וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוסי חיל האוויר תקפו מכ"ם סורי בעומק לבנון; כוננות בצפון

שי שריג

16.4.2001 / 6:39

3 חיילים סורים נהרגו ו-5 נפצעו; ההתקפה - תגובה לפעולת חיזבאללה שלשום; נשיא לבנון: ישראל גוררת האזור למלחמה; שוחח עם נשיא סוריה בהשלכות התקיפה; ח"כ דהאמשה שלח תנחומים לאסד

מטוסי חיל האוויר תקפו הלילה תחנת מכ"ם סורית בצפון לבנון, באזור דאהר אל-ביידר הממוקם כ-45 ק"מ מזרחית לביירות, מצפון לכביש ביירות-דמשק. זוהי ההתקפה הראשונה של צה"ל נגד הצבא הסורי מאז נסוג צה"ל מלבנון בחודש מאי 2000. ההתקפה באה בתגובה על פעולת החיזבאללה שלשום בגזרת הר דב, במהלכה נהרג סמ"ר אלעד ליטוק. בתום התקיפה עידכן שר החוץ, שמעון פרס, את הממשל האמריקאי בפרטיה.

שקט מתוח שורר בצפון מחשש לירי קטיושות לעבר הגליל. ראש עיריית קריית שמונה, חיים ברביבאי, אמר הבוקר כי לא ניתנה הוראה לתושבי הצפון לרדת למקלטים בעקבות תקיפת צה"ל.

שר הביטחון, בנימין בן אליעזר, אמר כי מטרת התקיפה בלבנון היתה להבהיר שכללי המשחק השתנו ולכל פיגוע יש מחיר. לדבריו "ישראל ניהלה מדיניות הבלגה כדי למנוע הסלמה, אך לנוכח ההתגרויות החוזרות ונישנות הוחלט לתקוף". בן אליעזר אמר לקול ישראל כי ישראל לא תשלים עם פעולות שיפגעו בחיילים או באזרחים והיא רואה בסוריה אחראית לפעולות האלה.

מקורות ביטחון בלבנון מדווחים כי לפחות שני חיילים וקצין סורים נהרגו וחמישה נוספים נפצעו. גורם צבאי סורי סיפר הלילה כי מטוסי חיל האוויר שיגרו מספר טילים לעבר תחנת המכ"ם הסורית. לדבריו, הטילים שוגרו לסירוגין, מידי עשר דקות. הטלוויזיה הלבנונית דיווחה כי עוד מספר חיילים סורים נעדרים, וכנראה לכודים תחת ההריסות.

הטלוויזיה בלבנון דיווחה כי חיל האוויר תקף שלוש מטרות סוריות: עמדת מכ"ם סורי סמוך לכביש ביירות דמשק, מפקדה צבאית סמוכה ועמדת נ"מ. הטלוויזיה דיווחה כי כוחות הצלה הגיעו למקום ופינו את הנפגעים לבתי החולים באזור. עוד נמסר כי כוחות סורים התפרסו בכל האזור וסגרו אותו לתנועה. המכ"ם שהושמד הוא מכ"ם חשוב הנמצא בלב האזור שבשליטה סורית וממוקם בלב אזור המוצבים הסורים בלבנון. בדיווחים הבוקר נמסר כי מטוסי חיל האוויר המשיכו לטוס מעל שמי לבנון וביירות.

נשיא לבנון, אמיל לאחוד, אמר כי ישראל נושאת באחריות לתוצאות המסוכנות של ההתקפה על הכוחות הסורים. לאחוד הזהיר מפני עימות כולל באזור בעקבות ההתקפה. את הדברים אמר לאחוד בסיום שיחה טלפונית שקיים עם נשיא סוריה בשאר אסד. השניים שוחחו על השלכות התקיפה ובמהלכה שלח לאחוד את תנחומיו לעם הסורי ולמשפחות שלושת החיילים שנהרגו בהתקפה.

עבדל מאלכ דהאמשה, מהרשימה הערבית המאוחדת, שלח היום מברק תנחומים לממשלת סוריה בעקבות תקיפת צה"ל בלבנון. לדבריו התקיפה מוכיחה כי פניה של "ממשלת הטרור הלאומי למלחמה ולא לשלום". לדברים הצטרף ח"כ מוחמד ברכה שאמר כי "הפעולה חושפת את צדדיו המכוערים של מחרחר המלחמה אריאל שרון ואף עשויים לגרור אותנו למחמה עם סוריה". ח"כ צבי הנדל (האיחוד הלאומי), פנה ליו"ר הכנסת בדרישה להדיח את ח"כ דהאמשה, מחברות בנשיאות הכנסת. "הכנסת חייבת להקיא מתוכה חברים שללא שום בושה ופחד משמשים בה כגיס חמישי", אמר הנדל.

אתמול תקף העיתון "אל מוסתקבל", הנמצא בבעלותו של ראש ממשלת לבנון, רפיק אל חרירי, את פעולות החיזבאללה בהר דב. במאמר שמתפרסם בדף הראשון של העיתון מביע העורך המדיני תמיהה על הסיבות שהניעו את החיזבאללה לבצע את הפעולה "בעיתוי גרוע שכזה". המאמר שואל האם בלבנון קיים קונצנזוס לאומי לגבי הפעולה הזו כפי שהיה לפעולות קודמות של החיזבאללה, לפני שצה"ל יצא מדרום לבנון. העיתון מדגיש כי "ממשלת לבנון אינה יכולה לעמוד ולהתבונן מהצד לנוכח פעולת מעין אלה שעלולות להשליך באופן שלילי על האינטרסים של העם הלבנוני".

דיון חירום בקבינט

התקיפה באה בעקבות פיגועי החיזבאללה בחודשים האחרונים. דובר צה"ל הדגיש הבוקר כי צה"ל קיים באופן מלא את החלטת האו"ם 425, והאו"ם הכיר ביציאתו המלאה מלבנון. למרות זאת, מדגיש הדובר, המשיכה סוריה לעודד פעולות טרור נגד ישראל. "צה"ל לא ישלים עם המשך מדיניות הפיגועים של החיזבאללה הפועל בחסות סוריה, ויפעל בכל האמצעים על מנת להגן על ביטחון תושבי גבול הצפון וחיילי צה"ל", לשון ההודעה.

אמש בשעה 23:00 הוזעקו שרי הקבינט לישיבה דחופה בקריה בתל-אביב, כשהשרים לא יודעים מה מטרתה. ראש הממשלה שרון העביר להם את החלטתו והם אישרו אותה. דקות אחר כך יצאו המטוסים ליעדם. ממשלת ישראל פרסמה הודעה בה היא מדגישה כי גילתה איפוק רב בתקופה האחרונה אולם פנייתה לסוריה שתפעיל השפעתה על החיזבאללה, לא נקפה זו אצבע. שר התחבורה, אפרים סנה, שהשתתף בדיון, סירב לאשר כי שני שרי מפלגת העבודה, הוא ושר החוץ, שמעון פרס, התנגדו לתקיפה.

בתגובה לבנונית ראשונה על האירוע גינה הלילה ראש ממשלת לבנון, רפיק אלחרירי, את התקפת חיל האוויר וקרא להתערבות בינלאומית מיידית לריסון ישראל ומניעת התלקחות כוללת באזור. בהודעה שפורסמה בכלי התקשורת הלבנוניים מלשכתו של אלחרירי נמסר כי "מדובר במעשה תוקפנות מסוכן נגד לבנון וסוריה גם יחד". ראש ממשלת לבנון הזהיר מפני כל החלטה ישראלית להגביר את המתיחות באזור וקרא לקהילה הבינלאומית לשים קץ למתיחות הזו, אשר עלולות להיות לה השלכות חמורות ביותר. סוריה טרם הגיבה על האירוע.

בתוך כך, גורם סורי בכיר אמר אתמול, לפני התקפת חיל האוויר, כי "אין תיאום בין סוריה לחיזבאללה בכל הנוגע לפעולות הארגון נגד ישראל באזור הר דב". המקור הסורי הבכיר הדגיש כי סוריה תומכת בחיזבאללה ובכל ארגון אחר הנאבק בכיבוש הישראלי, אך הכחיש את הטענות בישראל על תיאום הדוק מול החיזבאללה בפעולותיו האחרונות נגד צה"ל בגזרת הר דב.

בימים האחרונים חוזרת סוריה ודורשת ממדינות ערב להתאחד נגד "התוקפנות הישראלית". עיתון סורי רשמי כתב אתמול: "הגיעה השעה לעמידה ערבית נחרצת נגד ישראל ובעלי בריתה. על הערבים ללכד מאמצים בתחום ההגנה על מנת להתמודד עם הסכנה הציונית, אשר אינה פוסחת על איש". סוריה קוראת למדינות ערב להושיט כל סיוע אפשרי לעם הפלסטיני כדי להבטיח את המשך אינתיפאדת אל-אקצה עד למימוש כל זכויות הפלסטינים.

לבנון - היסטוריה של אירועים

בבוקר ה-24 במאי 2000 השלים צה"ל את יציאתו מדרום לבנון ובימים הבאים סיים את היערכותו מדרום לגבול הבינלאומי בהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 425. בהנחיית האו"ם הוזזו מוצבים שחרגו גם במטרים ספורים לתוך שטח לבנון. צוות ששלח האו"ם אישר שישראל אכן עמדה בהתחייבות שנטלה על עצמה במסגרת מילוי החלטת מועצת הביטחון.

ממשלת לבנון, לעומת זאת, נמנעה מלפרוס את כוחותיה בגבול עם ישראל וסירבה לפרק את החיזבאללה מנשקו. כתוצאה מכך השאירה את האזור הסמוך לגבול עם ישראל בשליטת החיזבאללה. סוריה, השליטה האמיתית בלבנון, תומכת בחיזבאללה ומסייעת להגעתם של משלוחי נשק מאיראן לאנשי הארגון. בנוסף היא מאפשרת קיומם של מחנות אימונים של החיזבאללה בבקעת הלבנון ולא רק שאינה מרסנת את החיזבאללה, אלא מאפשרת לארגון לפעול נגד ישראל.

מאז יציאת צה"ל מלבנון לפני כ-11 חודשים נהרגו שלושה חיילי צה"ל ונחטפו שלושה חיילים נוספים. עוד ביצע החיזבאללה, שרואה את חוות שבעא כאדמה לבנונית, סדרת פיגועים באזור הר דב .

7.10.00 – שלושה חיילי צה"ל עדי אביטן, בני אברהם ועומר סועאד נחטפו בגזרת הר דב על ידי כוח של החיזבאללה.

21.10.00 – ניסיון חדירה באזור החצבאני במהלכו נהרגו שני מחבלים ומחבל אחד נפצע.

16.11.00 – מטען שהטמין החיזבאללה התפוצץ ליד שיירה של צה"ל, לא היו נפגעים.

26.11.00 – חייל צה"ל, ח'ליל טאהר, נהרג ושני חיילים נוספים נפצעו ממטען שהניח החיזבאללה.

3.01.01 – 6 פגזי מרגמה נורו לעבר מוצב צה"ל ברכס שיאון, אין נפגעים.

26.01.01 – ניסיון חדירה באזור הר דב במהלכו נהרגו שני מחבלים ואחד נפצע.

16.02.01 – חייל צה"ל, אלעד שניאור, נהרג וקצין ושני חיילים נפצעו מירי חיזבאללה לעבר שיירה של צה"ל בהר דב.

14.04.01 – חייל צה"ל, אלעד ליטוק, נהרג מפגיעת טיל נ"ט שנורה לעבר מוצב גלדיולה בהר דב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully