תקבע האם יתחדש המשא ומתן בין ישראל לבין הפלסטינים. שרון שוחח עם מלך ירדן, עבדאללה, ואמר לו כי ממשלת ישראל תנהל משא ומתן רק לאחר הפסקת האלימות ולא תקיים כל שיחות מדיניות תחת אש. "חייבת להיות הפסקה מוחלטת של הטרור על כל סוגיו", הבהיר ראש הממשלה.

לדברי שרון, לא נעשה צעד רציני של הרשות הפלסטינית להורדת רמת האלימות והוא רואה ביו"ר הרשות יאסר ערפאת את האחראי לסיכול מעשי הטרור. ראש הממשלה הבהיר כי מחוייבותו הראשונה היא לאזרחי ישראל, ואם לא תפעל הרשות להרגעת הרוחות תאלץ ישראל לעשות כן, אולם תוך כוונה שלא להסלים את המצב. השיחה בין שרון לעבדאללה התקיימה זמן קצר לאחר פגישת שר החוץ שמעון פרס, עם נשיא מצרים חוסני מובארק בקהיר. אחר הצהריים נועד פרס עם המלך בעמאן ודן עמו באפשרויות לחידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים.

נשיא מצרים, חוסני מובארק, הודיע היום בתום פגישתו עם פרס, על הפסקת אש בין ישראל לפלסטינים למשך ארבעה שבועות. ההסכמה הושגה בעקבות איגרת שהעביר ראש הממשלה, אריאל שרון, באמצעות שר החוץ ובה שורת הקלות לאוכלוסיה הפלסטינית. בסיום התקופה האמורה תיערך הערכת מצב באשר לחידוש המשא ומתן המדיני. מדבריו של מובארק לא היה ברור מתי תחל הפסקת האש. שר החוץ המצרי עמרו מוסא, הוסיף כי ישראל והפלסטינים עדיין ממשיכים במו"מ בנושא הפסקת האש, וכי אין עדיין סיכום סופי בעניין.

פרס הבהיר היום בצהרים בקהיר כי לא הושגה לפי שעה הפסקת אש בין ישראל לפלסטינים בניגוד לדברים שאמר בצהרים הנשיא המצרי. פרס אמר שכעת מתנהלים מגעים על משך התקופה שבה תהיה שביתת אש בטרם יחל המשא ומתן המדיני בין הצדדים. הפלסטינים דורשים שהפסקת האש תמשך רק ארבעה שבועות בעוד ישראל מציעה חודשים עד שלושה חודשים של שקט בטחוני.

אולם, לדברי שר החוץ תנקוט ישראל בצעדים מיידיים כדי להקל על הפלסטינים בשטחים. "הודעתי לנשיא מצרים ולשר החוץ המצרי, בשם ממשלת ישראל, בשם ראש הממשלה ושר הביטחון, כי החל מהבוקר אנו ננקוט ללא תנאי צעדים מיידיים להקלת חיי האוכלוסייה המתגוררת בשטחים בכל דרך אפשרית", אמר פרס. פרס לא פירט אלו הקלות מתכוונת ישראל לבצע. פרס אישר כי אכן הושג הסכם, אך ציין כי עדיין נדרשות הבהרות בנושא.

שרון אמר בישיבת הממשלה כי פרס מייצג בקהיר את עמדת הממשלה, לפיה לא מקיימים מו"מ מדיני כל עוד נמשכת האלימות בשטח. שרון הוסיף כי יש לנקוט זהירות בנוגע להחזרת שטחים, מכיוון שאלו מהלכים שאין מהם חזרה. ואילו שר הביטחון, בנימין בן אליעזר, אמר כי הרשות הורתה לכוחות הביטחון שלה שלא לסכל פעולות טרור. בן אליעזר הדגיש כי קיים חשש לפיגועים וכי המגעים הביטחוניים לא הוכיחו את עצמם עד היום.

ברגותי: נמשיך במאבק כל עוד יש כיבוש

מפקד הפת"ח בגדה, מרוואן ברגותי, אמר כי ישראל היא זו שצריכה להפסיק את האש. ברגותי הוסיף כי הפלסטינים ימשיכו באינתיפאדה כל עוד יימשך הכיבוש וההתנחלויות. אולם, סוכנות הידיעות הצרפתית מדווחת כי הפלסטינים הקימו מנגנון פיקוח על הפסקת האש. לדברי ההודעה הקימו ראשי הביטחון הפלסטיני מנגנון שייפקח על יישום הפסקת האש ועל הפסקת ירי המרגמות.

פרס, החל היום במסע דילוגים מדיני, שתחילתו בקהיר וסופו בוושינגטון. בסיום פגישתו עם הנשיא מובראק, נסע פרס לירדן שם נועד עם המלך עבדאללה. בערב חזר שר החוץ לארץ בכדי לעדכן את ראש הממשלה על תוכן שיחותיו עם שני המנהיגים הערבים, ומחר ימריא לארה"ב לפגישות עם בכירי הממשל האמריקאי.

שר החוץ המצרי מוסא, ייצא מחר למסע מדיני בסוריה ובערב הסעודית. מוסא ימסור לנשיא סוריה בשאר אל אסד, ולמלך הסעודי פאהד, איגרות מהנשיא מובארק. השר המצרי יעדכן את שני המנהיגים בתוצאות ביקורו של שר החוץ שמעון פרס בקהיר ובהתקדמות המו"מ.

השר רחבעם זאבי הגיב בצהרים על הודעת הנשיא המצרי: "אם למובארק יש כוח לעשות הפסקת אש איפה הוא היה שישה וחצי חודשים? למה הוא נרדם על משמרתו עד היום?". זאבי הוסיף כי השרים לא שמעו על הידיעה במהלך ישיבת הממשלה.

פקיד ירדני בכיר אמר כי מדינתו תתחשב בהערות ישראל ליוזמה המצרית ירדנית אם הן יעלו בקנה אחד עם ההסכמים הקודמים בין ישראל לפלסטינים. סוכנות הידיעות הצרפתית מפרסמת כי הבכיר אמר שהפגישה המתוכננת בין פרס למלך עבדאללה תהיה מבחן לישראל ותוכיח אם היא מתכוונת ברצינות לשים קץ למצב הנוכחי כדי לחדש את תהליך השלום. "אם ישראל תחמיץ הזדמנות זו הדבר ישפיע על האזור כולו", אמר הבכיר. "ההידברות שתתקיים במצרים ובירדן נועדה להביא להפסקת האלימות והטרור, ובכך ליצור את התשתית ההכרחית למו"מ מדיני". הדובר הוסיף כי עם שובו של פרס מקהיר, תתקיים הערכת מצב נוספת. פרס הבהיר כי אין לטפח ציפיות לקראת ביקורו במצרים ובירדן.

המחלוקות העיקריות שקיימות בין ישראל לפלסטינים הן הדרישה הערבית להפסקת הבניה בהתנחלויות וכן קביעת לוח זמנים להשגת הסכם קבע. בישראל מתנגדים בכל תוקף לחדש את השיחות על בסיס ההסכמות שהושגו בקמפ דיוויד ובטאבה בזמן ממשלת ברק.

הפלסטינים מתנגדים לכל שינוי ישראלי ביוזמה המצרית-ירדנית, ולכן בשלב זה תדון ישראל רק עם ראשי המדינות שהציעו את היוזמה. מאוחר יותר יצורפו לדיון גם הפלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully